Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Field Order: Landrover Biecht Zonden Op
MAGIX User Board > Nederlands > Vragen over MAGIX programma's > Video deLuxe
landrover
Hallo allemaal

Na wat navraag en research gedaan te hebben, moet ik jullie bekennen dat ik er naast zat wat de standaard field order voor PAL video moet zijn. Ik heb (onder andere op dit forum steeds gesteld dat er voor lower field first gekozen moest worden en dat klopt NIET. Shame on me!!! dry.gif dry.gif dry.gif dry.gif

PAL video (in het analoge domein) wordt opgebouwd uit twee beelden per frame: de zgn fields. De meeste VdL'ers weten dat inmiddels al lang.
Die fields worden van boven naar beneden opgebouwd op het scherm waarbij eerst alle oneven lijnen worden geschreven, dus 1, 3, 5, enz en dan de even lijnen, dus 2, 4, 6, enz. Om die reden wordt het eerste field dus odd field genoemd en het tweede even field. Helaas gebruikt men in de desktopvideo-wereld meestal de term upper field en lower field, dus dat is nogal verwarrend.
Belangrijk is nu om te onthouden dat met upper field en odd field hetzelfde bedoeld wordt. Lower field en even field is dus ook hetzelfde.
Kies daarom in principe bij interlaced encoding voor "Upper field first" zodat bij vertoning op een TV de oneven lijnen eerst geschreven worden en de even lijnen daarna.

N.B. De belangrijkste reden dat hierover überhaupt verwarring bestaat, is dat de drivers van sommige capturekaarten de field order overhoop gooien. Had iedere fabrikant zich aan de standaard gehouden, dan had niemand zich er druk over hoeven maken. mad.gif
Codec-ontwikkelaars hebben zich aangepast aan die grilligheid van capturekaarten en daarom wordt in een aantal (betere) codecs de optie geboden om de field order bij decompressie weer om te draaien, zodat na een "foute" capture alsnog een goede video-file ontstaat.
tmh
Daarmee heb ik ook nog wat geleerd: ik dacht namelijk ook dat het normaal "lower field first" was.

Bedankt

Tom
Msc_alex
Vreemd, normaal is gecaptured DV materiaal Bottem field first. Betekend dat Magix de field order veranderd van het materiaal als deze gecodeerd word ?

vraag 2 laat magix mpeg-2 video materiaal ongemoeid in de stream ?

Ik heb namelijk een vreemd effect.

project bevat 2 field orders namelijk een DV-avi met BFF en een mini-dvd (mpeg2) met TFF
Na coderen op BFF is het dv materiaal goed te zien maar het minidvd materiaal niet goed (schokkerig)

Ok field order probleem, ook als ik met restream de fiel order vlag ombuts draaid het effect om. DV slecht en minidvd goed.

Maar nu komt het door TFF te selecteerden in het project en de encoderen geeft dit goed beeld bij beide video's ???? RARA.

Oorzaak zou kunnen zijn dat BFF DV-avi materiaal 1 pixel opgeschoven word en mpeg2 ongemoeit word gelaten. Kan iemand dit bevestigen ?
landrover
Maar nu komt het door TFF te selecteerden in het project en de encoderen geeft dit goed beeld bij beide video's ???? RARA.
Oorzaak zou kunnen zijn dat BFF DV-avi materiaal 1 pixel opgeschoven word en mpeg2 ongemoeit word gelaten. Kan iemand dit bevestigen ?

Dat klopt. Zo werkt het omdraaien van de field order inderdaad.
Duiker
Maar nu heb ik een camera die met volledige frames op kan nemen.
25 frames p/s. meende ik. Als ik dit overzet naar vdl. wordt het dan ook opgenomen met
25 f-p/s? of wordt het dan automatisch ge-interlaced?
En hoe dan bij export??

Sander
landrover
Hoi Sander,

Bedoel je dat je camera in 720P resolutie kan opnemen? Zo ja, dan neem ik aan dat die resolutie gehandhaafd blijft als je het via FireWire opneemt.
Of je eindresultaat interlaced is, hangt vooral af van je encoder-instellingen. De keus is dan aan de gebruiker.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2009 Invision Power Services, Inc.