QUOTE(mschagen @ 28.12.2005 12:25:37) [snapback]117624[/snapback]
Vdl gebruikt de volgende vaste structuur voor dvd´s:
Op het 'hoogste' niveau is een menu gedefinieerd met 1 entry per film. Iedere entry bestaat uit een preview met kader en een stukje tekst. Deze elementen zijn te verplaatsen door ze met de muis op te pakken terwijl je de shift of control toets ingedrukt houdt (ik weet zo even niet meer welke). Re-sizen gaat niet, nummertjes of preview verwijderen ook niet. Indien er meer films zijn dan entries op 1 pagina past, verschijnen er meerdere pagina´s waar je naartoe kunt scrollen door de pijl elementen te kiezen.
Optioneel kun je nog een tweede, onderliggend niveau aanzetten. (drop down boxje midden onder). Dit niveau bevat voor alle films de hoofdstukken zoals je die voor de films hebt gedefinieerd. 1 entry per hoofdstuk. Ook weer een tekst, plaatje etc. Zelfde structuur en beperkingen als voor de films.
Het venstertje aan de rechterkant van het scherm bevat het overzicht van films en hoofdstukken in een boom structuurtje. Zelf vind ik het handigste om via dit venstertje door de structuur te navigeren terwijl ik het menu aan het bewerken ben. Voor alles wat aangevinkt is, is een entry in het menu.
Indien je andere elementen wilt gebruiken zul je als het ware zelf een template moeten maken. Dat is op zich wel te doen, maar aardig wat werk. Ergens onder de vdl installatie directory kun je zien dat de menu´s gevormd worden door .tpl bestanden die je met een tekst editor kunt aanpassen en daar staan ook ergens alle grafische elementen. Door de tpl bestanden aan te passen kun je in feite nog wat dingen bereiken die niet via de gebruikersinterface kunnen, zoals b.v. de nummertjes onzichtbaar maken (volledig transparant).
Op het duitse forum heb ik gezien dat de nieuwste duitse versie een aanzienlijk verbeterde menu editor heeft, maar wij moeten waarschijnlijk nog een klein jaartje wachten voordat dat in de Nederlandse versie beschikbaar is.
Bedankt voor de tips maar voor mij toch te weinig. iIk heb dus maar een paar uur zitten prutsen om een en ander te doorgronden; het is gelukt en in een beschrijving vastgelegd. Te downloaden voor liefhebbers van dit forum. (zie elders op 31.12.2005)