Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Even 8mm Overzetten
MAGIX User Board > Nederlands > Vragen over MAGIX programma's > Video deLuxe
jcdollekens@wanadoo.nl
ik heb 2006 gekocht en dacht bij mij zelf laat ik eens de 8 mm van mijn vader overzetten ik heb daarvoor een soort projektie buis gekocht en je moet dan je film op een melkglaasje projekteeren alleen het probleem waar ik dus tegenaanloop is de HOT SPOT (een sterke overbelichting) maare die is niet overal trug te zien is dit met magix op te lossen? blink.gif jcdollekens@wanadoo.nl
FransS
QUOTE(jcdollekens@wanadoo.nl @ 19.11.2005 18:36:19) [snapback]113488[/snapback]
ik heb 2006 gekocht en dacht bij mij zelf laat ik eens de 8 mm van mijn vader overzetten ik heb daarvoor een soort projektie buis gekocht en je moet dan je film op een melkglaasje projekteeren alleen het probleem waar ik dus tegenaanloop is de HOT SPOT (een sterke overbelichting) maare die is niet overal trug te zien is dit met magix op te lossen? blink.gif jcdollekens@wanadoo.nl

Hoi J.C.

Zoals ik de 8 mm film opneem heb ik geen vlekken of schitteringen in beeld, en zo'n driehoekscherm met een spiegel werkt best wel maar is het niet.

Ik doe dit al jaren in een schoenedoos die mat wit is aan de binnenkant,je hebt dan geen last dat er schitteringen van de lamp op treden en gestooilicht van zijkanten en is haar scherp ,dat wil natuurlijk niet zeggen dat je nu een paar nieuwe schoenen moet gaan kopen waar een doos om zit die mat wit is maar kijk eens om je heen wellicht vind je wat . Wat ook help in een lamp boven je projectie die wil ook nog wel eens die flikkering opheffen , en een heel belangrijke factor is dat je de camera waar je mee opneemt handmatig insteld met 'n 60e van 'n seconde ,daar moet je even mee experimenteren tot je flikkering opgeheven is .

Suc6 Frans S. user.gif
eric_brok

Als de hotspot puur door de projectiemethode komt, dan zou die steeds hetzelfde moeten zijn (maar in sommige passages meer opvallen dan andere). Je zou in VDL dan een alphafilter (fade-uit vanaf het midden) kunnen maken, dat de overbelichting in het midden compenseert. Heb geen ervaring met resultaat in de praktijk.
videofred2
Kijk eens naar mijn site, jongens! wink.gif
Er staan zelfs voorbeeldfilmpjes op.

Het inzoomen op die filmpjes is nog wat schokkerig...
En ook de beweging kan nog beter...

Maar ik heb de oplossing gevonden. (speciale frame rate conversie)
Binnenkort bijzonder vloeiend afspelende filmpjes.

PS: er bestaat een speciaal VirtualDub Hotspot filter,
maar dat is met mijn methode niet nodig, want er is geen hotspot en ook geen geflikker.

Fred.
jcdollekens@wanadoo.nl
QUOTE(FransS @ 19.11.2005 21:37:17) [snapback]113508[/snapback]
Hoi J.C.

Zoals ik de 8 mm film opneem heb ik geen vlekken of schitteringen in beeld, en zo'n driehoekscherm met een spiegel werkt best wel maar is het niet.

Ik doe dit al jaren in een schoenedoos die mat wit is aan de binnenkant,je hebt dan geen last dat er schitteringen van de lamp op treden en gestooilicht van zijkanten en is haar scherp ,dat wil natuurlijk niet zeggen dat je nu een paar nieuwe schoenen moet gaan kopen waar een doos om zit die mat wit is maar kijk eens om je heen wellicht vind je wat . Wat ook help in een lamp boven je projectie die wil ook nog wel eens die flikkering opheffen , en een heel belangrijke factor is dat je de camera waar je mee opneemt handmatig insteld met 'n 60e van 'n seconde ,daar moet je even mee experimenteren tot je flikkering opgeheven is .

Suc6 Frans S. user.gif

aha dus dat is het probleem ik kan met de sluitersnelheid aleen kiezen uit 1/50 of 1/120
dan heb ik nog wel wat andere instellengen maar het is maar een standaard digitaal filmtoestelletje (een JZC ) blush.gif
mijn mogelijkheden zijn dus beperkt
en wat eric precies bedoeld dat weet ik niet zou je dat wat duidelijker willen uitleggen Eric
oow en Fred wat jij allemaal gemaakt krijgt is fantastich maar ik geloof dat het iets te ingewikkeld is voor mij kan je zo een machiene ook gewoon koopen? of laten maken rolleyes.gif en wat zou zo iets dan kosten
al met al een stukje verder op weg,zou het trouwens helpen als ik een poleresatie filter voor zet?

tot de volgende keer groeten uit braband
eric_brok
QUOTE(jcdollekens@wanadoo.nl @ 21.11.2005 21:15:55) [snapback]113774[/snapback]
en wat eric precies bedoeld dat weet ik niet zou je dat wat duidelijker willen uitleggen Eric

Ik neem aan dat je met hotspot bedoelt dat het midden van het beeld lichter is dan aan de randen. Dat komt dan door de projectiemethode waarbij het licht van de filmlamp niet geleijkmatig over het projectievlak is verdeeld. Bij klassieke filmvertoning is dit meestal niet zo storend, maar het valt meteen op als je er een videoopname van maakt. Hoe erg het opvalt hangt natuurlijk ook af van de inhoud van de beelden.

In VDL kun je een alphafilter maken dat de ongelijkmatige belichting compenseert. je maakt bijvoorbeeld in een tekenprogramma een cirkelvormige shade van grijs in het midden naar wit aan de randen. In VDL gebruik je het dan als filter zodat het grijze midden het achterlliggende beeld minder doorlaat dan de witte randen. Maar of je hiermee uiteindelijk een bevredigend resultaat krijgt heb ik geen ervaring mee.
jcdollekens@wanadoo.nl
QUOTE(videofred2 @ 21.11.2005 13:29:21) [snapback]113690[/snapback]
Kijk eens naar mijn site, jongens! wink.gif
Er staan zelfs voorbeeldfilmpjes op.

Het inzoomen op die filmpjes is nog wat schokkerig...
En ook de beweging kan nog beter...

Maar ik heb de oplossing gevonden. (speciale frame rate conversie)
Binnenkort bijzonder vloeiend afspelende filmpjes.
PS: er bestaat een speciaal VirtualDub Hotspot filter,
maar dat is met mijn methode niet nodig, want er is geen hotspot en ook geen geflikker.

Fred.

ja ja dat spreekt voor zich maar ik kan het niet helemaal volgen ik ben van huis uit machienaal bankwerker
alleen beoefen ik dit vak ol jaren niet meer ik heb ook geen draai bank of freesbank dus kan ik het zowiezo
niet maken (je machiene)
ik kan wel aan zo'n filmproiektor komen een colega van mij heeft er een ik moet je daarom een stoutmoedige vraag stellen 'bouw je dit soort machienes ook voor andere rolleyes.gif
videofred2
Maar het kan ook zonder draaibank:
http://www.movie2video.com/

Het spijt me, maar ik bouw geen apparaten voor anderen... sad.gif

Fred.
theovanL

HIER kun je een fantastische handleiding in .WMV formaat downloaden van de hand van Marten Keekstra over het omzetten van 8mm film naar digitaal.
videofred2
Theo,

Dat is inderdaad een heel mooie tutorial.
Maar ik blijf er bij dat mijn systeem nog mooiere resultaten geeft. wink.gif

Ik moet ook niet telkens van alles instellen en opstellen,
mijn projector staat steeds klaar.

Maar ik zie dat reeds 22 mensen van hier naar mijn site geklikt hebben,
bedankt voor het bezoek!

Fred.
Duiker
""Maar ik zie dat reeds 22 mensen van hier naar mijn site geklikt hebben,
bedankt voor het bezoek!""

Wat??? ik heb hem zelfs in mijn favorieten gezet!!

Kom nog wel eens vaker langs dus.

Sander
videofred2
QUOTE(Duiker @ 24.11.2005 23:01:52) [snapback]114173[/snapback]
Wat??? ik heb hem zelfs in mijn favorieten gezet!!Sander

Bedankt, Sander! biggrin.gif
Zo mag ik het horen, haha.

Voorlopig heb ik geen tijd om er iets aan te veranderen,
maar begin volgend jaar hoop ik wat meer clips te kunnen aanbieden,
en ook wat meer uitleg over het gebruik van VirtualDub en Avisynth.

Deze twee programma's -beiden gratis- zijn een prima aanvulling bij Magix.

Fred.
JohnJ
Fred,

Ik heb al eens eerder genoten van jouw site mbt het smalfilm gebeuren én de modelbouw.
Ik wil jouw site aan iedereen op dit forum van harte aanbevelen!

groeten,

John
jcdollekens@wanadoo.nl
QUOTE(videofred2 @ 24.11.2005 10:45:10) [snapback]114093[/snapback]
Maar het kan ook zonder draaibank:
http://www.movie2video.com/

Het spijt me, maar ik bouw geen apparaten voor anderen... sad.gif

Fred.

erg jammer maar toch erg bedankt voor al je tips
ik ga het in ieders geval probeeren! wacko.gif
theovanL
QUOTE(videofred2 @ 25.11.2005 07:42:11) [snapback]114205[/snapback]
maar begin volgend jaar hoop ik wat meer clips te kunnen aanbieden,
en ook wat meer uitleg over het gebruik van VirtualDub en Avisynth.

Deze twee programma's -beiden gratis- zijn een prima aanvulling bij Magix.

Fred.

Fred,
Heb je wel eens overwogen om je uitleg op de VideoMontageFAQ te plaatsen? Ook andere tips over het gebruik van Magix VdL zijn daar zeer welkom!!! (En niet alleen van Fred, maar van iedereen!).
Bijdragen voor de VideoMontageFAQ kunnen [url=http://www.videomontagefaq.nl/index.php?action=add] HIER [/] aangeleverd worden.
Bijdragen met afbeeldingen kunnen jullie ook rechtstreeks naar mijn e-mail adres sturen.
videofred2
QUOTE(theovanL @ 29.11.2005 18:41:00) [snapback]114691[/snapback]
Fred,
Heb je wel eens overwogen om je uitleg op de VideoMontageFAQ te plaatsen?

Jazeker!

Ik zal dit zeker doen.
Ik zit nu in de absurde situatie dat ik mijn eigen tutorials uit het Engels terug naar het Nederlands moet vertalen, haha. laugh.gif

Ik maakte ze namelijk voor een Engelstalig Film Forum.

Nogmaals bedankt, allemaal, voor de vele bezoeken en de positieve waardering van mijn site.

Fred.
theovanL
QUOTE(videofred2 @ 30.11.2005 08:07:17) [snapback]114735[/snapback]
Jazeker!

Ik zal dit zeker doen.
Ik zit nu in de absurde situatie dat ik mijn eigen tutorials uit het Engels terug naar het Nederlands moet vertalen, haha. laugh.gif

Nogmaals bedankt, allemaal, voor de vele bezoeken en de positieve waardering van mijn site.
Fred.

Fred, alvast bedankt!
We hebben ook een engelstalig VideoMontageFAQ Ook daar is je bijdrage bijzonder welkom.
theovanL
QUOTE(videofred2 @ 30.11.2005 08:07:17) [snapback]114735[/snapback]
Jazeker!

Ik zal dit zeker doen.

Fred.

Fred, Bedankt.

En voor de geinteresseerden: HIER deel 1 van de vierdelige serie over Virtual Dub, geschreven door VideoFred2.
Voorlopig helaas alleen nog in het Engels, maar binnenkort ook in het Nederlands.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2009 Invision Power Services, Inc.