Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Geluid
MAGIX User Board > Nederlands > Vragen over MAGIX programma's > Video deLuxe
silvano
Hallo mensen,

Ik heb mn eerste dvd-tje gebrand.Nu is het spraakgeluid wel goed,maar er staan wat scenes met achtergrond muziek,en dat vervormd.
Ik heb met monteren het volume van mn storyboard takes voluit gezet.
Ze staan standaard op 3-kwart meen ik,en mn camcorder vol.heb ik voluit staan.
Kan iemand mij vertellen wat de juiste instellingen zijn,en hoe ik dat evt.moet doen.
Ben na het monteren direct gaan branden.
encoden duurde wel ruim een uur,klopt dat??

Thnx alvast,Silvano wacko.gif
silvano
Hoiiiiiii

ik kom mn probleem ietsjes bijstellen.
De vervorming is een feit.
Er komt alleen bij dat mn het geluid ook nog eens vertraagd.
Heb de cam op mn tv aangesloten,en daar is het goed.
Heb echt geen idee.

thnx,Silvano
landrover
Als ze standaard op drie kwart staan, wil dat zeggen dat dat de nominale insturing is, m.a.w. het geluidsniveau is gelijk aan het origineel. Als het originele heel zacht is, kun je het niveau dus nog verhogen. Maar als het originele geluid al op sterkte is, en je gaat het dan nog eens flink versterken door de "hendel" helemaal omhoog te zetten, is het logisch dat er vervorming optreedt.
Het lijkt me verstandig om het project nog eens te door te werken en de mixer er bij te pakken. Digitaal geluid heeft geen zgn "headroom" dus het audioniveau mag niet in het rood komen. Een gemiddeld niveau van -3dB met pieken tot 0dB is optimaal, maar je mag ook wel iets lager gaan zitten.
mschagen
Dan heb ik nog wel een vraag die hierbij aansluit.

Een tijdje geleden heb ik een film gemaakt waarbij ik op bepaalde plaatsen het geluid nogal moest bewerken om ruis e.d. te verwijderen. Toen heb ik ook nogal aan de uitgangsniveaus zitten rommelen. Op de pc klonk het op een gegeven moment goed, maar toen ik later eens rustig de film op tv ging bekijken viel het me pas op dat bepaalde passages veel luider gemixt waren dan anderen. Welliswaar trad er geen vervorming op, maar de dynamiek was zo groot dat ik regelmatig de afstandbediening moest pakken om het geluid op een comfortabel niveau te krijgen.

Ik vermoed dat het verschil in kwaliteit van de luidsprekers bij mijn pc en van mijn tv er voor gezorgd hebben dat ik dit pas later ontdekte.

Is het maken van een goede geluidsmix altijd een kwestie van 'gewoon' goed luisteren, en bij voorkeur mixen op luidsprekers die ook gebruikt worden bij de vertoning, of zijn er ook nog vuistregels te geven voor diegenen die niet zoŽn goed ontwikkeld absoluut gehoor hebben. Is het bijvoorbeeld zo dat een comfortabele dynamiek een x-aantal decibels beslaat, en dat je dus a.h.v. de vu-meters al een aardige indicatie hebt?

Ik heb ook wel eens gehoord dat hoe luid een geluid klinkt niet alleen met de energie samenhangt, maar ook met de frequentie verdeling. Een geluid met veel hoge frequenties kan zo luider klinken dan 1 met lage frequenties terwijl ze op een VU-meter allebei dezelfde uitslag geven.

Kan iemand hier wat meer over zeggen?
silvano
Thnx voor de tip!!!
Heb het volumeniveau eindelijk gevonden,door de volumeregeling van mn pc bij te stellen.
Maar ik heb nog een probleem,mn audiokwaliteit lijkt wel een versleten tapedeck.
Het geluid vertraagd en versneld steeds.
Weet niet waar dit aan ligt.

Thnx,Silvano
Duiker
Hallo,

Ik weet toevallig dat mijn televisie het geluid zelf ook aanpast.
Fragmenten met veel harde lage tonen (explosies en andere special effects) worden automatisch iets gedempt, en fragmenten met spraak en hogere tonen worden iets versterkt. Een soort automatische volume beperking.
Bij mij op de pc gebruik ik een hoofdtelefoon, en klinkt alles in de goede verhoudingen. Maar rustige muziekjes worden op de tv harder, en up tempo muziek met in verhouding meer bass worden onderdrukt,,,,,door mijn tv!!!.

Sander
landrover
Reagerend op de vragen van Michael hier een kleine verhandeling over geluid en mixage.

Geluid mixen is een vak op zich. Veel professionele video-editors met een achtergrond in de muziek en / of geluidstechniek hebben een grote voorsprong op hun collega's die die achtergrond niet hebben. Het is inderdaad vooral een kwestie van goed luisteren en goed en analytisch beoordelen wat je aan het doen bent, maar er zijn wel wat algemeen geldende regels.

Het is niet per definitie het beste om geluid te mixen op de luidsprekers die ook gebruikt worden bij de vertoning. De belangrijkste reden hiervoor is dat de mix dan misschien optimaal mag zijn voor die specifieke luidsprekers, maar veel minder geschikt voor een ander type luidspreker.
De ideale werkwijze is om te mixen op luidsprekers met een zo transparant mogelijk karakter, m.a.w. een zo neutraal mogelijke weergave. In studio's worden daarvoor hele dure luidsprekers gebruikt. Soms wordt dan tussendoor een deel van de mix afgespeeld op een normaal setje luidsprekers, om enige referentie te houden met hoe het eindresultaat op een gemiddelde geluidsinstallatie zal klinken. Voor thuisgebruikers/editors kun je hier een paar conclusies uit trekken:
gebruik een paar knappe computerboxen maar overdrijf niet: boxjes van een tientje geven geen betrouwbare indruk van je mix, als je er uberhaupt al in slaagt om het op zulke boxjes mooi te laten klinken. Aan de andere kant heeft het ook weinig zin om te mixen op een hele dure 5.1 installatie of iedere andere speakercombinatie met subwoofer, omdat die laatste het klankbeeld te veel beinvloedt en je door het toevoegen van teveel "laag" de indruk krijgt dat je mix beter is dan hij eigenlijk is.
Vergelijk het met de loudness functie op een hifi versterker: het klinkt allemaal vet en vol met de loudness aan, maar het moet ook al goed goed zijn met de loudness uit. Probeer daarom de instelligen van de boxen zo neutraal mogelijk te houden en pas de instellingen tijdens het mixen niet aan, want dan verandert je referentie.

Op gebied van dynamiek worden (ook door professionals) veel fouten gemaakt.
De belangrijkste fout is dat de dynamische verschillen tussen de verschillende onderdelen van een film (menselijke stemmen, achtergrondgeluid en muziek) te klein zijn. Dit gaat ten koste van de verstaanbaarheid van een productie. Met name in commercials is de dynamiek (het verschil tussen harde en zachte passages) vaak niet meer dan 3dB. Blinde mensen, die meestal een zeer goed ontwikkeld gehoor hebben, kunnen producties met een te kleine dynamiek vaak slecht verstaan. Wij verstaan een deel van wat er gezegd wordt, doordat we mee "liplezen" met de spreker, dat kunnen blinden niet.
Geluid met veel laag, zoals muziek, moet zachter ingestuurd worden dan geluid met weinig laag. Houd daarom voor muziek in een film een niveau aan van ongeveer -10dB, uitgaande van een mix met spraak op 0dB. In ieder geval muziek 10dB zachter dan spraak.
Omdat we, ook met VdL, in het digitale domein werken, is er geen "headroom" (een marge boven 0dB waar zich de uitschieters bevinden). Als je vroeger een cassette-opname maakte, kon je die lekker hard insturen want je moest het wel heel bont maken om het signaal te oversturen. Bij digitaal geluid heb je die marge niet: alles wat boven 0dB komt, is overstuurd en zal dan gaan "krassen".
Houd daarom voor spraak een gemiddeld niveau aan van -3dB. Op die manier creeer je een headroom van 3 dB (van -3 tot 0)voor de pieken. Zit er erg veel dynamiek in de spraak, dan kun je het gemiddelde nog verlagen tot ongeveer -5dB. Zijn er dan nog uitschieters boven nul, dan zul je gebruik moeten maken van compressie en / of limiting, om zo de dynamiek van de spraak te verkleinen.
Het toepassen van compressie op een stem is ook een goede methode om een stem lekker "stevig" te laten klinken, b.v. voor een voice-over.

Tot slot nog iets over sfeer-geluid, in vakjargon "set noise". Filter hier altijd het sublaag weg. Alles beneden 80 Hz heeft wel veel energie, maar kun je toch niet horen. Dit kun je gerust helemaal weghalen; op professionele mengtafels gebeurt dit met een kapfilter. Op die manier kun je vaak je master volume weer wat harder zetten. Ook het gebied tussen 100 en 300 Hz kun je vaak (deels) wegfilteren: op die manier krijg je b.v. minder last van windgeruis. Het kan ook zin hebben om het hoog midden en het hoog juist iets extra te geven: het geluid wordt er wat helderder en sprankelender door en het komt de verstaanbaarheid ten goede. Pas met het hoog wel op dat er niet te veel ruis ontstaat.

Het is echter met geluidseffecten en -filtering net als met drank: gebruik het met mate en blijf goed luisteren naar wat je bewerkingen doen. Vraag je na iedere bewerking af of het geluid er echt beter van geworden is.

Roald
GerardR
Bedankt Roald voor je verhandeling. Ik zal het bij het behandelen van de geluidssporen bij de hand houden. In de Magix-documenten en help-files ben ik dit soort informatie (nog) niet tegengekomen.

Gerard
mschagen
Bedankt Roald voor je verhandeling. wub.gif Dit is precies het soort informatie waar ik naar op zoek was. Als eenmaal het worstelen met de tools voorbij is, wordt juist dit soort meer vakinhoudelijke kennis van belang.
Duiker
Hoi Landrover,

kun je voor die compressie van spraak gewoon de voorkeuze in de audioeffecten gebruiken in vdl??

Tot slot nog iets over sfeer-geluid, in vakjargon "set noise". Filter hier altijd het sublaag weg. Alles beneden 80 Hz heeft wel veel energie, maar kun je toch niet horen. Dit kun je gerust helemaal weghalen; op professionele mengtafels gebeurt dit met een kapfilter. Op die manier kun je vaak je master volume weer wat harder zetten. Ook het gebied tussen 100 en 300 Hz kun je vaak (deels) wegfilteren: op die manier krijg je b.v. minder last van windgeruis. Het kan ook zin hebben om het hoog midden en het hoog juist iets extra te geven: het geluid wordt er wat helderder en sprankelender door en het komt de verstaanbaarheid ten goede. Pas met het hoog wel op dat er niet te veel ruis ontstaat.

kun je hiervoor de audiorestauratie -> equalizer gebruiken??
Zo ja, hoe dan precies??

Sander
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2009 Invision Power Services, Inc.