Help - Search - Members - Calendar
Full Version: (s)vhs Naar Dvd
MAGIX User Board > Nederlands > Vragen over MAGIX programma's > Video deLuxe
hansnet
Ik ga een behoorlijk aantal (S)VHS banden overzetten op DVD. Ik heb hiervoor al geruime tijd geleden de ADVC-100 van Canopus aangeschaft. Op de ADVC-100 kan een analoge video-recorder worden aangesloten; de ADVC-100 gaat via de firewire naar de PC. Zo kan ik de (S)VHS beelden dus via Magix inlezen zodat ze als AVI op de PC komen te staan. Na summier bewerken een DVD-branden en klaar. Het zijn 3-uurs banden, dus ik vraag me af welke bitrate ik moet gebruiken om zoveel mogelijk tegen acceptabele kwaliteit op de DVD te krijgen ... maar wellicht is het zinvoller, gezien de lage prijs van een dvd-schijfje, om gewoonweg de hoogste bitrate te selecteren en maar meerdere schijven voor 1 tape te gebruiken ?

Ik zit nu ook aan een andere optie te denken. De (S)VHS banden via een DVD-harddisk-recorder opnemen en er een DVD van branden op de recorder.

Ik vraag me af wat de beste kwaliteit geeft ? ... via de advc-100 en Magix ... of via de dvd-recorder. Iemand een idee hieromtrent ?

Wat biedt de longplay-optie (12 uur op 1 dvd) in versie 2006 met betrekking tot beeldkwaliteit ?

Alle aanvullende tips en trucs zijn welkom !

THanks.
GerardR
Mijn "conversieproject" (16 * 3-uurs SVHS banden omzetten naar DVD) is net afgerond. Hierbij heb ik ook de ADVC-100 gebruikt en VDL 2005 Plus. Een en ander werkt perfect. Het is wel zaak om tijdens het capture-proces alle programma's die niet nodig zijn, af te sluiten: virusprogramma, antispyware, Google Desktop Search, want die kunnen zorgen voor gemiste frames.

Ik heb ook overwogen om drie uur op een DVD te persen, maar toch besloten er twee uur van te maken vanwege de betere kwaliteit en dus meer DVD's te gebruiken. Soms gebruikte ik minder van de DVD-capaciteit als de lengte van de verschillende video-films dat nodig maakte. Verder heb ik alle geluid en beelden verbeterd waar nodig en nog mogelijk. Soms zelfs het vidoegeluid + voice-over verwijderd omdat de combinatie niet goed was en vervangen door een nieuwe voice-over.
Het resultaat is ook nog verbeterd door er titelstukken (beeld en geluid) aan toe te voegen en menu's voor de toegankelijkheid. Alles bij elkaar een langdurige klus, maar je leert wel VDL beter kennen en je krijgt er wat voor terug.

De optie om de conversie via een DVD-harddisk recorder te doen is mogelijk maar biedt niet de mogelijkheid de beelden aan te passen zoals ik dat wilde. Of het een betere kwaliteit op zou leveren weet ik niet.

Succes bij de keuzes en de klus.

Gerard
plemmens
In naam van alle lezers, bedankt voor je relaas Gerard.
Los van de door jouw genoemde beeldverbeteringstechnieken die met VdL kunnen maar niet met een DVDrecorder, nog de volgende aanvulling/bedenking:
De kans is groot dat de door VdL gebruikte Ligos mpeg-encoder kwalitatief beter is dan wat een doorsnee DVD recorder gebruikt. Dus ook kwalitatief lijkt mij de weg via VdL de beter keuze.
Enige nadeel zou kunnen zijn: Het duurt allemaal wat langer.
Maar ja, voor wat hoort wat zou ik zeggen.
landrover
De ADVC-100 is één van de beste A/D convertors op de markt (tegenwoordig ADVC-110). De beste optie is om gewoon in DV-norm te capturen. Ik dacht trouwens dat de ADVC-100 ook niets anders kan...
En zie maar af van long-play: ten eerste is de kwaliteit dan zo matig dat je je ook niet druk hoeft te maken over de capture-settings en ten tweede zullen veel spelers dat niet kunnen weergeven.
hansnet
Thanks voor alle reacties.

Ik heb nu 1 3 uurs SVHS-band ingelezen met de ADVC-100 en wat testjes gedaan. Het resultaat is ZEER goed. Ik heb alle programma's gewoon laten draaien tijdens het capture-proces en geen frames verloren.

Ik heb een aantal stukken film met de hoogste en laagste bitrate op dvd gezet. Ik zie eigenlijk geen verschil in kwaliteit. Ik zet 1 band dus op 1 dvd.
plemmens
Da's goed nieuws. smile.gif
Ik neem aan dat je dus in dv-avi opgenomen hebt.
Bruce 47
QUOTE(plemmens @ 16.09.2005 08:57:19) [snapback]107708[/snapback]
Da's goed nieuws. smile.gif
Ik neem aan dat je dus in dv-avi opgenomen hebt.

Is het per se nodig zo'n speciale omzetter te hebben? Kan ik niet de S-VHS uitgang in de video-ingang van mijn Aldi PC doen en zo opnemen in VDL of, als dat niet gaat, de S-VHS afspelen via mijn DV-Sony 2000 camera en die met firewire in de PC stoppen en dan opnemen met VDL?
plemmens
Kan ik niet de S-VHS uitgang in de video-ingang van mijn Aldi PC doen en zo opnemen in VDL of, als dat niet gaat, de S-VHS afspelen via mijn DV-Sony 2000 camera en die met firewire in de PC stoppen en dan opnemen met VDL?
Beide manieren zouden moeten kunnen.
Als je camera analoog-in en firwire-uit heeft en "passtrough" ondersteunt dan is dat de beste manier.
Je hebt dan geen andere hardware nodig "als analoog naar digitaal omzetter".
ariedejong
QUOTE(plemmens @ 16.09.2005 18:20:09) [snapback]107772[/snapback]
Beide manieren zouden moeten kunnen.
Als je camera analoog-in en firwire-uit heeft en "passtrough" ondersteunt dan is dat de beste manier.
Je hebt dan geen andere hardware nodig "als analoog naar digitaal omzetter".

Ik heb geprobeerd om S-VHS te laden in s-vhs kwaliteit, maar ik krijg dan een resolutie van 480 x 576. Dat houdt in dat het beeld verwrongen als portret-formaat te zien is.
Het lukt wel met vhs-kwaliteit met een resolutie van 360 x 288.
Is hier een verklaring voor? En kan de verhouding veranderd worden in bv. 576 x 480?
landrover
ik krijg dan een resolutie van 480 x 576. Dat houdt in dat het beeld verwrongen als portret-formaat te zien is.

Dat hoeft niet te betekenen dat je beeld verwringt. 480x576 is de standaard resolutie voor SVCD PAL.
Afhankelijk van de instellingen van je software krijg je nu een verwrongen beeld of een goed beeld. Als de instelling zo is dat het signaal herkend wordt als SVCD-resolutie, wordt je beeld keurig in de goede verhoudingen geschaald.
In principe is het wel mogelijk om met b.v. VirtualDub je video te converteren naar iedere gewenste resolutie, dus ook naar 576x480. Maar bedenk wel dat dat geen standaard is, en je dus bij het afspelen voor vervelende verrassingen kunt komen te staan.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2009 Invision Power Services, Inc.