Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Kwaliteit Op Dvd Is Slecht
MAGIX User Board > Nederlands > Vragen over MAGIX programma's > Video deLuxe
cahmi1
Ik heb een probleem waar ik maar niet uitkom. Als ik mijn .MVD bestand exporteer en omzet naar .AVI en die vervolgens op DVD brand, is het resultaat erg slecht: haperend beeld, krakend geluid, slechte beeldresolutie (veel strepen), vale kleuren. Als ik het bestand (zowel in MVD als AVI) op het scherm in Video de Luxe afspeel (in de kleine stand), gaat het allemaal goed.
Het omzetten van MVD naar AVI duurt een paar uur, dus het is heel vervelend als ik dat een paar keer probeer en het reultaat blijft slecht. Het bestand is maar 10 minuten en 1,5 GB.

Bij het exporteren zijn er verschillende opties waaruit je kunt kiezen qua instellingen, maar de handleiding is niet erg duidelijk wat die verschillende mogelijkheden betekenen.

Wie weet wat ik niet goed doe? Bedankt!
Xtream
Zoiets kan meerdere oorzaken hebben. dry.gif
exporteren naar dvavi wil misschien helpen.

bij mvd 2004 is het ---> make cd/dvd
laat je film in en druk op branden.
Kies encoder instellingen:

die zet je allebei op maximaal.
Dan ga je naar geadvanceerd:

Kies voor field ipv. frame, en dan kun je zelfs op een trage pc prima dvd's van min. een uur branden.
De kwaliteit is doordat het geexporteerd is naar dvavi meer dan prima.
mschagen
Zonder te willen mierenn@@ken wil ik toch even wat corrigeren voordat we een beginner meteen al met verkeerde informatie opzadelen:

De export naar dvd is altijd in mpeg2 formaat, iets anders kun je niet naar dvd schrijven. Door in de branderdialoog expliciet DVD te kiezen zoals xstream aangaf i.p.v. mpeg2, ben je er vrij zeker van dat je een mpeg2 filmpje maakt die de dvd speler zal kunnen afspelen.

dv-avi is het formaat wat op je dv bandje staat.

Verder wil ik nog opmerken dat haperend beeld en geluid o.a. ook kan komen door een te hoge bitrate. Maar de waarden zoals in de afbeelding aangegeven zouden wel goed moeten zijn. Ook slechte dvd´s of slechte branders/spelers kunnen hiervan de oorzaak zijn.

Je hebt het over slechte beeldresolutie, veel strepen. Bedoel je soms interlacing problemen? (Voor voorbeeld zie handleiding of www.100fps.com). Een video opname bekeken op een computer ziet er altijd zo uit. Als het er op tv fout uitziet moet je je gaan verdiepen in interlacing. Staat ook iets over in de handleiding.

Vaal beeld: Op een pc ziet het beeld er doorgaans wat donkerder/doffer uit dan op een tv. Als je geen helderheids aanpassingen maakt zou het goed moeten gaan. Zoek ook eens in de handleiding op kleurruimte aanpassing of CCIR norm. Die kan ook nog een klein effect hebben.
cahmi1
Hallo,

Hartstikke bedabkt voor de tips. Ik ga meteen aan de slag en zal laten weten wat het resultaat is!
Nog een klein dingetje: ik neem de film op op een DVD+RW. In de dvd-speler hapert die ook. Kan dat te maken hebben met de antwoorden hierboven of is daar weer iets anders aan de hand?
Je ziet: een beginner loopt tegen veel onduidelijkheden aan...
videofred2
Als aanvulling op de wijze raad van Mschagen misschien nog het volgende:

Veel beginners denken dat *mvd een filmformaat op zich is, maar dat is dus niet zo.

Een *mvd bestand is geen film op zich, enkel een soort intern Magix logbestand waardoor Magix weet welke filmfragmenten te gebruiken, welke overgangen enz...

De echte filmbestanden staan ook op je harde schijf, meestal zullen dit DV-avi bestanden zijn -als je ze binnenhaalde van je digitale filmcamera, natuurlijk. Deze bestanden blijven in hun originele toestand, je mag wijzigen wat je wil met Magix, het origineel blijft onaangetast (gelukkig!)

De wijzigingen staan in het MVD bestand, vandaar dat het soms even duurt om een film te laden: Magix moet dan telkens opnieuw fragment X knippen, op fragment Y kleurcorrectie toepassen, overgangen berekenen enz...

Dus het heeft geen enkele zin om je Magix film nogmaals te gaan exporteren als AVI, want bij het branden op DVD wordt er automatisch een MPEG2 bestand van gemaakt. Dat moet zo, want dat is de standaard. Dit bestand wordt niet alleen op je DVD gebrand, maar ook automatisch opgeslagen in één van de Magix systeemmappen. Men noemt dit een 'Image'. Ook de menustructuur wordt daar opgeslagen. Met Nero kun je dan deze Image opnieuw op een andere DVD branden als je meerdere exemplaren wilt hebben.

Als je dan toch de ganse film extra hebt opgeslagen als AVI, maar het branden doet vanuit je Magix MVD film, zal Magix toch de oorspronkelijke bestanden gebruiken en die omzetten naar Mpeg2. Die AVI zit daar voor niks tussen, die staat daar gewoon ergens op je harde schijf.

Een AVI kun je met Nero op data-DVD branden, maar dan enkel voor archivering.
Deze bestanden kun je afspelen op een computer, maar niet op een doorsnee stand-alone DVD speler, tenzij die daarvoor speciaal geschikt is (divX codec).

En voor AVI bestanden hoor je een codec te kiezen, er zijn er hele goede (huffyuv, divX, Morgan etc...) maar ook heel oude, nog van in de tijd van Win95.

Alle met Magix gecapteerde bestanden worden standaard opgeslagen in de map 'my record'. Corrigeer mij als ik mis ben, want ik werk al lang niet meer op die manier.

Het is ook mogelijk om zelf de locatie van de Magix systeemmappen in te stellen, alles wordt dan veel overzichtelijker.

Fred.
cahmi1
Bedankt!
Dat omzetten naar AVI sloeg dus nergens op...
Maar als ik dus klaar ben met mijn film en naar de CD/DVD editor ga om te branden, zie ik ineens bestanden met extensie *DIP. En meerdere met dezelfde titel van mijn film. Klopt dat?
videofred2
QUOTE(cahmi1 @ 29.06.2005 12:20:00)
Bedankt!
Dat omzetten naar AVI sloeg dus nergens op...
Maar als ik dus klaar ben met mijn film en naar de CD/DVD editor ga om te branden, zie ik ineens bestanden met extensie *DIP. En meerdere met dezelfde titel van mijn film. Klopt dat?
[snapback]99864[/snapback]

Wacht, ik zal eens luisteren.... Klop klop, ja dat klopt biggrin.gif

Je hebt helemaal gelijk, natuurlijk, ook deze *DIP bestanden zijn interne Magix bestanden, die verwijzen naar de manier waarop alles op DVD moet gezet worden.

Fred.
cahmi1
Hahaha, je hebt niks aan je oren, da´s duidelijk!
Maar nou je toch zo hulpvaardig bent, nog een vraag: als ik bij het brandscherm ben en dus het *DIP bestand selecteer om te branden, komt een volgend scherm met de tekst:
VTS_01_1.VOB bestaand bestand gebruiken
En dan 4 opties: Alles encoden, encoden, behouden, alle behouden.
Wat doen we daar nou weer?!
videofred2
Dat wil zeggen dat je deze film al eens gebrand hebt, en dat het Image dus al op je harde schijf staat. Nu, als er niks gewijzigd is, kun je het tijdrovende renderen overslaan en zal Magix gewoon de reeds bestaande Mpeg2 file op DVD zetten.

Dus, in dit geval: alles behouden. Je zal zien, Magix zal direct beginnen branden, of toch bijna, misschien moeten er nog menu's berekend worden.

Dit gaat dus veel sneller met Nero, die brandt veel sneller.

Je zal echter geen achtervoegsel *MPEG vinden, maar *VOB, zoals je zelf al opmerkte. Dit moet zo, omwille van de genormaliseerde structuur van een DVD.
Maar het zijn wel degelijk Mpeg2 bestanden, en enkele menubestanden.

Fred.
cahmi1
Nogmaals...hartelijk bedankt!
Ik zal laten weten of het allemaal is gelukt.
cahmi1
De onderstaande tips hebben allemaal goed geholpen! Als ik de dvd nu op de computer afspeel ziet hij er perfect uit, geen strepen, haperingen etc. Alleen op de stand alone dvd bij de tv doet hij het niet. Hij hapert, `pakt` niet. Wat kan dat zijn. De hele kleine stukjes die hij wel speelt (misschien 1 seconde of zo) zien er wel goed uit: ook geen lijnen, strepen etc.
mschagen
dvd+rw is een goed formaat om de eerste keer een film mee te branden. Zoals je al gemerkt hebt gaat het zelden in 1 keer goed, en dan is het wel prettig als je je schijfje niet hoeft weg te gooien. Als alles naar tevredenheid werkt brandt ik hem daarna nog een keer op dvd-r. Dat wordt de vertoningskopie en dat geeft de grootste kans dat het op alle spelers afspeelbaar is.

Helaas komt het vaak voor dat een disk niet goed afspeelt in een speler. De kwaliteit van de brander, dvd en speler moeten goed zijn, en ze moeten compatible zijn. Zelf heb ik van de website van de fabrikant van mijn brander een lijst gedownload met aanbevolen dvd types en merken, waarvan de fabrikant dus min of meer garandeert dat die goed beschrijfbaar zijn met mijn speler. Op http://www.digitalfaq.com/media/dvdmedia.htm staat goede info m.b.t. de keuze van dvd´s. En op www.videohelp.com kun je zien welke dvd´s compatible zijn met jouw dvd speler (althans, wat andere gebruikers hebben ervaren hiermee). Alles bij elkaar genomen moet je zo de juiste combinatie kunnen vinden die zou moeten werken.

Overigens hebben bepaalde dvd spelers wat kuren m.b.t. het afspelen van dvd´s. Dan krijg je ze bijvoorbeeld alleen maar goed afgespeeld bij een bepaalde bitrate instelling. Zo is bijvoorbeeld een constante bitrate van 6000kbps voor sommige spelers beter te verwerken dan een variabele bitrate. Dus dan wordt het experimenteren met herschrijfbare dvd-tjes totdat je iets hebt gevonden wat werkt.
landrover
Ik zou nog een tip toe willen voegen aan Michael's perfecte uiteenzetting: bij het DVD+R formaat bestaat de mogelijkheid om bij het branden het booktype te veranderen van DVD+R naar DVD-Rom. Aan de hand van dat booktype identificeert een DVD-speler het ingebrachte schijfje. Veel DVD-spelers die problemen hebben met het afspelen van DVD+R, blijken geen enkele moeite te hebben met het afspelen van zo'n zelfde DVD als hij geidentificeerd wordt als DVD-Rom. Overigens kun je de booktype setting niet aanpassen in de brandmodule van VdL, dus als je dit wilt proberen zul je het image moeten branden met Nero.
plemmens
Geez,
Hier is mooi advieswerk verricht.
Bedankt jongens in naam van de minder ervaren Magix gebruikers.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2009 Invision Power Services, Inc.