bjsietsma
06.12.2005 17:28:17
collega's,
het is hier al meerdere keren aan de orde geweest zag ik, maar tot nu toe (wat mij betreft) zonder resultaat. Ik kan in mijn juist aangeschafte Video Deluxe 2006 geen avi bestanden van mijn (te goedkope) digitale videocamera ophalen. VirtualDub.....gedownload...opnieuw opgeslagen...pakt nog steeds niet...wat doe ik niet goed (want het zal ongetwijfeld aan mijn digibetisme liggen)
hellup!
mschagen
06.12.2005 20:03:31
Capture je met vdl of gebruik je een ander programma? Capture je dv, dv als mpeg of analoog? Wat soms wil helpen bij een avi die niet wil importeren is onder systeem instellingen (toets Y), tab blad systeem, de optie internal AVI import uit-vinken. Eventueel ook internal dv-avi import uitvinken.
bjsietsma
07.12.2005 09:04:27
internal (dv)avi uitvinken is al geprobeerd en dat lukt helaas niet (het uitvinken wel

)
Ik kopieer mijn videobestand (dat wodt opgeslagen als avi) van mn camera naar de schijf, that's it..daarna moet ik m toch zo kunnen ophalen met VdL?
landrover
07.12.2005 12:46:30
Ik kopieer mijn videobestand (dat wodt opgeslagen als avi) van mn camera naar de schijf, that's it..daarna moet ik m toch zo kunnen ophalen met VdL?
Ja, dat moet kunnen. Met welke codec zijn die AVI's gecomprimeerd?
bjsietsma
07.12.2005 12:55:28
euhmmm....digibeet he...maar ik heb m ingelezen met GSpot v2.21 en daar staat bij 4CC MJPG en dat er twee compatible codecs zijn geinstallerd, t.w. AVI Draw en MJPEG decompressor.
hellup...
landrover
07.12.2005 16:40:39
OK, dan zou het moeten kunnen maar doe de dingen wel in de goede volgorde: het heeft namelijk geen zin om "internal avi import" uit te vinken als de clip al op je timeline staat.
Probeer het op de volgende manier:
Start VdL
Ga naar systeemeigenschappen en haal het vinkje bij "Internal avi import" weg (de "internal DV-avi" setting is hier niet van toepassing)
Sleep nu je avi's naar de timeline. VdL zal dan het audio gaan importeren dus er gaat wat tijd overheen.
Nu zou het moeten werken. Elke volgende keer dat je in dit project wil werken moet je eerst VdL opstarten met een leeg project, dan het vinkje weghalen (helaas kun je deze setting niet opslaan) en dan het project laden.
succes
bjsietsma
07.12.2005 16:49:59
Ik durf het bijna niet te zeggen, maar ik doe het volgende. ik start een nieuwe film, ik vink het betreffende hokje aan (avi import) en wil dan een stukje film inladen. dan zegt VdL dat hij avi bestanden niet kent.
worden we al desperaat?
mschagen
07.12.2005 17:53:05
Heb je soms geprobeerd de avi te laden via bestand/open film? Dat werkt nl. niet, dat is alleen voor mvd bestanden. Avi´s moeten vanuit de mediapool naar de tijdlijn gesleept worden.
Over dat kopieren en mjpg: Staat je film soms op een geheugenschijfje? Ik ben gewend dat je bij een dv camera toch echt iets via firewire moet capturen. 'Normale' avi´s van dv camera´s hebben als 4cc code dvsd (als ik me goed herinner). In principe hoeft dat trouwens geen probleem te zijn, als je inderdaad maar de juiste codec´s op je systeem hebt staan. Kwam er nog speciale software bij de video camera?
landrover
08.12.2005 12:23:26
Als de fourcc "mjpg" aangeeft, dan denk ik dat we hier niet met DV-files te maken hebben, maar met een camera die in motion JPEG formaat korte filmpjes kan opslaan. Daarvoor zit dan een hardware mjpeg encoder in die camera, zoals die vroeger ook in miro- en marvel-kaarten zat.
Ik zou wel eens willen weten om wat voor camera het hier precies gaat.
Het is het proberen waard om een software MJPEG codec te installeren, zoals die van PicVideo of MainConcept (liever niet de Morgan-codec want die is heel lastig te verwijderen). Deze codecs kunnen met hardware gecodeerde MJPEG bestanden lezen dus dan zouden de problemen wel eens opgelost kunnen zijn.
bjsietsma
08.12.2005 13:54:48
YES! Eindelijk gelukt. Het was mij helemaal niet duidelijk dat ik de avi moest inlezen via de MediaPool!

. Opnieuw opslaan met VirtualDub is nog steeds noodzakelijk en daarna .....Eindelijk!
Heren, allen bedankt
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please
click here.