Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Scdv Branden
MAGIX User Board > Nederlands > Vragen over MAGIX programma's > Video deLuxe
Blokkies
Bij het branden van een CD/DVD loopt onze computer steeds vast. Na lang proberen zijn we erachter dan een film van een halve minuut naar een SCDV branden wel lukt, bij langere duur slaat het programma vast tijdens het encoderen.

Onze computer is anderhalf jaar oud, heeft een werkgeheugen van 256 MB en op de harde schijf is nog een kleine 80 Gb vrij. Mijn zwager gebruikt een andere programma met een soortgelijke computer en hij kan zonder problemen films van anderhalf uur branden dus het lijkt mij haast niet dat het nodig zou moeten zijn om het geheugen uit te breiden.

Heeft iemand enig idee hoe we ervoor kunnen zorgen dat we langere films kunnen branden ?

Alvast bedankt, Daan en Marion Blokland
landrover
Er kunnen 1001 redenen zijn waarom er iets mis gaat, maar los daarvan is 256 MB wel wat weinig voor een pc van 1 1/2 jaar oud. Daarbij is geheugen momenteel niet duur, dus er is iets voor te zeggen om uit te breiden tot tenminste 512 MB. En een filmpje van een halve minuut is wel heel kort, dus dat stelt het systeem niet echt op de proef. Kun je dat korte filmpje alleen naar SVCD coderen? Dan zou DVD ook moeten lukken, want beiden zijn mpeg-2 gebaseerd.
Wanneer loopt het proces vast? Tijdens de renderfase of tijdens de brandfase?
Blokkies
We hebben geen DVD-brander dus dat heb ik niet geprobeerd, vandaar de S-CDV

Het vastlopen is steeds een aantal seconden na de start van het encoderingsproces, de ene keer komt er nog net in beeld te staan 'nog 21.24 resterend' de andere keer slaat ie daarvoor al vast.

Met een filmpje van 5 minuten duurde het iets langer voor het programma vastsloeg, maar ook toen was het al meteen in 'stap 1 van 4'
Dutchman
Blokkies,

belangrijk bij Magix applicaties is dat je alles in de achtergrond uitschakeld.
Echt alles.

Groetjes,

Dutchman.
plemmens
..en op de harde schijf is nog een kleine 80 Gb vrij.
256mb is inderdaad wat krap.
Wat is de totale grootte van die HD?
Zijn er verschillende partities gedefinieerd?
Die “kleine 80 gb vrij”, is die ruimte effectief vrij op de HD (of partitie) waarnaar je rendert?
Blokkies
De HD is niet opgedeeld in aparte partities, er is 'gewoon 1 grote schijf', C geheten, waarom nog 74,7 Gb effectief vrij is op dit moment

Ik render naar C, naar een map van Magix, my audio video geheten.

Zou door bijplaatsen van 256 MB geheugen het probleem verholpen kunnen zijn of is dat te kort door de bocht ?

Daan en Marion Blokland
landrover
Dat zou kunnen, maar daar is dan ook alles mee gezegd. Geen garantie dus, maar kwaad kan het zeker niet. Zeker zo belangrijk is om alle ballast die het renderproces kan belemmeren, zoals firewalls, antivirus software, office-applicaties etc., (tijdelijk) uit te schakelen.
Blokkies
Dat allemaal uitschakelen heb ik al geprobeerd, helaas zonder effect. Ik denk dat we dan toch maar het uitbreiden van de MB's moeten gaan proberen.

Bedankt voor je hulp

Daan en Marion Blokland
tmh
Het kan nooit kwaad dat je geheugen bijsteekt als je toepassingen als VdL wil gebruiken. Als je geheugen bijkoopt, zorg er dan van dat het identiek hetzelfde geheugen is als wat je nu hebt, of gooi het huidige geheugen weg, en vervang het door een nieuw en groter geheugen. Verschillende soorten geheugen mengen op een pc gaat niet.

Als je toch eerst eens wil uittesten of geheugen bijsteken zal helpen, start dan je computer op in "Veilige Modus" (meestal is dat op F8 drukken tijdens het opstarten) met zo weinig mogelijk opties aan, dus geen internet en dergelijke. Op deze manier run je een minimaal systeem dat echt bijzonder weinig bronnen gebruikt, zoals oa het geheugen.

Als je pc nu nog vastloopt, kijk dan ook eens hoe je "virtueel geheugen" staat ingesteld. Dit laat je best door de windows zelf beheren. Als je hiervoor een vaste en te lage waarde hebt, dan loopt je natuurlijk ook onherroepelijk vast.

Tom
Blokkies
Hoe kan ik dat virtueel geheugen zien en wanneer is mijn waarde te laag ? Je merkt, ik ben geen echte expert.

Marion
landrover
Hallo Marion,

Als je geen kennis hebt van de instellingen van het virtueel geheugen, dan hoef je het eigenlijk ook niet te controleren. De standaard instelling van Windows is namelijk dat Windows zelf het virtueel geheugen beheert. Alleen gebruikers met kennis van de mogelijkheden kunnen die instellingen opzettelijk wijzigen, maar dat is bij jullie dus niet gebeurd.
Ik ben het ook niet helemaal met Tom eens dat je verschillende soorten geheugen niet kunt mixen. Het is wel verstandig om identieke geheugenmodules te gebruiken, maar niet altijd noodzakelijk, zolang het maar om gelijksoortig geheugen gaat. Ik zou het namelijk nogal zonde van het geld vinden als je 512 MB nieuw geheugen zou kopen, de bestaande 256 MB eruit zou halen er dan achter zou komen dat het alsnog niet werkt.
Hebben jullie wel alle patches voor VdL geinstalleerd?
tmh
Landrover,

Als je gelijk hebt, heb je gelijk - en dan krijg je het van mij ook.

Ik heb hetzelfde geheugen gezegd omdat ik zelf al slechte ervaringen heb gehad op dit gebied. Gelijksoortig lijkt bij vele verkopers blijkbaar een rekbaar begrip te zijn (of is het onkunde ?). Als je identiek hetzelfde geheugen neemt loop je geen risico. Daarom.

Bij een conflict tussen "gelijksoortige" geheugens merk je dat overigens direct. De pc start namelijk in het geheel niet meer op. Dat is dan tenminste duidelijk. rolleyes.gif Als je daarna nog eens 20 km mag rijden om dan toch het goede geheugen te gaan halen is dat wel minder leuk.

Marion kan best haar pc onder de arm nemen en er mee terug naar de winkel trekken. Een geheugenbank toevoegen is een werkje van 2 minuten, en dan is zij zeker dat het goed gedaan is. Eventjes testen in de winkel en klaar is Marion.

Tom
plemmens
Marion,
Als je om welke reden dan ook toch die virtueel geheugeninstellingen zou willen bekijken dan kan dit zo:
Rechtsklik Deze computer, kies Eigenschappen, Geacanceerd, Instellingen voor Prestaties, tabblad Geavanceerd, Wijzigen. Welke Begingrootte en welke Maximale grootte lees je daar af?
Sluit alles terug af zonder iets te wijzigen.
remcobartelink
Blokkies,

Raar maar waar, probeer eerst het volgende eens voordat je geld steekt in extra geheugen enzovoort:

Het vastlopen van de pc was een probleem waar ik ook vaak mee te kampen had. Natuurlijk moet je als eerste proberen zoveel mogelijk achtergrondprocessen af te sluiten voordat je gaat coderen en branden, maar het grootste probleem blijft gewoon dat je CPU te warm wordt waardoor VdL vastloop of crasht.

Dus: schroef de kast van je pc eens open, zodat deze lekker kan doorluchten, en start het hele proces met een open kast. Niet denken "wat een onzin, dat werkt toch niet", probeer het eens. Bij mij werkte dit in ieder geval. Crasht de boel dan alsnog dan kun je altijd nog extra geheugen kopen.

Succes,

Remco
Blokkies
Helaas voor de laatste tip, die ik echt nog wel ga proberen, maar sinds gisteren zit er 512 Mb extra geheugen in onze computer (256 was niet op voorraad dus dan maar meteen goed), er ingezet door de computerwinkel, kostte de monteur meer dan een uur omdat onze computer elke keer opnieuw bleef rebooten met het nieuwe geheugen, maar alles werkt nu goed ...alles behalve......inderdaad....VDL. Het programma slaat nu later vast, maar het slaat nog steeds vast

Volgens de monteur van de computerzaak zou het goed mogelijk kunnen zijn dat het probleem veroorzaakt wordt door het feit dat wij geen aparte videokaart hebben maar dat onze videokaart onderdeel is van het moederbord.

Weet een van de VDL-experts misschien of dat inderdaad het probleem zou kunnen zijn ? We hebben inmiddels ook al een ander video-edit programma geprobeerd, geeft hetzelfde probleem, zij het iets later in het proces, maar een volle SVCD branden lukt ook met dat programma niet.

Alvast weer bedankt, Marion
landrover
Nee. Absoluut nee! Er wordt ontzettend veel onzin verteld over onboard video versus een aparte videokaart. Bij computerzaken gaat het dan vooral om verkoopargumenten. Een aparte videokaart levert (meestal) veel betere prestaties als het gaat om 3D-kwaliteit en bandbreedte, maar het feit dat je een onboard videochip hebt, heeft geen enkele directe invloed op het al of niet functioneren van VdL of om het even welk video editing-programma. Er kan wel een indirecte invloed zijn: on-board videochips hebben vaak geen eigen geheugen en maken daarom gebruik van het systeemgeheugen. M.a.w. een pc met 256 MB RAM en onboard-video van 64 MB houdt nog maar 192 MB werkgeheugen over voor de rest van het systeem. Dat kun je beter oplossen door het bijplaatsen van extra geheugen dan door het aanschaffen van een aparte videokaart.
Een aparte videokaart heb je alleen maar nodig als je games wilt spelen of hele specifieke wensen hebt, waar onboard-video niet aan kan voldoen, zoals b.v. het aansturen van meerdere monitoren.

De tip van Remco is een hele goede! Problemen met oververhitting van de processor tijdens het renderen/coderen komen vrij veel voor. Het zou direct verklaren waarom jullie tijdens het overige computergebruik geen problemen hebben. Zoek het dus eerst maar eens in die richting.

Succes,

Roald
Blokkies
Beste Magix-vrienden

Nou dat openschroeven van de computer bleek het gouden idee, inmiddels hebben we een echte SVCD gebrand van 30 minuten zonder enig probleem. Wel raar dat zoiets simpels de oplossing blijkt te zijn, maar we zijn er heel blij mee.

Ik wil bij deze iedereen die geprobeerd heeft ons te helpen van harte bedanken !

Groetjes, Marion Blokland
landrover
Je zou kunnen investeren in een paar ventilatoren, liefst met geregeld toerental. Dan hoeft die kast niet open voor iedere serieuze montageklus. Blij dat het probleem opgelost is.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2009 Invision Power Services, Inc.