Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Schokkerig Beeld In Vdl 2004 Met Nieuwere Patch...
MAGIX User Board > Nederlands > Vragen over MAGIX programma's > Video deLuxe
amsterdam37
Hallo ervarener gebruikers van VdL,

Vanuit VdL 2004 heb ik een film gebrand op DVD. De film had ik van televisie opgenomen: MPG CBR 4000 of 6000. Op het scherm in VdL (vóór het branden) ziet het er perfect uit. Als ik de DVD op de PC afspeel is er ook niks aan de hand. Redelijk vloeiend beeld.
Het gaat pas mis als ik het op de stand-alone DVD-speler (JVC XV-N30) bij mijn tv afspeel. Sommige beelden zijn dan vreemd en schokkerig. Dit was tot nu toe nooit het geval.
Om het volgende uit te sluiten, heb ik de DVD ook nog een keer gebrand als VBR. Sommige beelden waren namelijk met veel beweging. Ook bij deze nieuwe DVD ging het redelijk in de PC-DVD-speler en vreemd schokkerig in de stand alone.

Vóór deze DVD had ik al vele malen DVD's gebrand en daarbij is het nooit fout gegaan. Naar mijn idee heeft het te maken met de patch en de brennroutinen, die worden gebruikt. De oude patch "patch_video_deluxe_2004_standard_v303_nl.exe" (1970 KB datum 24-12-2003) en de "magix_brennroutinen_2004" (730 kB datum: 9-7-2004) gaven goede resultaten, zonder schokkerig gedoe. Wat ik deed na de kale installatie van VdL 2004 was:
1. cd burprofiler.exe
2. patch
3. kopieer de bestanden uit 1000fotospatchadvanced.zip (DVDMaker.dll, mdabase.dll en MXTLC.dll)
4. magix brennroutinen.

Inmiddels heb ik de nieuwere patch en brennroutinen, keurig in het Nederlands (deze week van de magix site gehaald). En ook bij eerder gebruik van VdL met nieuwere patch (patch_video_deluxe_106_nl.exe) en brennroutinen ging het mis.

Heeft iemand enig idee wat de oorzaak is? Een instelling die ik gemist heb? een actie die ik verkeerd heb uitgevoerd? Wat is eraan te doen? terug gaan naar de vorige patch? (Ik weet niet meer of daar wat (anders) mee mis was)...

Graag hulp,

Thom Hiemstra
landrover
Hallo Thom,

Kijk eens naar de instellingen van de mpeg-encoder. Misschien staat die op progressive, terwijl voor vertoning op TV interlaced, bottom field first beter geschikt is.
Wat het branden betreft: sommige gebruikers hebben problemen met haperende weergave op standalone players opgelost door de buffer-underrun-bescherming uit te schakelen.
amsterdam37
Hoi Landrover,

Ik heb er naar gekeken. Ik neem aan dat je bedoelt: Interlacing onderaan het Encoderscherm. Daar zie ik staan (het hele scherm is in het Engels)

-----Interlacing----------------
[x] Interlaced Encode ( ) Top Field First (x) Bottom Field First
---------------------------------
ofwel: Interlaced Encode en Bottom Field First zijn aangevinkt. Dat was al zo en dat heb ik niet veranderd.
Dan Buffer Underrun-beveiliging Die heb ik uitgezet en weer een DVD-schijf verpest..... jammer maar helaas. Ofwel: geprobeerd en op de TV bekeken, maar er was geen verandering.

Het heeft denk ik wel iets met de interlacing te maken, althans... Het lijkt alsof hij op die stukken in een vorig beeld blijft hangen dan dan doorschiet naar het volgende, [dus een hand die beweegt, blijft ook nog hangen op de plek waar hij een moment eerder was] en dat daardoor dat schokkerige effect ontstaat. Maar ik ben geen expert, dus misschien analyseer ik het probleem verkeerd. Als ik nou kies voor Top Field First, kan dat beter zijn?? Wat jij noemt progressive zie ik niet staan. Misschien is dat wat nieuws uit VdL 2005??

Trouwens...... kan ik voorkomen dat ik telkens weer een dvd moet branden om te zien of ie goed werkt? Werkt dit met een VCD ook?

Als er nog anderen zijn die iets slims kunnen opmerken...... ik hou me aanbevolen.

Groeten,

Thom
landrover
Hoi Thom,

Met een VCD treedt het probleem waarschijnlijk niet op, omdat die gecodeerd is naar hele frames en niet naar fields. Je zou kunnen proberen of je betere resultaten boekt met "upper field first", alhoewel dat niet conform de PAL-standaard is. Waarschijnlijk stond de encoder dus al goed ingesteld en zit het probleem ergens anders.
Sorry van die verpeste DVD. Als je brander het ondersteunt, zou je het kunnen probereren met een rewritable DVD. Dat kost je niet iedere keer een schijfje.
In de encoder heb je nog de mogelijkheid om te kiezen tussen frame-based en field-based compressie. Van je beschrijving over die hand zou ik het toch ergens in de encoder-instellingen zoeken.
amsterdam37
Hallo allemaal,

Het heeft er alle schijn van, dat het inderdaad iets te maken heeft met de interlacing. Ik heb vannacht een DVD gemaakt met de optie
-----Interlacing----------------
[x] Interlaced Encode (x) Top Field First ( ) Bottom Field First
---------------------------------
ofwel: Interlaced Encode en Top Field First zijn aangevinkt. Dat is dus andersom als de eerste keer. De scenes die niet goed werkten, hebben nu geen schokkerig beeld meer. Maar......... er zijn nu andere scenes die schokkerig zijn geworden. Dat wil dus zeggen: net andersom. Het is echter niet zo dat het een precieze omkering is, dus dat alle beelden die goed waren het nu niet meer zijn en vice versa. Er is een klein aantal scenes die goed waren met Bottom Field First die nu mis lopen en dat schokkerige beeld hebben......

Heeft iemand enig idee?? Wat gebeurt er b.v. als ik Interlaced Encode uitzet?? Het lijkt me dat dat voor een tv niet kan, maar zoals ik al zei, ik heb er weinig verstand van......

Heeft iemand deze fout zelf ooit meegemaakt? En wat gebeurde er dan? Wie draait z'n zelf gemaakte DVD's op z'n stand-alone DVD-speler?

Groeten

Thom
plemmens
Thom,
Hoor ik je zeggen met de nieuwere patch (patch_video_deluxe_106_nl.exe) ????
Dat begrijp ik niet goed. De laatste en dus nieuwste patch voor VdL 2004 is video_deluxe_2004_standard_3.0.3-3.exe of video_deluxe_2004_plus_3.0.3-3.exe al naargelang welke versie je hebt.

Patch_video_deluxe_106_nl.exe die jij noemt is bedoeld voor de oudere (eerste Vdl) versie en zeker niet voor versie 2004. Ik vrees dat je aan volledige herinstallatie toe bent en dat patchen met 3.0.3-3 en de recentste brandroutines vooe 2004.
Overigens om te voorkomen dat je steeds maar DVD's naar de filistijnen helpt lijkt het mij raadzaam enkel RW's te kopen. Die kan je voor experimentern/proefbranden gebruiken en hergebruiken. trouwens de schijven die je nu gebruikt zijn die van een ander fabrikaat dan degene waar je vroeger geen problemen mee had?
amsterdam37
hmmmm...... ik moet toch es leren te schrijven zodat iemand anders het niet verkeerd kan interpreteren...... smile.gif

Hoor ik je zeggen met de nieuwere patch (patch_video_deluxe_106_nl.exe) ????
Ik bedoelde te zeggen dat ik dat ook heb geprobeerd, maar dat ik dat nu niet geïnstalleerd heb. Voor alle duidelijkheid: ik heb op dit moment VdL zó geïnstalleerd:
1: VdL 2004 standard (het programma van de CD)
2: cdburnprofiler.exe
3: video_deluxe_2004_standard_3.0.3-3.exe (mrt2005)
4: 3 magix_brennroutinen_20050211.exe (mrt2005)

De laatste twee heb ik dus vorige week van de site gedownload.

Overigens om te voorkomen dat je steeds maar DVD's naar de filistijnen helpt lijkt het mij raadzaam enkel RW's te kopen. Die kan je voor experimentern/proefbranden gebruiken en hergebruiken.

Dat heb ik wel es geprobeerd. Ik meen me dit te herinneren: VdL zei dan bij een tweede keer dat de schijf vol was. Misschien tegen overschrijven beveiligd of afgesloten?? Ik zal het nog es proberen.....

trouwens de schijven die je nu gebruikt zijn die van een ander fabrikaat dan degene waar je vroeger geen problemen mee had?

Hmmmm....... da's iets waar ik nog niet aan gedacht had. Ik heb vaak Sony DVD's gebruikt. De DVD's die ik de afgelopen weken heb gebruikt waren Fortis en Philips. (Die Fortis kan ik niemand aanbevelen: van de 20 op de klos heb ik er nog maar één goed kunnen afsluiten. De rest kreeg halverwege foutmeldingen en dan kon ik ze weggooien. )
Nog wat duidelijker:
De DVD's die ik had gebruikt tot nu toe waren
1. Sony (Volgens mij waren alle films goed gelukt)
2. Philips (Daar ging het branden dus wél goed, maar dan dat schokkerige beeld was het probleem)
3. en dan nog Fortis (de laatst gebrande. Dat was de film met Top Field First. Resultaat: de schokkerige beelden die op de Philips DVD's (Bottom Field First) verschenen waren weg, maar op andere plaatsen in de film waren dezelfde soort schokkerige beelden plots verschenen. Zou het zó simpel kunnen zijn dat het aan het merk DVD ligt?? Zijn er meer mensen die slechte ervaringen op dit gebied hebben met Philips? Zijn Sony DVD's echt zo veel beter? En hoe zit het met Nashua, Maxell, TDK, en andere merken??

wacko.gif Mijn leraar Natuurkunde heeft me altijd ingeprent dat je bij experimenteren maar één variabele mag veranderen. Die regel heb ik nu dus geschonden door én van Philips over te stappen op Fortis én van Bottom Field First naar Top Field First....

Lang verhaal, maar ben ik nu duidelijk?

Groeten,

Thom
landrover
VdL zei dan bij een tweede keer dat de schijf vol was
Dan zul je de schijf dus eerst moeten wissen: VdL kan dat blijkbaar niet zelf.
Zou het zó simpel kunnen zijn dat het aan het merk DVD ligt??

Ja, dat kan heel goed. Het is zelfs één van de meest voorkomende problemen bij beschrijfbare DVD's: incompatibiliteit tussen enerzijds brander en schijfje, en anderszijds schijfje en player.

Ik laat alles van Philips zoiezo altijd links liggen, maar dat is deels ook een principe-kwestie. Ik heb er al aardig moeite mee gehad om toe te geven dat de SAA7134- tunerchip (een Philips-product) in mijn Terratec capturekaart, een heel goed stukje hardware is. wink.gif
plemmens
Ook brandsnelheid en (maximale) bitrate zijn variabelen die een rol kunnen spelen.

Hier nog wat info.
amsterdam37
QUOTE(plemmens @ Mar 10 2005, 09:42 PM)
Ook brandsnelheid en (maximale) bitrate zijn variabelen die een rol kunnen spelen.

Hier nog wat info.

helaas pindakaas........

heb het weeeeeeeeer geprobeerd. maar nog steeds zonder succes. Wat heb ik deze keer anders gedaan? Ik heb Sony DVD+R gekocht (Daar had ik goede ervaringen mee), en daarnaast heb ik de brandsnelheid verlaagd naar 2.4, zoals in een van die berichten werd gesuggereerd.
De kwaliteit is niet noemenswaardig verbeterd. Het schokken is misschien een heel klein beetje verminderd, maar ik kan zo beter een VHS band gaan gebruiken en dat was de bedoeling natuurlijk niet.

Inmiddels heb ik VdL weer ervanaf gegooid en opnieuw geïnstalleerd maar nu met de oude patch (patch_video_deluxe_2004_standard_v303_nl.exe) van 23-12-03 en de oude bestanden (1000fotospatchandvanced.zip) en de oude brennroutinen (magix_brennroutinen_2004_16.04.2004.exe)
Vannacht ga ik dan de film nog es met die instellingen en bestanden branden. Veel heil verwacht ik er niet van, maar ik doe nog maar weer een poging.

Maar jij noemt de maximale bitrate. Ik heb (omdat het een kortere film is) een bitrate van 5000 genomen. Maar eerder heb ik voor dezelfde film al eens 4700 genomen en dat gaf ook geen goed resultaat. Ook andere films met 4700 of zelfs 4000 gaven schokkerige beelden.

Heeft iemand nog andere ideeën? Heeft Windows XP misschien een verkeerde patch/update uitgebracht waardoor dit is ontstaan (ik heb SP2 niet geïnstalleerd)? of misschien zelfs Mediaplayer? Ik verwacht het allemaal niet, maar als het niet ligt aan wat je verwacht, dan ga ik zoeken waar ik het niet verwacht.....

Het gekke is dat ik zeg een jaar geleden wél goede films heb geproduceerd met VdL. Heeft iemand nog een patch of brennroutinen die wat ouder zijn dan wat ik nu geïnstalleerd heb?? Dan kan ik het daar mee gaan proberen........

Verder: wie kan me verder helpen??

Groeten,

Thom
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2009 Invision Power Services, Inc.