Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Zoomen Naar Willekeurig Punt
MAGIX User Board > Nederlands > Vragen over MAGIX programma's > Video deLuxe
P@trick
In Foto's op CD & DVD 4 is het mogelijk om in te zoomen op een bepaald deel van een foto. Dit punt kan vrij gekozen worden (sleep een kader op de foto) en is dus niet noodzakelijk het midden van het beeld. In het Foto's forum kreeg ik de tip dat dit ook in VdL 2005 moest kunnen door gebruik te maken van objectcurves en de effecten X-pos, Y-pos en Zoomen. Ik heb echter al vanalles geprobeerd maar krijg dit niet voor elkaar. Ook de handleiding is hierover erg summier.

Wat ik probeer te doen is het volgende (standaard 2005 versie):
1. Beginnen met een totaalbeeld van een foto en deze 2 sec. tonen.
2. Hierna een zoom naar bijv. de rechterbovenhoek gedurende 6 seconden.
3. Ingezoomd op deze positie blijven staan voor 2 sec.
4. Hierna komt een volgende foto.
eric_brok
QUOTE(P@trick @ 07.07.2005 21:47:59)
In Foto's op CD & DVD 4 is het mogelijk om in te zoomen op een bepaald deel van een foto. Dit punt kan vrij gekozen worden (sleep een kader op de foto) en is dus niet noodzakelijk het midden van het beeld. In het Foto's forum kreeg ik de tip dat dit ook in VdL 2005 moest kunnen door gebruik te maken van objectcurves en de effecten X-pos, Y-pos en Zoomen. Ik heb echter al vanalles geprobeerd maar krijg dit niet voor elkaar. Ook de handleiding is hierover erg summier.

Wat ik probeer te doen is het volgende (standaard 2005 versie):
1. Beginnen met een totaalbeeld van een foto en deze 2 sec. tonen.
2. Hierna een zoom naar bijv. de rechterbovenhoek gedurende 6 seconden.
3. Ingezoomd op deze positie blijven staan voor 2 sec.
4. Hierna komt een volgende foto.
[snapback]100746[/snapback]

Objectcurves zitten (meen ik) alleen in VDL 2005 Plus.

Als alternatief kun je de eerste foto tweemaal op de tijdlijn zetten, waarvan 1x uitvergroot en gepositioneerd zodat je het ingezoomde deel ziet. Dan kun je het totaalbeeld laten overvloeien in de uitvegroting.
mschagen
Nee hoor, in de gwone kan het ook.

Selecteer je foto in de tijdlijn (als je geen horizontale stroken in de onderste helft van het beeld ziet, druk op Tab). Druk daarna op Shift-P (of rechtsklik, context-menu, object-curven).

Nu is het werken hiermee een beetje tricky, maar als je gestructureerd werkt is het goed te doen.

1) zet de afspeel cursor op de positie waar je de zoom wilt laten beginnen.
2) Vink de keuzes X-pos, Y-Pos en Zoom in de objectcurven dialoog aan. Deze drie moeten nu ook in het rechter kader verschijnen.
3) Selecteer nu X-Pos in het rechter kader en dubbelklik op de slider. Nu heb je de x-positie voor de foto voor dit tijdstip gefixeerd. Je hebt een keyframe gemaakt voor de x-positie. Herhaal dit voor de andere twee opties in het rechter kader.
4) zet de afspeel cursor op de positie waar de zoom voltooid moet zijn.
5) Selecteer nu weer 1 van de drie parameters in het rechterkader en stel middels de slider een geschikte waarde in. Je kunt ook een getal intypen naast de slider om nauwkeurig te werken. Je zult nu waarschijnlijk herhaaldelijk van de ene naar de andere parameter moeten gaan totdat ze alle drie goed staan. Verplaats in de tussentijd de afspeelcursor NIET. Als dit klaar is heb je je tweede keyframe gemaakt voor de drie parameters.

Laat de dialoog nog even open. en bekijk of het resultaat je bevalt door het fragment af te spelen.

Als je nog correcties wilt aanbrengen is het wellicht het makkelijkste om dit in de tijdlijn view te doen. Zoom in op het object (de '+' knopjes rechts onder).
De rode lijn die je nu ziet is de lijn die de parameter stuurt die je nu in het rechter kader van de objectcurven dialoog hebt geselecteerd. Selecteer 1 van de twee andere parameters en je ziet een andere rode lijn. Ook zie je kleine vierkantjes. Deze kun je met de muis oppakken en verslepen. Dubbelklikken op zo´n vierkantje laat hem verdwijnen (de keyframe wordt verwijderd). Dubbelklikken op de lijn creert een nieuw vierkantje. In principe kun je dus ook alles op deze manier instellen, zonder de slider te gebruiken. Als je zo met vierkantjes gaat slepen, let er dan altijd op waar de afspeel cursor staat zodat je goed kunt zien wat het effect van je wijziging is.

In de handleiding staat ook wel iets over objectcurven, maar er wordt niet gezegd hoe je het handigste hiermee werkt, daarom heb ik het hier wat uitgebreider beschreven.

Je kunt via de objectcurven dialoog ook curven opslaan en laden, maar ik vermoed dat je dan iedere curve (dus in dit voorbeeld drie) apart moet opslaan. Je kunt ook de hele combinatie in 1 keer opslaan door via het contextmenu van het object het effect op te slaan. Bij dit opslaan wordt de optie 'curve aanpassen aan object lengte' van belang in de objectcurve dialoog. Dit bepaalt of de curven vervormd worden voor objecten met een andere lengte of niet.

Héhé, dat werd nog een heel verhaal. Succes ermee!
P@trick
QUOTE(eric_brok @ 08.07.2005 09:09:28)
Objectcurves zitten (meen ik) alleen in VDL 2005 Plus.

Als alternatief kun je de eerste foto tweemaal op de tijdlijn zetten, waarvan 1x uitvergroot en gepositioneerd zodat je het ingezoomde deel ziet. Dan kun je het totaalbeeld laten overvloeien in de uitvegroting.
[snapback]100795[/snapback]

Objectcurves zitten ook in de standaard versie. De Plus versie heeft echter meer mogelijkheden (met keyframes werken). Ik heb al wat geëxperimenteerd met deze objectcurves. Inzoomen lukt wel, alleen niet naar een bepaald punt. Als ik een X-pos en Y-pos opgeef dan begint ie op deze positie en gaat dan pas inzoomen. Wat ik wil is dat ie deze X-pos en Y-pos gebruikt als punt waarop ingezoomd moet worden.

Het alternatief dat jij aangeeft komt in de richting maar geeft toch een heel ander effect.
P@trick
QUOTE(mschagen @ 08.07.2005 11:49:13)
Nee hoor, in de gwone kan het ook.

Selecteer je foto in de tijdlijn (als je geen horizontale stroken in de onderste helft van het beeld ziet, druk op Tab). Druk daarna op Shift-P (of rechtsklik, context-menu, object-curven).

Nu is het werken hiermee een beetje tricky, maar als je gestructureerd werkt is het goed te doen.

1) zet de afspeel cursor op de positie waar je de zoom wilt laten beginnen.
2) Vink de keuzes X-pos, Y-Pos en Zoom in de objectcurven dialoog aan. Deze drie moeten nu ook in het rechter kader verschijnen.
3) Selecteer nu X-Pos in het rechter kader en dubbelklik op de slider. Nu heb je de x-positie voor de foto voor dit tijdstip gefixeerd. Je hebt een keyframe gemaakt voor de x-positie. Herhaal dit voor de andere twee opties in het rechter kader.
4) zet de afspeel cursor op de positie waar de zoom voltooid moet zijn.
5) Selecteer nu weer 1 van de drie parameters in het rechterkader en stel middels de slider een geschikte waarde in. Je kunt ook een getal intypen naast de slider om nauwkeurig te werken. Je zult nu waarschijnlijk herhaaldelijk van de ene naar de andere parameter moeten gaan totdat ze alle drie goed staan. Verplaats in de tussentijd de afspeelcursor NIET. Als dit klaar is heb je je tweede keyframe gemaakt voor de drie parameters.

Laat de dialoog nog even open. en bekijk of het resultaat je bevalt door het fragment af te spelen.

Als je nog correcties wilt aanbrengen is het wellicht het makkelijkste om dit in de tijdlijn view te doen. Zoom in op het object (de '+' knopjes rechts onder).
De rode lijn die je nu ziet is de lijn die de parameter stuurt die je nu in het rechter kader van de objectcurven dialoog hebt geselecteerd. Selecteer 1 van de twee andere parameters en je ziet een andere rode lijn. Ook zie je kleine vierkantjes. Deze kun je met de muis oppakken en verslepen. Dubbelklikken op zo´n vierkantje laat hem verdwijnen (de keyframe wordt verwijderd). Dubbelklikken op de lijn creert een nieuw vierkantje. In principe kun je dus ook alles op deze manier instellen, zonder de slider te gebruiken. Als je zo met vierkantjes gaat slepen, let er dan altijd op waar de afspeel cursor staat zodat je goed kunt zien wat het effect van je wijziging is.

In de handleiding staat ook wel iets over objectcurven, maar er wordt niet gezegd hoe je het handigste hiermee werkt, daarom heb ik het hier wat uitgebreider beschreven.

Je kunt via de objectcurven dialoog ook curven opslaan en laden, maar ik vermoed dat je dan iedere curve (dus in dit voorbeeld drie) apart moet opslaan. Je kunt ook de hele combinatie in 1 keer opslaan door via het contextmenu van het object het effect op te slaan. Bij dit opslaan wordt de optie 'curve aanpassen aan object lengte' van belang in de objectcurve dialoog. Dit bepaalt of de curven vervormd worden voor objecten met een andere lengte of niet.

Héhé, dat werd nog een heel verhaal. Succes ermee!
[snapback]100809[/snapback]

Bedankt voor de uitvoerige uitleg, precies wat ik zocht! Dit ga ik dit weekend uitproberen. Het is me waarschijnlijk eerder niet gelukt omdat ik de afspeelcursor niet op de juiste plekken neerzette. In de handleiding staat hier niets over, maar misschien lees ik er wel overheen.
eric_brok
QUOTE(P@trick @ 08.07.2005 11:50:58)
Objectcurves zitten ook in de standaard versie. De Plus versie heeft echter meer mogelijkheden (met keyframes werken).

Ok, ik dacht dat je dat bedoelde. Ik ben alleen bekend met de keyframe-methode van Plus.
tmh
Ik heb wat lang gewacht blijkbaar om mijn uitleg te posten. Ik laat hem maar staan: baat het niet dat schaadt het niet.

Objectcurves zitten ook in de standaardversie van VdL2005.

Je kan als volgt te werk gaan.

Zet je foto op de tijdlijn, en maak ze tien seconden lang.

Zet de cursor op 0 seconden

Selecteer de foto

Druk op Shift+P

Vink onder beschikbare effecten X-Pos, Y-pos en Zoomen aan. Deze effecten komen in het lijstje "Actieve effecten" te staan.

Selecteer achtereenvolgens de verschillende actieve effecten en stel de juiste waarde in. Daarvoor verschuif je de schuifregelaar rechts. Je ziet dan dat de rode lijn door de foto op de tijdbalk verschuift met de instelling van de regelaar. Ook als de waarde van het effect niet moet veranderen, toch de schuifregelaar even bewegen en eventueel terugzetten op de beginstand: dit is nodig om een een punt vast te leggen op de effectcurve (klein rechthoekje). Noteer de exacte waarde voor ieder effect.

Laat het schermpje "Effecten objectcurve" openstaan, en zet de cursor op 2 seconden. Voor ieder effect de schuifregelaar even verschuiven, en dan dezelfde waarde invoeren in het vakje rechts naast de regelaar. Druk op enter na ieder getal.

Zet de cursor op 8 seconden. Stel X- en Y-positie in en de juiste zoomfactor.

Ga over naar de volgende foto.

Tom
P@trick
Het is inmiddels gelukt. Iedereen bedankt voor de goede tips!
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2009 Invision Power Services, Inc.