P. Smulders
11.12.2005 16:25:04
Ik heb een aantal oudere VHS banden die ik naar DVD wil overzetten.
Dat doe ik door de VHS recorder met een ADS Pyrotech te verbinden, die het signaal dan via firewire naar mijn PC stuurt.
Op die manier kan ik het capturen in Maxic VDL2006 en verder verwerken.
Bij bewegende camerabeelden zijn de beruchte blokken zodanig zichtbaar dat het vreselijk storend is.
Nu zijn mijn vragen de volgende, ik hoop dat iemand mij kan helpen.
- Omzetten van VHS naar Firewire
Dit gaat automatisch, geen instelmogelijkheden op de ADS Pyrotech. Gegevens komen binnen in Magix VDL 2006. Welke MPG encoderinstellingen moet ik kiezen? Geen idee of het binnenkomende bestand nu interlaced of de-interlaced is?
- Bewerken in Magix en dan branden naar DVD. Welke MPG encoderinstellingen moet ik kiezen? Ik ga de DVD afspelen op een huiskamer DVD speler en een plasma scherm. Is dat nu interlaced of de-interlaced?
Ik heb al wat zitten spelen met instellingen maar het resultaat is nog steeds slecht. Elke camerazwenking geeft een enorm kam-effect en daar wordt je duizelig van als je ernaar kijkt.
Dank!
mschagen
12.12.2005 17:38:21
Indien mogelijk zou ik alles gewoon op interlaced laten staan. Dan verlies je geen kwaliteit. Dat je nu interlace strepen ziet komt waarschijnlijk doordat je het resultaat op een pc bekijkt. Dat hoort zo, de afspeel software hoort het netjes voor je te de-interlacen op de pc (maar vdl is geen dvd software player) en op een normale tv hoort het er gewoon goed uit te zien.
Je moet oppassen bij het veranderen van de verticale resolutie van het beeld. Een vhs recorder levert zoŽn 300 lijnen interlaced en dv bevat 576 lijnen interlaced. Je ADS Pyrotech kastje zal dat moeten omzetten. Als hij dat goed doet komen er netjes 576 interlaced lijnen uit en kun je alles dus gewoon op interlaced laten staan, bottom field first (of misschien top field first, dat merk je het beste als je de gebrande dvd op een tv afspeelt. Als hij dat fout doet zie je bij beweging een soort horizontale banden die dus breder zijn dan 1 beeldlijn. Het zou ook nog kunnen zijn dat hij de-interlaced, maar gezien jouw laatste opmerking doet hij dat waarschijnlijk niet.
Kijk eventueel op www.100fps.com voor achtergrond info over interlacing.
landrover
12.12.2005 20:20:34
Op de website van ADS kwam ik de Pyrotech niet tegen, maar ADS is groot geworden met hun FireWire kaarten dus ik ga ervan uit dat je beschikt over een apparaat wat analoog video omzet naar DV. Daarbij wordt niet gekeken naar de resolutie van het binnenkomende signaal: er wordt altijd een standaard DV-stream gecreeerd: 720x576 pixels, 25 fps, interlaced, bottom field first.
In VdL kun je ervoor kiezen om je mpeg-bestand te renderen als progressive: je DVD-speler zal daar geen probleem mee hebben en het plasma-scherm evenmin. Om backwards compatible te zijn, ondersteunen beide apparaten waarschijnlijk ook interlaced video, dus je kunt het ook laten zoals het is. Plasmaschermen geven het signaal niet interlaced weer, maar kunnen zelf de-interlacen.Het beste is om een proef-dvd'tje te maken, dat af te spelen en dan te kijken wat het beste resultaat geeft.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please
click here.