Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Dvd Asynchroon Na Renderen?
MAGIX User Board > Nederlands > Vragen over MAGIX programma's > Video deLuxe
peter newbie
Beste gebruikers:

wat heb ik geprobeerd:
VHS - capture uitgevoerd met Virtualdubmod omdat dit progje het probleem met asynchroon worden van video en audio automatisch corrigeert door audioresampling bij dropped frames. Het resultaat is een 40' durende avi die netjes beeld en geluid synchroon heeft van begin tot eind.

Avi binnengehaald in VDL2004+ na uitschakelen interne AVI import anders kreeg ik maar een kort gedeelte van het videospoor op de tijdlijn te zien.

Video en geluid lopen nog steeds perfect synchroon.

Film wat bijgesneden (begin en eind) en via object trimmen wat fijngetuned. Netjes hoofdstukken aangemaakt.

Mijn probleem: na het renderen naar DVD loopt het geluid achter en waar ik op het einde getrimd heb loopt het beeld toch nog enkele seconden door. Uit nieuwsgierigheid hetzelfde project geëxporteerd als DV-AVI naar de harddisk --> hetzelfde fenomeen.

Verder goede beeldkwaliteit (naar VHS-normen) en goed geluidskwaliteit, hoofdstukken worden op de correcte plaatsen gestart.

Wat gaat er mis? Iemand enig idee? Met dank voor de reacties.

Voor de lezers: dit is de eerste keer dat ik werkelijk avi render met VDL2004+.
Vraag me dus niet naar ervaring met andere avi-formaten.
Het programma gebruik ik steeds om fotoshows te maken met groot succes trouwens.
mschagen
Hoogst eigenaardig, lijkt me een bug van vdl en de vraag is dan hoe je eromheen zou kunnen werken.

Zelf gebruik ik onder film eigenschappen altijd als sample frequentie 44,1 Khz (de default). Dan lijkt vdl het meest betrouwbaar te werken, bij andere frequenties maakt vdl wel eens synchronisatiefouten. Achteraf de samplefrequentie van een film wijzigen lijkt meestal niet goed te werken. Als je een andere frequentie gebruikt hebt, dan is het beste om een nieuwe film aan te maken waarbij je 44,1 instelt nog voordat je de avi de tijdlijn in trekt.

Wat je ook nog zou kunnen proberen is een effect op het geluid (en wellicht ook beeld-) spoor toe te passen die geen merkbaar effect heeft. Dus b.v. de equalizer op het geluid toepassen met een vlakke, neutrale instelling. Check even op de film of geluidsstrip of daar inderdaad de naam van het effect getoond wordt. Wellicht dat dit er toe leidt dat de render-engine het geluid echt verwerkt i.p.v. gewoon kopieert. Dit zou er dan misschien voor kunnen zorgen dat beeld en geluid synchroon blijven. Eventueel dus ook een neutraal effect op het beeld toepassen (b.v. een leeg titel object over de hele lengte van de film) om te forceren dat de render engine echt rendert i.p.v. kopieert. Dat laatste zal wel voor een aanzienlijk langere render tijd zorgen.

Mijn vermoeden is dus dat de render engine bij het exporteren van de film bepaalde optimalisaties toepast die niet toegepast mogen worden voor het materiaal wat jij verwerkt. Door effecten toe te passen verhinder je dat die optimalisaties uitgevoerd worden en zou de film bij het exporteren op dezelfde manier gerenderd moeten worden als bij weergave vanuit de tijdlijn. Ik ben wel benieuwd of jouw observaties mijn vermoeden kunnen bevestigen.
landrover
Beschikt VdL 2004 over de "smart rendering" feature voor mpeg-video? Zo ja, schakel die dan uit en render de film nog eens. Dat heeft bij mij ooit hetzelfde probleem verholpen. Bovendien heb je die feature voor het verwerken van een .avi toch niet nodig.
peter newbie
Hallo landrover en Michaël

Neen, VDL2004 beschikt niet over de smart render-mogelijkheid voor mpg2 bestanden, dat kunnen we dus al uitsluiten.

Het originele bronmateriaal is in 44.1 kHz gecaptured en wordt ook zo verwerkt binnen VDL (als ik het goed voor heb toch: dit staat toch bij afspeelparameters hé?!).

Wel heb ik de tip gevolgd om een effect op zowel video als geluid toe te passen: video een zoom waarbij mijn beeld 1 pixel horizontaal verkleind wordt, en een denoise op de audiobalk. Beide zullen geen merkbaar verschil vertonen, en voor het audiogedeelte kan dit misschien wel geen kwaad.

Indien dit niet zou werken zal ik nog een ultieme poging ondernemen door: mijn originele capture (met hufyuv-codec) te exporteren naar DV-Avi. De DV-Avi versie binnenhalen in VDL, via offset video en audio synchroon laten lopen en opnieuw overal de hoofdstukmarkers plaatsen om dan,... hopelijk wel een goed resultaat te bekomen..... Maar goed, eerst afwachten en zien of Michaël zijn voorstel mischien een oplossing bied.

Alvast bedankt voor de tips jongens.

Wordt vervolgd.
peter newbie
Hallo, mensen

Neen, neen, neen.... het wil maar niet lukken, op geen van beide beschreven manieren.
Ik vrees dat het zoeken wordt op nog andere forums naar dit fenomeen.
Alvast bedankt voor jullie reacties.
mschagen
Hmmm, vervelend foutje. Wat ik misschien nog zou proberen is m.b.v. virtualdub de film omzetten naar een ander formaat, dus exporteren met een andere codec. Aan de andere kant, de codec kan toch niet echt het probleem zijn, het zal iets met die dropped frames te maken hebben nixweiss.gif. Success toegewenst!
peter newbie
QUOTE(mschagen @ 09.01.2006 18:27:41) [snapback]119333[/snapback]
Hmmm, vervelend foutje. Wat ik misschien nog zou proberen is m.b.v. virtualdub de film omzetten naar een ander formaat, dus exporteren met een andere codec. Aan de andere kant, de codec kan toch niet echt het probleem zijn, het zal iets met die dropped frames te maken hebben nixweiss.gif. Success toegewenst!

Dag Michaël

Ik heb maandagmorgen reeds geprobeerd om de film terug binnen te halen in Virtualdub......maar deze crashte met een foutmelding.... op een avi die het programma zelf gegenereerd had!!!!????!!!.

Niet getreurd, dan maar proberen te importeren in Windows Movie Maker (WMM).... met succes.

Vanuit WMM geëxporteerd als DVI-AVI....met succes.

Wat blijkt nu: de DVI-AVI door Magix gegenereerd was onbruikbaar (zelfde fenomeen als de gerenderde DVD). Deze van WMM was prima in orde. De grootte van de WMM-file was ook een stuk groter dan de Magix-file..... alhoewel het allebei over DVI-AVI ging... Misschien genereert het ene programma type 1 en het andere type 2.

Uiteindelijk heb ik de door WMM gemaakte DVI-AVI in de map geplaatst waar mijn oorspronkelijke Virtualdub-AVI stond. De film heb ik hernoemd naar de naam van de Virtualdub-file, zodoende moest ik mijn MVD-project niet meer hermaken (plaatsen van hoofdstukken, intro, outro...).

Bij het openen van mijn mvd-projectfile in Magix: alles pico-bello in orde zoals het met de virtualdub-AVI was.

Na nog een uurtje in spanning wachten op de gerenderde DVD kon ik eindelijk een gat in de lucht springen, want deze keer was het wel gelukt.

Deze wordaround kan misschien voor anderen van pas komen.....
mschagen
Blij te horen dat het toch nog gelukt is. Zo komt WMM toch nog van pas. biggrin.gif
landrover
Knap gedaan! Maar er moet met de originele AVI toch iets niet in de haak geweest zijn, want VirtualDub crasht over het algemeen niet zomaar.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2009 Invision Power Services, Inc.