QUOTE(majjekie @ 04.07.2005 21:13:40)
Ik heb van de week videodeluxe gekocht. Het lukt me om een afbeelding (logo) even kort in beeld te krijgen maar er zitten van die lelijke witte randen omheen. Nu heb ik met een paint shop programma getracht de achtergrond weg te halen, maar hoe moet ik deze afbeelding nu exporteren zodat videodeluxe hiermee ook overweg kan. JPEG en BMP kunnen niet zonder achtergrond worden opgeslagen en met GIF animatie wil videodeluxe niet werken.
[snapback]100418[/snapback]
Als je een plaatje in VDL plaatst, dan kun je instellen hoe groot het afgebeeld moet worden. Dat kan dus beeldvullend zijn of niet. Als het niet beeldvullend is, zie je achter het plaatje automatisch als achtergrond de beelden van andere sporen (de bovenliggende sporen op de tijdlijn).
Je hoeft dus geen transparante achtergrond in het plaatje zelf te hebben. (Dat zou pas van belang zijn als het plaatje grillige vormen heeft, dus geen rechthoek*).
Het plaatje kan inderdaad jpg og bmp zijn.
Positioneren/verkleinen/vergroten van een plaatje gaat via SHIFT-D of kiezen uit het rechtermuismenu.
Het weghalen van de witte randen in je logo-plaatje is dus wel nuttig geweest, maar dit had eventueel ook in VDL gekunt, omdat je via SHIFT-D het plaatje niet alleen kan vergoten/verkleinen en positioneren, maar ook bijsnijden. Je moet wel even in de juiste volgorde werken als je dit allemaal combineert (eerst bijsnijden, dan verkleinen/vergroten).
* In dat geval zou je het plaatje in het beeldbewerkingprogramma een blauwe, groene of zwarte achtergrondkleur moeten geven (als die niet in het plaatje zelf voorkomt), zodat je later in VDL via video-effect kan instellen dat die kleur transparant moet zijn. Maar de achtergrond buiten de maten van het plaatje is dus in VDL altijd transparant.