Bert Feenstra
01.07.2005 10:11:23
Ik heb onlangs een Canon mvx350i en Video de luxe 2005 aangeschaft.
De kwaliteit van de gebrande dvd's is minder dan wanneer ik de camera rechtsreeks op de tv aansluit.
Is dit normaal?
Ook als ik de bewerkte film weer via de firewirekabel teruginvoer na de camera wordt het beeld minder als ik het weer terughaal.
Is dit normaal?
Is het niet een digitaal signaal dat geen verlies mag geven?
Of komt het van de firewirekaart.
Mijn firewire-insteekkaart voor de laptop wordt niet als Texas instrument, maar als Via kaart herkend.
De camera wordt wel herkend als microsoft dv camcorder.
Geluid en beeld lopen ook niet synchroon.
Ik moet het geluidspoor 4 frames opschuiven en het beeldspoor uitrekken.
Daar kan ik mee leven als het niet anders kan.
Maar mijn belangrijkste vraag is die over de vermindering van kwaliteit.
Wie kan mij hier een antwoord op geven?
Alvast bedankt,
Bert
Hier klopt duidelijk iets niet.
Een firewirekaart doet niets anders dan de digitale gegevens van je camera doorgeven aan je pc, zodat je normaal op je harde schijf een identieke copie krijgt van wat er in je camera op tape staat.
De "mishandeling" van je film gebeurt dus op je pc. Hoe en wanneer dat gebeurt kunnen we alleen maar uitzoeken als je ons een gedetailleerde beschrijving geeft van de procedure die je volgt bij het inlezen, inclusief de verschillende parametersettings.
Tom
Bert Feenstra
01.07.2005 16:05:19
QUOTE(tmh @ 01.07.2005 12:35:36)
Hier klopt duidelijk iets niet.
Een firewirekaart doet niets anders dan de digitale gegevens van je camera doorgeven aan je pc, zodat je normaal op je harde schijf een identieke copie krijgt van wat er in je camera op tape staat.
De "mishandeling" van je film gebeurt dus op je pc. Hoe en wanneer dat gebeurt kunnen we alleen maar uitzoeken als je ons een gedetailleerde beschrijving geeft van de procedure die je volgt bij het inlezen, inclusief de verschillende parametersettings.
Tom
[snapback]100163[/snapback]
Bert Feenstra
01.07.2005 16:28:18
Hallo Tom,
Ik doe het als volgt.
Ik steek de firewirekaart in de laptop. De kabel ziet er al aan vast.
Vervolgens sluit ik de firewirekabel aan op de camera.
Ik zet de camera op play(VCR). De camera wordt nu herkend (de computer zegt pling en er verschijnt een popupscherm met daarop de tekst digitaal videoapparaat.
Ik kies voor Opnemen met video de luxe.
Het scherm Dv vastleggen verschijnt.
Bij 1 staat: Microsoft dvcamera en VCR.
Audio is aangevinkt.
Bij 2 geef ik een tirtel voor de opname en kies een map waarin ik het wil hebben.
Video direct branden vink ik niet aan.
Ook scenes automatisch herkennen vink ik uit, want beeld en geluid lopen niet synchroon.
Ik open nu het uitklapscherm van de camera en spoel terug naar het punt van waar ik wil opnemen.
Ik druk op opname en zodra de tape aan het filmpje toe is begint het zaakje op te nemen.
Als het filmpje uit is stopt de opname meteen.
Ik druk nu op het grijze vierkantje naast de opnamenknop.en druk op OK.
De film verschijnt nu op de timelijn van video de luxe.
Ik moet nu video en audio degroeperen.
Daarna kan ik de video ende audio nog wat uitrekken.
Ik verschuif nu het audiospoor 4 frames en het zaakje loopt weer synchroon.
Hopelijk heb je wat aan dit verhaal.
Bert
mschagen
02.07.2005 18:42:05
Op zich verklaren de handelingen niet direct waarom het beeld slechter wordt bij terugspelen, maar dat beeld en geluid niet synchroon lopen is vreemd, en ik heb wel een vermoeden hoe dit komt.
Je zegt: "Ik druk op opname en zodra de tape aan het filmpje toe is begint het zaakje op te nemen"
Betekent dit dat er aan het begin van de tape geen signaal staat? En vanaf een punt waar geen signaal staat laat je het bandje lopen? Dat lijkt me niet verstandig. Om het capturen goed te laten verlopen moet je altijd zó proberen op te nemen dat er op het volledige bandje een doorlopend signaal staat, zonder onderbrekingen. Tijdcode 00:00:00 hoort dus aan het uiterste begin van het bandje te staan en aan het einde van het bandje hoort deze 1:05:12 te zijn of zoiets (bij een bandje van 1 uur uiteraard in sp stand opgenomen) Zodra je op de opname knop drukt in vdl hoort er signaal te zijn vanaf de camera.
Je kunt de camera trouwens ook vanuit vdl besturen voordat je gaat capturen. De camera zelf hoef je niet aan te raken.
Misschien dat het verschuiven van het geluid ervoor zorgt dat vdl de hele film opnieuw gaat renderen, wat inderdaad tot kwaliteitsverlies kan leiden. Ergens bij de dv-avi export zit volgens mij ook een optie 'render gewijzigde delen' of zoiets (onder geavanceerd...). Zorg er ook voor dat dit aangevinkt staat.
Bert Feenstra
03.07.2005 19:24:51
QUOTE(mschagen @ 02.07.2005 18:42:05)
Op zich verklaren de handelingen niet direct waarom het beeld slechter wordt bij terugspelen, maar dat beeld en geluid niet synchroon lopen is vreemd, en ik heb wel een vermoeden hoe dit komt.
Je zegt: "Ik druk op opname en zodra de tape aan het filmpje toe is begint het zaakje op te nemen"
Betekent dit dat er aan het begin van de tape geen signaal staat? En vanaf een punt waar geen signaal staat laat je het bandje lopen? Dat lijkt me niet verstandig. Om het capturen goed te laten verlopen moet je altijd zó proberen op te nemen dat er op het volledige bandje een doorlopend signaal staat, zonder onderbrekingen. Tijdcode 00:00:00 hoort dus aan het uiterste begin van het bandje te staan en aan het einde van het bandje hoort deze 1:05:12 te zijn of zoiets (bij een bandje van 1 uur uiteraard in sp stand opgenomen) Zodra je op de opname knop drukt in vdl hoort er signaal te zijn vanaf de camera.
Je kunt de camera trouwens ook vanuit vdl besturen voordat je gaat capturen. De camera zelf hoef je niet aan te raken.
Misschien dat het verschuiven van het geluid ervoor zorgt dat vdl de hele film opnieuw gaat renderen, wat inderdaad tot kwaliteitsverlies kan leiden. Ergens bij de dv-avi export zit volgens mij ook een optie 'render gewijzigde delen' of zoiets (onder geavanceerd...). Zorg er ook voor dat dit aangevinkt staat.
[snapback]100266[/snapback]
Bert Feenstra
03.07.2005 20:53:16
Volgens mij gaat er wat mis met mijn antwoord.
Hopelijk lukt het nu wel.
In de faq stond dat de firewirekaart voor mijn laptop een texas instruments software kaart moet zijn.
Ik heb echter een firewire kaart van het merk SKD (van Chinese makelij) met AVI en ik zou niet weten of en hoe ik die softwarematig kan veranderen.
Mijn leverancier kon mij ook geen duidelijk antwoord geven en ik heb het hele internet afgestroopt, maar ik kom niet verder.
De fabriek is Chinees en hun website dus ook.
Is daar sofware voor en welke of moet ik een andere firewirekaart hebben?
En welke is dan geschikt voor mijn laptop.
Graag een merk. Is de Sweexkaart geschikt?
De camera wordt prima via de laptop herkend en ik kan hem ook prima via video de luxe aansturen.
Ook als ik de band vanaf het begin opneem (op stand 00.00.00) houd ik de problemen van een verminderde kwaliteit en het synchronisatieprobleem.
Ik wordt er een beetje moedeloos van.
Wie helpt mij verder?
Bert
Bert,
Kun je eens doorgeven welke bestanden er gemaakt zijn op je harde schijf na het inlezen van je film? Is dit op een of andere manier MPG-formaat? Synchronisatieproblemen komen gemakkelijk voor bij MPG of MPEG-films, zeker als die wat langer zijn. Kijk eens wat er staat in de blauwe balk van je opname-scherm. Staat daar toevallig "DV vastelggen in MPEG-indeling"? Dat moet je dus niet hebben, maar wel gewoon "DV vastleggen".
Bij gebruik van de laatste opnamemodus krijg je normaal volgende bestanden:
XYZ.H0
XYZ.wav (geluid)
XYZA.avi
Klik in verkenner ook eens rechts op XYZA.avi, en kies Eigenschappen en vervolgens op Samenvatting. Noteer eens wat daar staat na Videocompressie.
Tom
Bert Feenstra
04.07.2005 15:00:13
Hallo Tom,
Ik neem wel op in DV vastleggen.
Ik heb even een kort stukje film opgenomen. Er verschijnen in de map waarin ik het vastgelegd heb (een map in mijn D-schijf) 5 bestanden:
- Opnemen video de Luxe geluiden 3 kb (bij eigenschappen algemeen: Video de luxe geluiden, opnemen met Magic video de luxe 2005, bij eigenschappen samenvatting: Titel, Onderwerp, Categorie, Trefwoorden, Opmerkingen Oorsprong: Invoer, Auteur , Revisienummer)
- Opnemen A AVI-video 56.162 kb (bij eigenschappen algemeen: Bestandstype: AVI-video. Opnemen met Magic mediamanager 2004, bij eigenschappen samenvatting: Breedte 720 pixels, hoogte 576 pixels. Duur: 0:00:16, Framesnelheid 25 frames/sec)
-Wav opnemen (bij eigenschappen algemeen: Bestandstype Wave-audio . Opnemen met Magic mediamanager 2004, bij eigenschappen samenvatting: Bitverwerkingssnelheid 1536 kps,Grootte van geluidsfragment 16 bits, Kanalen: 2 (stereo), Geluidsopnamesnelheid 48 hz, Geluidsindeling PCM
- Opnemen HO HO bestand 24 kb (bij eigenschappen algemeen: Bestandstype:HO bestand, Opnemen met onbekende toepassing, bij eigenschappen samenvatting Titel, Onderwerp, Categorie, Trefwoorden, Opmerkingen Oorsprong:Invoer, Auteur , Revisienummer
- Opnemen A AVD bestand 2 kb (bij eigenschappen algemeen: Bestandstype: AVD-bestand Opnemen met: onbekende toepassing, bij eigenschappen samenvatting: Titel, Onderwerp, Categorie, Trefwoorden, Opmerkingen Oorsprong: Invoer, Auteur , Revisienummer)
Als ik op Eigenschappen bij het avi-bestand bij Samenvatting kijk, dan staat daar geen videocompressie bij.
Groeten,
Bert.
Bert,
na de opname, als je nog niet op OK hebt geklikt om naar editeren over te gaan, staan bij mij enkel de H0, WAV en AVI bestanden in mijn directory. HDP en AVD worden aangemaakt zodra je overgaat naar editeren. Ik geloof niet dat dit belangrijk is.
Wat mij raar lijkt is dat je geen videocompressor kan zien onder eigenschappen. Werk je wel met Windows XP? Misschien dat dit daaraan ligt.
Download eens het gratis programma AVICODEC, en bekijk daarmee eens welke gegevens het vind over je AVI-bestand.
Tom
Bert Feenstra
04.07.2005 22:32:59
Hallo Tom,
Mijn fout. De extra bestanden verschenen inderdaad nadat ik op OK had gedrukt.
Zonder op OK te drukken staan alleen de 3 bestanden erin die jij eerder genoemd hebt:
Bij het avi-bestand staat bij Eigenschappen algemeen: Bestandstype AVI-video.
Opnemen met Magix mediamanager 2004 en bij de geavanceerde kenmerken staat aangevinkt:
Bestand is gereed om te archiveren
Dit bestand door de Indexering-service laten indexeren om zoekacties te versnellen.
Bij de compressie- en coderingskenmerken staat niets aangevinkt.
Ik werk met XP professional
Bij de avi-codec staat onder Codec naam: Sony Digital Video
En onder aan de lijst staat:
Bestand: 56 Mb (56 Mb) duur 0:00:16 type AVI ) audio spoor(sporen) kwaliteit 80%
Video: 56 Mb 29762 Kbps 25.0 fps, res. 720 x 576 (4:3) dvsd = Sony digital Video. Ondersteund
Hopelijk heb je hier wat aan.
Groeten,
Bert
landrover
05.07.2005 21:31:58
Bert,
ter info: er zijn twee standaard drivers voor FireWire kaarten: één van Microsoft en één van Texas Instruments. Voor de meest kaarten moet je de MS driver gebruiken, voor sommige de TI driver en wat ook kan gebeuren is dat het editingprogramma (met name vroegere versies van Avid Xpress DV) aangeeft aan welke driver de voorkeur gegeven wordt. FireWire kaarten die gebruik maken van de TI driver (er zit dan ook een TI chip op) komen tegenwoordig niet zo veel meer voor, maar jij bent blijkbaar de uitzondering die de regel bevestigt.
holleman.t
05.07.2005 21:57:11
Probeer het eens met de audiosamplerate op 41100 Hz i.p.v. 48000 Hz.
Groet Teun
Bert Feenstra
06.07.2005 23:39:59
Hallo Teun en Landrover,
Bedankt voor jullie reacties.
De verandering van de samplerate naar 44100 helpt niets.
Ik denk dat het inderdaad aan mijn firewire-insteekkaart ligt.
Ik wil best een andere kopen, maar ik weet niet welke goed is.
En ik wil liever niet weer een verkeerde kopen.
Is een Sweex firewire-insteekkaart goed of moet ik een andere hebben?
Wie geeft mij goede raad?
Alvast bedankt,
Bert
Bert Feenstra
08.07.2005 22:49:51
Ik heb vandaag de Sweex firewire-insteekkaart aangeschaft met de afspraak dat ik hem weer terug mag geven als hij geen verbetering oplevert.
Nu, het maakt niets uit, dus hij gaat weer terug.
Morgen breng ik mijn laptop naar mijn reparateur.
Wellicht heb ik mijn XP verpest en helpt een nieuwe installatie ervan.
Bert.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please
click here.