janfeberwee
04.07.2005 06:39:17
Ik ben in het bezit van een JVC 157 digitale videocamera en film daarmee in zowel 3:4 als 16:9. Tijdens het filmen komen er zwarte balken onder en boven het videobeeld te staan.
Als ik de 16:9 beelden naar VdL overhaal worden deze herkend als breedbeeld maar wordt het totale beeld inclusief de zwarte banden in elkaargedrukt opgeslagen. Het 16:9 beeld wordt dus extra smal gemaakt. Dat ik van Studio 9 naar VdL ben overgestapt was o.a. dit probleem.
Wat gaat er fout ? Wie heeft een oplossing ?
mschagen
04.07.2005 11:46:14
Er zijn twee soorten breedbeeld.
- Letterbox. Dit is eigenlijk gewoon een 4:3 opname waar zwarte balken overheen gelegd zijn. Dit lijkt jouw camera te doen.
- Anamorfisch. Hierbij wordt het 16:9 beeld zo vervormd dat het dezelde verhoudingen krijgt als een 4:3 beeld. Dat geeft dus lange slanke mensen. Op de band hoort ook een stuurcode gezet te worden dat aangeeft dat het hier om 'echt' breedbeeld gaat. In de preview monitor van vdl hoort het beeld er vervormd uit te zien. Dit kun je corrigeren door een 16:9 pre-set voor de monitor afmetingen te kiezen. (rechts klikken op monitor).
Dat er bij jou zwarte balken te zien zijn én dat het beeld vervormd is begrijp ik niet goed. Nadat je de preview monitor goed hebt gezet kun je in de tijdlijn de object eigenschappen van een filmstrook bekijken (rechtsklikken op strook). Daar staat de aspect-ratio zoals vdl die gevonden/gegokt heeft. Deze kun je aanpassen indien hij niet goed staat. Hier moet dus staan in welke verhoudingen er is opgenomen. Zet deze alleen op 16:9 indien jouw camera anamorfisch opneemt.
Onder film eigenschappen (toets E) kun je instellen wat het uitvoer formaat van je film moet worden. Zet deze op 16:9 voor een echte breedbeeld film, en op 4:3 voor een letterbox versie. Vdl zou nu alles goed moeten converteren, d.w.z. verkleinen en zwarte balken toevoegen waar nodig.
Wat belangrijk is, is dat je nooit een opname, opgenomen in anamorfisch breedbeeld samen moet capturen met een opname in letterbox breedbeeld of 4:3. Indien tijdens het afspelen van de band de mode verandert moet je dus het capturen stoppen, en weer opnieuw starten voor het volgende shot in de opname.
janfeberwee
05.07.2005 06:35:37
Bedankt Michael,
Het was inderdaad een kwestie van instellingen wijzigen. Het werkt nu correct.