eric_brok
22.07.2005 12:13:52
Ik heb met VDL een DVD gemaakt, die ik in de VS wil verkopen. Mag ik aannemen dat die DVD op amerikaanse DVD-spelers & TV gewoon af te spelen is?
Volgens mij is MPEG neutraal qua PAL/NTSC en zet VDL geen regiocode. Klopt dat?
mschagen
22.07.2005 14:15:20
Als je de dvd op een amerikaanse speler wilt kunnen afspelen, zul je er een ntsc disc van moeten maken. Dit kun je instellen onder de geavanceerde opties van de ligos encoder. De encoder zal de framerate moeten wijzigen naar 29,97 fps en de resolutie moet aangepast worden (720x480). Ik weet niet goed of interlacing goed zal werken. Misschien zul je de film ook nog moeten de-interlacen. Doe eerst een test stukje en controleer dat je geen interlacing problemen krijgt.
Over regio codes hoef je je geen zorgen te maken. Alle discs die vdl brandt zijn regio vrij.
Ik weet niet hoe grootschalig jouw plannen zijn om in de vs dvd's te verkopen, maar ik denk niet dat je mensen zelf gebrande dvd'tjes kunt opsturen. Er is een te grote kans dat die niet goed afspeelbaar is omdat een zelf gebrande disk nu eenmaal heel anders is dan een geperste uit de fabriek. Je zult dan een professioneel bedrijf de discs moeten laten persen.
eric_brok
22.07.2005 16:18:00
zucht... waarom kunnen dit soort dingen nooit eens eenvoudig zijn...
Heb ik net de eerste 10 schijven van mijn Engelstalige versie gebrand; toch goed dat ik het even vroeg.
Moet ik die maar reserveren voor niet-nederlandstaligen in Europa.
Voor de VS zal ik ntsc kiezen, alleen vervelend dat ik geen mogelijkheid om het resultaat te testen.
Ter info: Ik bezoek over een paar weken een conferentie in de VS en dan wil ik daar enkele tientallen exemplaren (voor een vriendenprijs) verkopen.
De DVD zal ook op de conferentie worden vertoond via PC/beamer. Ik neem aan dat ik dan geen rekening hoef te houden met NTSC of toch?
landrover
22.07.2005 18:22:05
Ik wil geen verwarring zaaien, maar ik denk dat ze in de VS best PAL DVD's kunnen lezen. DVD's zijn wel degelijk normgebonden, maar spelers meestal niet en software-players al helemaal niet. DVD spelers hier hebben immers ook geen moeite met het weergeven van NTSC. Overigens is de NTSC norm ook interlaced, maar moet je het resultaat eerst wel even checken omdat je (naar ik aanneem) een conversie doet van PAL naar NTSC en ik weet niet hoe goed VdL daarin is...
Landrover,
ik geloof niet dat standaard amerikaanse videoapparatuur PAL en SECAM aankan. Als het er op aan komt zich aan de rest van de wereld aan te passen, dan zijn de amerikanen daarin "niet de beste".
Ik veronderstel wel dat je een PAL-DVD ginds op een pc wel kan afspelen.
Tom
mschagen
23.07.2005 18:07:43
Het is typisch voor europese apparatuur dat deze zowel pal als ntsc aankunnen. amerikaanse apparatuur kan dit over het algemeen niet.
Zelf heb ik al wat onderzoek gedaan hoe ik films in brazillie afgespeeld kan krijgen, daar ligt het nog iets gecompliceerder. reguliere tv uitzendingen zijn in PAL formaat (PAL-M) die niet compatibel is met onze PAL (PAL-B/G) In feite lijkt PAL-M sprekend op NTSC, alleen wordt de kleur informatie op PAL achtige wijze in het signaal gemengd. Alle koop DVD's die je daar kunt krijgen zijn gewoon in NTSC formaat, en alle apparatuur ondersteunt ook het reguliere NTSC formaat (wat technisch eenvoudig is, omdat hun PAL daar zoveel op lijkt). Dus ik zal mijn PAL filmpjes naar NTSC moeten omzetten.
Een optie die jij ook al aangaf is om de film vanaf PC af te spelen. Dan ben je van het norm-gedoe af en kun de de film in feite coderen zoals je wilt. Een normale software player zal de film dan wel kunnen de-interlacen tijdens het afspelen zodat het geschikt is voor een progressieve display of beamer.
Zelf heb ik onlangs nog een testje gedaan om exact te weten te komen hoe ik van PAL naar NTSC moet converteren, en ik heb ontdekt dat, door met de parameters te spelen je op allerlei vreemde en ongewenste uitkomsten kunt uitkomen, maar het volgende lijkt goed te werken:
- Open de PAL film, en onder film eigenschappen (E) stel NTSC in.
- In de dialoog van de ligos encoder, stel daar ook NTSC in, vink interlaced encode aan, en kies voor top field first.
- Ik neem aan dat het bron materiaal voor je film dv-avi's zijn, dus interlaced, bottom field first, en als de-interlace optie "split" (onder object eigenschappen van de film strook in de tijdlijn). Dit is de default voor dv-avi dus dat zou vanzelf goed moeten gaan.
De overige instellingen kunnen gelijk blijven aan wanneer je een PAL disc maakt. Het resultaat is een interlaced NTSC film waarbij sommige frames kam-verschijnselen vertonen, en sommige frames niet. Blijkbaar goochelt vdl op een slimme manier met de PAL fields om in feite een conversie van 50 fields naar 60 fields per seconde te gaan, zodat je toch redelijk vloeiende bewegingen behoudt.
Succes!
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please
click here.