Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Film Afspelen: Haperen, Stotteren
MAGIX User Board > Nederlands > Vragen over MAGIX programma's > Video deLuxe
cahmi1
Als beginner heb ik een probleem met VDL waar ik niets van snap.
Ik heb mijn film van mijn digitale camera ingeladen in VDL. Dat bewaart hij als AVI-bestanden (extreem zwaar!!). Vervolgens ga ik daarmee aan de slag (editen, effecten, muziek). Dat werkt allemaal perfect en lekker snel. Maar als ik vervolgens wil bekijken wat ik heb gedaan (dus gewoon de film laten lopen om te zien of de timing goed is, de sound lekker enz). dan gaat het mis. Hij hapert, springt over effecten heen, kortom: ik kan niet zien wat ik doe in de editting mode.
Dit is heel erg frustrerend...Iemand die naar mijn computer heeft gekeken zei dat hij het op zich prima aan moet kunnen om zo´n filmpje af te spelen, gezien de videokaart, werkgeheugen en zo.

Het vervelende is dat ik zelf niet veel van computers weet, dus ik niet weet waar ik kan zoeken of wat ik kan oplossen.
Iemand een idee? BEdankt!!
plemmens
Het probleem wat jij schetst is anders wel typisch voor een computer die wat zwak is om real time de voorbeeldweergave mogelijk te maken.
Iemand die naar mijn computer heeft gekeken zei dat hij het op zich prima aan moet kunnen om zo´n filmpje af te spelen, gezien de videokaart, werkgeheugen en zo.
Kan je die iemand niet eens laten oplijsten hoe je computer er uit ziet en deze informatie hier posten. Er zijn hier op dit forum beslist een aantal mensen die dat vervolgens kunnen en willen beoordelen.
Los van het feit dat het vervelend is dat je niet kan zien wat het resultaat van je bewerkingen is kan ik je wel gerust stellen wat het eindresultaat betreft. Dat zou nl. gewoon goed moeten zijn.
cahmi1
Wat ik weet is het onderstaande:

Dell 4300 Dimension computer
Intel Pentium 4 1.7GHz processor
384MB 133MHz SDRAM
40 GB ATAA-100 Ultra HD
32MB ATI Radeon Rage 6 DDR 4x AGP grafische kaart

Geen idee wat dit betekent maar het staat allemaal op de afleverbon!
Helpt deze info?
landrover
Er vanuit gaande dat je werkt met VdL 2005 is jouw configuratie wat aan de magere kant om alles vanuit de timeline in realtime te kunnen laten zien. Vooral als VdL ervanuit gaat dat je een TV-out hebt aangesloten op je grafische kaart, wordt er intern gerekend op basis van de volle resolutie, ook al heb je maar een klein previewscherm. VdL doet daarbij een zwaar beroep op de processor. Als je het project echter rendert naar een bestand zul je zien dat het eindresultaat er prima uitziet.
Wat van belang is om te weten, is dat je de resolutie van je videoschermpje kunt wijzigen, om daarmee de processor te ontlasten. Het preview-plaatje wordt dan groffer van structuur, maar de pc zal dan wel meer effecten realtime kunnen laten zien. Je vindt die instellingen in één van de twee instellingentabs onder in het menu "bestand".
cahmi1
Dank je wel voor de tip.
Ik heb de resoltie aangepast. De film wordt dan wazig, vooruit, maar de haperingen blijven, dus helpen doet het helaas niet.
Ik zou zo graag willen zien hoe mijn film er nu `echt` uitziet. Ik maak een videoclip en daarin heb ik expres verschillende `schok`-effecten gezet. Alleen is nu dus niet te zien of dat effect goed is omdat het hele ding schokt. En om op de gok te zitten editen en dan hopen dat het wat wordt, is geen doen.
Je zegt: als je hem rendert naar een ander bestand, zie je hem wel goed. Hoe gaat dat dan? Je hoort het wel: een beginner aan het werk...
cahmi1
O ja, het is inderdaad VDL 2005
mschagen
Settings die sterke invloed op de prestaties kunnen hebben:
- Systeem instelllingen
- tab afspelen
- audio buffer groottes en aantal (groter/meer is soepeler, tot op een bepaald punt. Maak de buffers niet groter dan nodig, zoveel geheugen heb je toch al niet)
- grootte videocache (Na deze parameter gewijzigd te hebben, vdl afsluiten en weer opnieuw opstarten, anders zie je niet goed het effect hiervan).
- autoscroll uitzetten
- groote afbeeldingsmateriaal...etc. uitzetten.
- tab video audio
- decoder precisie halve resolutie (of lager, bij mij maakt dat niet veel uit).
- tab scherm
- beeldindeling standaard.
- videomodus (optimale instelling verschilt van pc tot pc)
- Frame opbouwen... etc uitzetten.

- context menu preview venster
- resolutie preset (lager is sneller, maar een vertikale resolutie lagen dan 288 heeft doorgaans weinig zin. 360x288 zou optimaal moeten zijn, omdat de echte resolutie van de film dan door een geheel getal is gedeeld (2))
- verhoudingen horizontaal/vertikaal behouden uitzetten.

Als je echt moedig bent kun je ook eens in het bestand videodeluxe.ini kijken in de installatie directory van vdl. Daar staan b.v. in de sectie [Video] wat parameters waarvan ik vermoed dat die de performance kunnen beinvloeden. Zelf heb ik hier nog nooit mee gerommeld, en ik vermoed dat als je de verkeerde waardes kiest, het van kwaad tot erger kan gaan, dus in ieder geval even een backup maken voor je iets gaat veranderen.
plemmens
Allemaal geldige elementen die Michael hier opsomt.
Dit neemt niet weg dat je aan de basis toch wel wat krap in je kleren zit.
1.7 mhz is niet overdreven
384mb ram, beter ware 512 of nog meer.
40gb HD daar spring je werkelijk niet ver mee.
32mb op je videokaart is wel heel krap.
Ik vrees met andere woorden dat je met de beperkingen die zich manifesteren zal moeten leren leven.
sad.gif
cahmi1
Ik heb alle aanpassingen zoals hierboven zijn gesuggereerd geprobeerd, maar inderdaad, het helpt niet veel. Dus zal het wel zo zijn dat mijn computer niet voldoende is uitgerust om Magix goed te kunnen draaien.
Wat zou ik moeten aanpassen om wel goed met Magix te kunnen werken?
Dank je wel!
landrover
Heb je al eens geprobeerd in plaats van "Direct Draw" te kiezen voor Video for Windows?
Je kunt dit instellen onder bestand - systeeminstelligen. Kies de tab "Scherm" en stel bij Opties "Standaardmethode" in.
cahmi1
Bedankt, maar hij staat al op Standaardmethode. Ik heb ook nog maar even die andere opties onder die tab geprobeerd, maar helaas...

Ik vrees dus dat ik bepaalde onderdelen in de computer moet vervangen. Plemmens, kan jij aangeven wat ik zou moeten kopen om wel real time te kunnen zien wat ik doe? Je zegt vooral wat niet goed is, maar wat is dan wel goed?
mschagen
Op zich is de computer zoals je die nu hebt 'in balans'. Dus CPU snelheid, geheugen en harde schijf omvang hebben de juiste verhoudingen, maar het is duidelijk al een wat oudere computer. Als je serieus gaat monteren zul je na een tijdje waarschijnlijk ontdekken dat én je CPU te langzaam is, én je geheugen aan de krappe kant is én je harde schijf al snel volloopt. En misschien draait er ook nog een oudere windows op zoals b.v. ME? Als je het geld ervoor over hebt zou ik dus eerlijk gezegd gaan sparen voor een heel nieuw systeem. Het systeem zoals in mijn handtekening staat is een systeem zoals ik die een half jaar geleden ofzo kant en klaar bij zo'n electronica grootgrutter heb gekocht, en dat voldeed (en voldoet) prima (ik heb er nog wel een extra harde schijf bij gekocht). Nu krijg je voor hetzelfde geld alweer meer.

Als je dat niet wilt zul je moeten kijken waar de pijn zit m.b.v. b.v. de task manager of systeem monitor. Als je met vdl werkt en op een bepaald moment werkt het niet lekker meer, is de CPU dan 100% belast? Zo ja, dan is dat dus een probleem en zal die vervangen moeten worden. Als de CPU niet voluit belast wordt, is de harde schijf dan erg actief en is het geheugengebruik hoog? Dan is een geheugenuitbreiding interessant.
Een geheugenuitbreiding heeft vaak als typisch neveneffect dat alle programma's op de computer daarvan kunnen profiteren. Ik heb heel lang op een pentium 1 kunnen werken omdat ik ooit het geheugen daarvan flink heb uitgebreid (dat was voordat ik met videomontage begon). En de software die ik verder gebruik naast videomontage (e-mail, webbrowser, tekstverwerker) heeft toch niet veel CPU snelheid nodig, dus daarvoor was een langzame computer met veel geheugen uitermate geschikt.
Bij een te klein geheugen gaat windows het wisselbestand intensief gebruiken. Dit kun je zien via de systeem monitor.
Is de harde schijf erg actief maar het geheugengebruik niet bijzonder hoog? Dan is de harde schijf wellicht te langzaam.

Op de verpakking of in de handleiding van vdl staan verder vast nog wel aanbevolen systeem eisen. Je kunt je natuurlijk ook daardoor laten leiden.
seamusmcbudde
[quote=cahmi1,14.07.2005 08:20:20]
Als beginner heb ik een probleem met VDL waar ik niets van snap.
Ik heb mijn film van mijn digitale camera ingeladen in VDL. Dat bewaart hij als AVI-bestanden (extreem zwaar!!). Vervolgens ga ik daarmee aan de slag (editen, effecten, muziek). Dat werkt allemaal perfect en lekker snel. Maar als ik vervolgens wil bekijken wat ik heb gedaan (dus gewoon de film laten lopen om te zien of de timing goed is, de sound lekker enz). dan gaat het mis. Hij hapert, springt over effecten heen, kortom: ik kan niet zien wat ik doe in de editting mode.
Dit is heel erg frustrerend...Iemand die naar mijn computer heeft gekeken zei dat hij het op zich prima aan moet kunnen om zo´n filmpje af te spelen, gezien de videokaart, werkgeheugen en zo.

Het vervelende is dat ik zelf niet veel van computers weet, dus ik niet weet waar ik kan zoeken of wat ik kan oplossen.
Iemand een idee? BEdankt!!

Hallo, ik heb een antwoord. Het is normaal dat de film hapert in het previewscherm. De film is nog niet gerenderd, dus als de effecten erg complex zijn worden deze deels overgeslagen om de film door te laten spelen. Als je de film soepeler wilt bekijken moet je hem eerst renderen. Wat ook kan is de film expoteren. Open het menu BESTAND linksbovenin en klik op FILM EXPORTEREN. Nu kun je de film opslaan in verschillende bestandsformaten en schermgroottes. Selecteer eerst de map waar de film naartoe moet. Zodra de Computer klaar is met exporteren vind je de geexporteerde film in deze map.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2009 Invision Power Services, Inc.