Ik overweeg de anschaf van vdl 2006 en heb de try-out gedownload. Ten opzichte van de demo premiere pro vind ik dit programma op veel punten absoluut eenvoudiger en daardoor aantrekkelijk. (Ik streef geen uitrsten na) Maar helaas is de gebr.aanwijzing (PDF) zeer matig (om vriendelijk te blijven). Er wordt veel te vaak we gezegd dat iets kan, maar niet en/of waar te vinden.
Daarnaast lees ik in het forum kritische geluiden over de uitvoer kwaliteit. Dat maakt dus wel onzeker. Met de demo kan ik niet exporteren dus een check heb ik niet. Zo maar wat vragen waar ik met 2 dagen intensief testen tegenaan gelopen ben:
gestapelde effecten op een clip; hoe haal ik bv de de 2e eraf? waarom blijft slow-motion ook na herhaaldelijk de "effect verwijdere-actie"? Hoe kan ik in een clip een klein deel van het geluid aanpassen. (nu wordt de hele clip gedaan) Hoe kan ik op een clip voor een deel een effect toepassen. (ook nu; de hele clip) Alleen door steeds te knippen, maar dat wordt toch een enorme "zooi" na enige tijd? Waar vind ik BPM??? (muziek montage op beat) Linken en de-linken werkt onbetrouwbaar. Gat van verwijderde clipdelen opvullen met materiaal van rechts; hoe? Hoe houd je video en audio synchroon nadat je onderling wat hebt geschoven. (clipname+frame.no?) Je wordt gek van al de bestanden met ...tig extenties, is daar, voor een matige windowskenner, meer info over? of wat kan ik negeren? Jog en shuttle; Waar??? Batchcapture; hoe?? (en gaat dat soepel mbt autom.naamgeving?)
Titelgenerator; ontzettend practisch maar niet erg beinvloedbaar. Kaders; vaste kleur en maat? Deze vragen in 2 dagen...
Ik ben niet een duur premiere pro aan het vergelijken met een veel goedkoper vdl, want als dit de beperkingen zijn, het zij zo! Maar misschien doe ik dingen verkeerd en is vdl nog beter dan het me nu al lijkt.
Ik zou erg blij zijn met reacties van gebruikers (ook van 2006) want deze steeds terugkerende handelingen doen me nu huiveren om tot aanschaf over te gaan.
Ik werk met sony 2000 en DHR 1000.
Bij voorbaat dank!