Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Vdl 2006 Aanschaffen?
MAGIX User Board > Nederlands > Vragen over MAGIX programma's > Video deLuxe
Bruce 47
Ik overweeg de anschaf van vdl 2006 en heb de try-out gedownload. Ten opzichte van de demo premiere pro vind ik dit programma op veel punten absoluut eenvoudiger en daardoor aantrekkelijk. (Ik streef geen uitrsten na) Maar helaas is de gebr.aanwijzing (PDF) zeer matig (om vriendelijk te blijven). Er wordt veel te vaak we gezegd dat iets kan, maar niet en/of waar te vinden.
Daarnaast lees ik in het forum kritische geluiden over de uitvoer kwaliteit. Dat maakt dus wel onzeker. Met de demo kan ik niet exporteren dus een check heb ik niet. Zo maar wat vragen waar ik met 2 dagen intensief testen tegenaan gelopen ben:
gestapelde effecten op een clip; hoe haal ik bv de de 2e eraf? waarom blijft slow-motion ook na herhaaldelijk de "effect verwijdere-actie"? Hoe kan ik in een clip een klein deel van het geluid aanpassen. (nu wordt de hele clip gedaan) Hoe kan ik op een clip voor een deel een effect toepassen. (ook nu; de hele clip) Alleen door steeds te knippen, maar dat wordt toch een enorme "zooi" na enige tijd? Waar vind ik BPM??? (muziek montage op beat) Linken en de-linken werkt onbetrouwbaar. Gat van verwijderde clipdelen opvullen met materiaal van rechts; hoe? Hoe houd je video en audio synchroon nadat je onderling wat hebt geschoven. (clipname+frame.no?) Je wordt gek van al de bestanden met ...tig extenties, is daar, voor een matige windowskenner, meer info over? of wat kan ik negeren? Jog en shuttle; Waar??? Batchcapture; hoe?? (en gaat dat soepel mbt autom.naamgeving?)
Titelgenerator; ontzettend practisch maar niet erg beinvloedbaar. Kaders; vaste kleur en maat? Deze vragen in 2 dagen...
Ik ben niet een duur premiere pro aan het vergelijken met een veel goedkoper vdl, want als dit de beperkingen zijn, het zij zo! Maar misschien doe ik dingen verkeerd en is vdl nog beter dan het me nu al lijkt.
Ik zou erg blij zijn met reacties van gebruikers (ook van 2006) want deze steeds terugkerende handelingen doen me nu huiveren om tot aanschaf over te gaan.
Ik werk met sony 2000 en DHR 1000.
Bij voorbaat dank!
twijfelaar
Bruce47,

Je stelt erg veel vragen, en dat hoort ook op zo'n forum. Ik had ze een jaar geleden ook, toen ik naast LE5.5 een eenvoudiger/sneller programma zocht. Gaandeweg wijst VdL je met de meeste opties de weg.
Vele ervan kunnen, met enige moeite, ook worden beantwoord m.b.v. de, ik ben het met je eens, ietwat armetierige documentatie. De helpfunctie wil overigens wel eens een beter resultaat opleveren dan boekje/PDF.
Een paar van je vragen loop ik langs:
* het geluid kan per "take" op diverse manieren worden aangepast; een ervan is door de geluidstake te aktiveren (links-klik) en daarna met muis-R in het keuzemenu de optie "geluidssterktecurve" te kiezen; hierdoor krijg je een per punt te sturen lijn (naar boven-beneden); een andere (mooie) optie is door in het menu de icoon "mixer aan/uit" te aktiveren.
* toepassen van effecten op een deel van een take doe je (volgens mij) het eenvoudigst door de bewuste take te "splitsen" (toets "T" of in menu "bewerken")
* in het iconenmenu kun je kiezen tussen de functies "enkele objecten" en "verbonden objecten in alle tracks"; als je de laatste kiest schuift alles keurig op, met behoud van synchroniteit etc. (denk er wel aan dat je alle objecten d.m.v. functie "groep" hebt gekoppeld.
* de titelgenerator weinig beinvloedbaar? ik weet niet precies wat je hiermee bedoelt, maar ik kan er heel veel mee (zeker met versie 2006!), inclusief het opslaan van een ontwerp als sjabloon/preset.

Samenvattend: je hebt gelijk met je mededeling dat je niet wilt vergelijken met Premiere (dat is perziken met citroenen vergelijken). Ga eens de uitdaging aan in dezelfde klasse, b.v. met Pinnacle Studio.

Een beetje minder ongerust?

Succes,
Jan
Bruce 47
Jan, harteliijk dank voor je snelle reactie! Ga natuurlijk de tips uitproberen.Maar wat doe ik met de vele onbeantwoorde vragen als ook het boekje geen info geeft?
Ik begrijp dart het programma al zo'n vijf jaar in ontwikkeling is en dat zelfs nu nog steeds essentiele functies worden ingevoerd. Dat verbaasd me eigenlijk wel.
Op zich ziet alles er prachtig en volledig uit en lijkt het meer te kunnen dan premiere. (andere ken ik niet) Dus ik denk de gok maar te nemen en het aan te schaffen maar toch met enige huiver; een goede doku hoort er nu eenmaal bij is mijn idee over klantgericht handelen (en klanten maken).
Maar ik zal nog wel een paar keer te vinden zijn op dit forum wat ik een uitstekend initiatief vind.
(en ook daar zou een instructie niet gek zijn; ik heb me gek gezocjht hoe te kunnen antwoorden, wel 3 x ingelogd, zie allerlei scherm,en met foutmeldingen. Lijkt me erg omslachtig allemaal. Iedereen heeft een nickname, gen idee hoe dat moet, ik zie mijn hele e-mailadres... etc.
Maar goed, we zetten door!
groet!
eric_brok
Is het in VDL 2006 mogelijk om meerdere objecten op de tijdlijn te selecteren en daar als groep een eenvoudig effect (bv lichter/donkerder) op toe te passen. Zonder workaround?
plemmens
Bruce 47,
Ik val in herhaling natuurlijk maar naar mijn bescheiden mening is VdL in geen uren met Premiere te vergelijken, en dan nog het minst als het over de prijs gaat. P is eerder een product voor de professionele gebruiker terwijl VdL duidelijk bedoelt is voor de video-amateur die op een leuke manier zijn vacantie-ervaringen wil tonen. Dat onderscheid is duidelijk merkbaar als je de prijzen vergelijkt. Dat onderscheid is ook duidelijk merkbaar als het over gebruiksgemak en gebruiksvriendelijkheid gaat. Als je daarmee rekening houd en daarbij de mogelijkheden in overweging neemt dan denk ik dat VdL voor de meesten onder ons de betere keuze is. smile.gif
Dat de handleiding aan de magere kant is daar ben ik het mee eens. Anderzijds is het natuurlijk ook zo dat niet alles op een eenvoudige manier met woorden kan beschreven worden. Experimenteren, proberen, oefenen en zelf vinden is dus dikwijls aan de orde van de dag. Dat heeft natuurlijk ook zo zijn voordelen. Iets wat je zelf proefondervindelijk vastgesteld hebt blijft ook veel langer bij. wink.gif
Met de uitvoerkwaliteit is volgens mij niet veel mis. Trouwens die is instelbaar in functie van je doelstellingen. De gebruikte Ligos encoder is toch een van de betere op de markt niet?
Twee of meer effecten op één clip: Als je je snel genoeg bedenkt kan het met de Herstelfunctie (Undo). Zoniet dan kan het met het “geen effect” effect gebeuren. Dan wordt wel alles verwijderd en moet je dus opnieuw beginnen. Hoe dikwijls ga je trouwens 3 of meer effecten op één clip toepassen?
Slow motion blijft na “effect-verwijder-actie”: Het zou mij verwonderen moest VdL hier een probleem hebben. Ben je zeker dat je de betreffende clip geselecteerd hebt als je de actie er op los laat?
Ik begrijp dart het programma al zo'n vijf jaar in ontwikkeling is en dat zelfs nu nog steeds essentiele functies worden ingevoerd. Dat verbaasd me eigenlijk wel.
Ik begrijp uw redenering hier niet. Wat is een essentiele functie? Iets wat voor jou essentieel is, is het daarom nog niet voor mij. Als jij hoofdzakelijk muziek-videos maakt en ik wil enkel mijn verlof-opnames op een aangename manier aan vrienden tonen dan liggen onze wensen op het vlak van essentiele functies waarschijnlijk totaal anders.
Euh 5 jaar in ontwikkeling…. zou je dat niet beter evolutie noemen? wink.gif
Wanneer reed de eerste auto door onze straten? Begin jaren 1900? Blijkbaar is die ontwikkeling nog steeds aan de gang als ik zo om me heen kijk. Er worden nog steeds essentiele functies ingevoerd. Oeps een GPS is vandaag nog niet essentieel, maar euh misschien morgen wel. Begrijp je wat ik bedoel? J
Dit forum heeft een Help functie hoor.
Klik helemaal bovenaan rechts op dit scherm eens op het woordje Help.
Goed verder moet je dan wel wat met engels overweg kunnen.
Veel plezier met Magix Video deLuxe.
PS. Ik ben ook maar een gebruiker hoor die versie 2006 nog niet van dichtbij gezien heeft. blush.gif
plemmens
Is het in VDL 2006 mogelijk om meerdere objecten op de tijdlijn te selecteren en daar als groep een eenvoudig effect (bv lichter/donkerder) op toe te passen.
Bij mijn weten niet.
Misschien kan iemand die het programma reeds gebruikt dat even voor je uitproberen. mellow.gif
twijfelaar
Is het in VDL 2006 mogelijk om meerdere objecten op de tijdlijn te selecteren en daar als groep een eenvoudig effect (bv lichter/donkerder) op toe te passen. Zonder workaround?

Welzeker! Hoe? Kies willekeurige takes (m.b.v. klik + control) en kies vervolgens b.v. in het dropdownmenu "videoeffecten". Als een effect is gekozen meldt VdL 2006 zelfs dat meerdere objecten zijn geaktiveerd en vraagt of op alle het gekozen effect moet worden uitgevoerd.

Jan
eric_brok
QUOTE(twijfelaar @ 31.08.2005 20:17:22)
Welzeker!

Mooi, dat is dan een heel nuttige verbetering die ze niet in de lijst van nieuwe features hebben staan.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2009 Invision Power Services, Inc.