Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Overlay Met Masker, Hoe Doe Ik Dat?
MAGIX User Board > Nederlands > Vragen over MAGIX programma's > Video deLuxe
DJdH
Ik wil in een film op een achtergrond video een andere video afspelen (overlay). Echter, de overlay moet niet vierkant zijn, maar een gekozen vorm (bijv circel). Hoe doe ik dat?

Ik heb het geprobeerd met een gif-beeldje + BlueBox en kan daarmee wel de overlay-video op een witte of zwarte achtergrond krijgen. Maar ik weet niet hoe ik die zwarte achtergrond vervolgens weer transparant kan maken om de achtergrond video in beeld te krijgen.

Iemand een tip?

Alvast dank,

Dirk Jan
Duiker
Hallo,

Ik denk dat dit wel gaat lukken.
Als eerste moet je de figuur maken die je als vorm van de film gebruikt.
Doe dit bijv. met Paint.
Ik neem jou uitgangspunt van een circel.
Maak in een zwart scherm, een blauwe circel.
Dit wordt de vorm van je beeld.
Dit plaatje zet je over je beeld met de bluebox-funktie.
Het beeld dat je achter deze circel wilt hebben moet je op de Mix stand zetten in het video effecten menu.
Maar in deze video moet je een zwarte circel op de plaats hebben waar je de videocircel wilt afspelen. Anders zie je hier nog steeds de beelden door elkaar.
Maak dus (met paint) weer een scherm, met nu de achtergrond blauw of groen, met een zwarte circel.
Hier zet je weer de blue/greenbpx-funktie aan.
In het videoeffecten menu kun je nu de circels plaatsen waar je ze wilt hebben.

Ik denk dat het zo, met wat puzzelen wel moet lukken.

Sander
eric_brok
Waarschijnlijk kan het eenvoudiger. Even uit mijn hoofd:
Maak een plaatje met een witte achtergrond en zwarte cirkel. Daarbij kan desgwenst een vloeiende overgang worden gebruikt.
Rek het plaatje op de tijdlijn uit voor de duur van het gewenste effect en plaats het plaatje als een overgangsfilter tussen het ene fragment (erboven) en het andere (eronder). Pas dan het video-effect alpha-filter toe op het plaatje.
Desgewenst kun je het zwart-witplaatje ook als film maken; zo krijg je bv een bewegende cirkel, of kun je de cirkel (en dus het beeld-in-beeld) laten in/uitfaden.
DJdH
biggrin.gif Jullie zijn geweldig. Ga ik proberen!
DJdH
Super, dat werkt; ik heb ook ontdekt dat ik door een tiff afbeelding te maken met het alfakanaal kan werken, en dat is nog mooier!!

Nu zit ik met nog een vraag: nu wil ik graag die overlay infaden en aan het eind uitfaden. Hoe kan ik dat het best doen?

Als ik de overlay film laat faden, komt het masker lelijk tevoorschijn. Het masker faden werkt ook niet. Iemand een idee?
landrover
Niet om te mierenn**ken, maar "overlay" is iets anders dan wat hier bedoeld wordt. Dat wou ik even kwijt omdat er de laatste tijd enige topics aan hardware overlay gewijd zijn en daar heeft dit topic dus niets mee te maken. Dus voor wie middels een zoekopdracht op "overlay" in dit topic terecht komt, hier gaat over picture in picture effecten.
DJdH
Sorry blush.gif Zo heet dit effect in Ulead VideoStudio wel..
landrover
Geeft niets hoor, het was niet als verwijt bedoeld. smile.gif Maar de programmeurs van Ulead neem ik het wel kwalijk, want die kennen het verschil heel goed. mad.gif
eric_brok
In/uitfaden van picture-in-picture;
In zo'n situatie heb ik eerst apart een film gemaakt van het plaatje met de cirkel. In die film laat ik de cirkel dan infaden en uitfaden. De gerenderde film heb ik vervolgens gebruikt als alphafilter zoals boven beschreven.

(In feite ging het in mijn geval om een menufilm waar een drietal vlakken om beurten in/uitfaden. Door eerst zo'n tussenfilm te maken kun je dat allemaal uitregelen).
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2009 Invision Power Services, Inc.