Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Knippen
MAGIX User Board > Nederlands > Vragen over MAGIX programma's > Video deLuxe
duck
hoe kun je het beste een stuk van een film er tussen uit knippen?
en wordt dit gat dan gelijk opgevuld?
Rijk
In de Tijdlijn werkt dat als volgt:
Ga met de muis naar de beginpositie van het deel dat je wilt verwijderen
Klik links, de beginmarker gaat hier nu staan.
Ga nu naar de eindpositie van het te verwijderen stuk.
Klik rechts, de eindmarker gaat hier staan.
Toets dan Shift + Del.
Nu is het stuk verdwenen en de film weer aaneengesloten, als je dat bedoelt met "opvullen".

groet

Rijk
landrover
Het gat is in dat geval dus niet opgevuld, je film is korter geworden!
PeeWee
Beste Duck,

Je gaat op de tijdlijn staan (dit is het gedeelte waar je de verschillende sporen ziet) en klikt op het stuk film waar je in wilt knippen (zorg ervoor dat de film en het geluidspoor beiden geactiveerd zijn na het aanklikken hiervan)

Klik nu op het schaartje om te knippen.
Ga nu naar het volgende punt waar je wilt knippen en klik ook hier op het schaartje.

Nu klik je op het gedeelte dat je wilt verwijderen. Zorg ook nu dat beide sporen (film en geluid) oplichten.

Nu ga je uit de tijdlijn. Je ziet nu dat het gedeelte dat je hebt geknipt oplicht. Als je dat nu verwijderd, wordt automatisch alles opgeschoven. Dat kan je zien als je weer naar de tijdlijn overschakeld.

Succes ermee.

Gr.
Peter smile.gif
Rijk
Je ziet, Duck, dat ook hier meerdere wegen naar Rome leiden. Probeer ze uit en gebruik de voor jou meest aansprekende.
Overigens kun je deze zaken ook allemaal in de tamelijk uitgebreide Help functie van Magix VdL vinden.
En als je een boek bij de software hebt gekregen: ook daar staat veel in beschreven.
Dit punt vind je b.v. onder het hoofdstuk Gebruik in de Help functie.
Ook wijs ik je graag op het overzicht met sneltoetsen aan het eind van het zelfde hoofdstuk. Soms handiger dan alleen maar muisklikken (en ook beter voor je gezondheid).
Zelf gebruik ik b.v. graag de toets t in plaats van het schaartje (wel eerst het object activeren, zoals Peter terecht opmerkt). Het voordeel daarvan (vind ik) dat je dat met je linkerhand kunt doen terwijl je met je rechter de muis bedient.
groet
Rijk
Fazer
QUOTE(duck @ 24.11.2005 17:33:15) [snapback]114137[/snapback]
hoe kun je het beste een stuk van een film er tussen uit knippen?
en wordt dit gat dan gelijk opgevuld?

Ik heb ook een probleem met knippen (ik heb een oudere versie van Video deluxe :2001) ik heb gedaan wat jullie verder uitleggen, zonder probleem, behalve dat , als ik de twee overblijvende stukken terug aaneen zet, komt het uitgeknipte stuk terug op zijn plaats ! Hoe kan ik dit stuk voorgoed uitknippen en zonder een lege spatie te hebben in de plaats ervan ?
Dank U voor de hulp !
Rijk
QUOTE(Fazer @ 26.11.2005 21:50:31) [snapback]114398[/snapback]
Ik heb ook een probleem met knippen (ik heb een oudere versie van Video deluxe :2001) ik heb gedaan wat jullie verder uitleggen, zonder probleem, behalve dat , als ik de twee overblijvende stukken terug aaneen zet, komt het uitgeknipte stuk terug op zijn plaats ! Hoe kan ik dit stuk voorgoed uitknippen en zonder een lege spatie te hebben in de plaats ervan ?
Dank U voor de hulp !

Beste Fazer,
Aan het uitblijven van reacties te zien, zijn er waarschijnlijk niet veel oude rotten in dit forum die VdL 2001 (nog) kennen. Zelf ben ik gestart met VdL2005, dus kan je ook niet direct van dienst zijn, maar misschien zou het helpen als je precies beschrijft wat je gedaan hebt, dus welke commando's je hebt gegeven en wat er toen gebeurde. Wie weet kunnen we daar iets mee.
Overigens: wordt het niet eens tijd voor een upgrade? Je zult waarschijnlijk versteld staan van de meerdere mogelijkheden.
groeten,
Rijk
landrover
Ik ken die versie nog wel en voor zover ik weet kun je daar niet zomaar iets wegknippen zonder dat er gaten ontstaan. Tenzij je het trim-menu gebruikt.
Maar wat ik altijd deed was gewoon de te verwijderen stukken selecteren door een knip te zetten (ctrl+T) het overbodige segment aan te klikken, op delete te drukken en het achterliggende gedeelte naar voren te slepen zodat het weer aansloot. Deze methode gebruik ik overigens nog steeds veel.
Fazer
QUOTE(landrover @ 29.11.2005 18:10:50) [snapback]114686[/snapback]
Ik ken die versie nog wel en voor zover ik weet kun je daar niet zomaar iets wegknippen zonder dat er gaten ontstaan. Tenzij je het trim-menu gebruikt.
Maar wat ik altijd deed was gewoon de te verwijderen stukken selecteren door een knip te zetten (ctrl+T) het overbodige segment aan te klikken, op delete te drukken en het achterliggende gedeelte naar voren te slepen zodat het weer aansloot. Deze methode gebruik ik overigens nog steeds veel.

Eerst bedankt voor de reacties ! Ik heb inderdaad gedaan wat je hier omschrijft, maar na dat ik het achterliggende gedeelte naar voren getrokken had, zodat het weer zou aansluiten, keek ik naar het resultaat, en het geknipte deeltje was opnieuw aanwezig !

' t is inderdaad een "ouderwetse versie"; ik had eerst de versie 2005 van een kennis uitgeleend om te proberen, maar het leek me zo "ingewikkeld" dat ik ( achteraf gezien blijkt dat het wel een verkeerde redenering was) naar de winkel trok om een iets eenvoudiger programma aan te schaffen, en ik viel op een afgeprijsde - oudere versie van het programma....
landrover
Dan is er iets anders aan de hand. De methode van knippen, het overbodige deel verwijderen en de rest naar voren slepen tot het weer aaneengesloten is, werkt bij alle versies van VdL. Misschien heb je tracks gelocked of is er een fout in het programma geslopen...
GerardR
Als het stuk dat eerst was weggehaald (knippen en verwijderen) er weer is als het stuk film daarachter naar "voren" is gesleept dan denk ik dat daar het probleem zit.
Als je op de linkerkantlijn van de te slepen scene staat met de cursor en dan gaat slepen dat is er een dubbele pijl zichtbaar: je verlengt dan de scene naar links toe met dat wat je net weg haalde. Als je iets verderop zou gaan staan met de cursor en dan sleept, dan is er een handje zichtbaar en wordt de scene echt gesleept.
Probeer dit eens!

Gerard
Fazer
QUOTE(GerardR @ 03.12.2005 14:53:25) [snapback]115055[/snapback]
Als het stuk dat eerst was weggehaald (knippen en verwijderen) er weer is als het stuk film daarachter naar "voren" is gesleept dan denk ik dat daar het probleem zit.
Als je op de linkerkantlijn van de te slepen scene staat met de cursor en dan gaat slepen dat is er een dubbele pijl zichtbaar: je verlengt dan de scene naar links toe met dat wat je net weg haalde. Als je iets verderop zou gaan staan met de cursor en dan sleept, dan is er een handje zichtbaar en wordt de scene echt gesleept.
Probeer dit eens!

Gerard

Ik heb het juist geprobeerd ....en het is gelukt !.....Je bent een genie, Gerard ! Bedankt !
Duiker
Let wel even op bij het naar voren slepen van de achterliggende fragmenten
dat je de muismodus goed hebt staan.
Zie afb.
Bij optie A sleep je alle aaneengesloten fragmenten mee,
en bij optie B alleen het geslecteerde object.
Bij optie B krijg je dus weer gaten!

Sander
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2009 Invision Power Services, Inc.