Nee hoor, in de gwone kan het ook.
Selecteer je foto in de tijdlijn (als je geen horizontale stroken in de onderste helft van het beeld ziet, druk op Tab). Druk daarna op Shift-P (of rechtsklik, context-menu, object-curven).
Nu is het werken hiermee een beetje tricky, maar als je gestructureerd werkt is het goed te doen.
1) zet de afspeel cursor op de positie waar je de zoom wilt laten beginnen.
2) Vink de keuzes X-pos, Y-Pos en Zoom in de objectcurven dialoog aan. Deze drie moeten nu ook in het rechter kader verschijnen.
3) Selecteer nu X-Pos in het rechter kader en dubbelklik op de slider. Nu heb je de x-positie voor de foto voor dit tijdstip gefixeerd. Je hebt een keyframe gemaakt voor de x-positie. Herhaal dit voor de andere twee opties in het rechter kader.
4) zet de afspeel cursor op de positie waar de zoom voltooid moet zijn.
5) Selecteer nu weer 1 van de drie parameters in het rechterkader en stel middels de slider een geschikte waarde in. Je kunt ook een getal intypen naast de slider om nauwkeurig te werken. Je zult nu waarschijnlijk herhaaldelijk van de ene naar de andere parameter moeten gaan totdat ze alle drie goed staan. Verplaats in de tussentijd de afspeelcursor NIET. Als dit klaar is heb je je tweede keyframe gemaakt voor de drie parameters.
Laat de dialoog nog even open. en bekijk of het resultaat je bevalt door het fragment af te spelen.
Als je nog correcties wilt aanbrengen is het wellicht het makkelijkste om dit in de tijdlijn view te doen. Zoom in op het object (de '+' knopjes rechts onder).
De rode lijn die je nu ziet is de lijn die de parameter stuurt die je nu in het rechter kader van de objectcurven dialoog hebt geselecteerd. Selecteer 1 van de twee andere parameters en je ziet een andere rode lijn. Ook zie je kleine vierkantjes. Deze kun je met de muis oppakken en verslepen. Dubbelklikken op zo´n vierkantje laat hem verdwijnen (de keyframe wordt verwijderd). Dubbelklikken op de lijn creert een nieuw vierkantje. In principe kun je dus ook alles op deze manier instellen, zonder de slider te gebruiken. Als je zo met vierkantjes gaat slepen, let er dan altijd op waar de afspeel cursor staat zodat je goed kunt zien wat het effect van je wijziging is.
In de handleiding staat ook wel iets over objectcurven, maar er wordt niet gezegd hoe je het handigste hiermee werkt, daarom heb ik het hier wat uitgebreider beschreven.
Je kunt via de objectcurven dialoog ook curven opslaan en laden, maar ik vermoed dat je dan iedere curve (dus in dit voorbeeld drie) apart moet opslaan. Je kunt ook de hele combinatie in 1 keer opslaan door via het contextmenu van het object het effect op te slaan. Bij dit opslaan wordt de optie 'curve aanpassen aan object lengte' van belang in de objectcurve dialoog. Dit bepaalt of de curven vervormd worden voor objecten met een andere lengte of niet.
Héhé, dat werd nog een heel verhaal. Succes ermee!
[snapback]100809[/snapback]
Bedankt voor de uitvoerige uitleg, precies wat ik zocht! Dit ga ik dit weekend uitproberen. Het is me waarschijnlijk eerder niet gelukt omdat ik de afspeelcursor niet op de juiste plekken neerzette. In de handleiding staat hier niets over, maar misschien lees ik er wel overheen.