Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Grootte Voorbeeldafbeelding In Menu
MAGIX User Board > Nederlands > Vragen over MAGIX programma's > Video deLuxe
PeterW
Is het mogelijk om de grootte van de voorbeelafbeelding (knop) zelf in te stellen in de cd/dvd editor? Dus niet d.m.v. de standaard sjablonen?

Alvast bedankt,

Peter
landrover
Officieel niet, maar voor iemand met gedegen computerkennis moet het natuurlijk wel mogelijk zijn. Per slot van rekening staan die templates ergens gedefinieerd, dus dan moeten ze ook aan te passen zijn. Het is trouwens een klacht die je wel meer hoort, de DVD-module van Magix is niet zo flexibel.
tmh
Ik vrees dat die grootte vast voorgeprogrammeerd is. De nodige bestanden vind je in ...\video_deLuxe_2005\DVD\Layout.

Je kan de knoppen wel verslepen (druk op CTRL en verschuif met de muis), maar daar houdt het op voor zo ver ik weet.

Aan dit DVD authoring gedeelte heeft Magix toch nog wel wat te doen, want het loop allemaal veel te stroef, en je kan er zelf veel te weinig in veranderen.

Tom
PeterW
Ok, ga ik eens onderzoeken.
landrover
Elke layout-map heeft een .tpl-bestand, wat je gewoon met een tekst-editor kunt openen. Op die manier kun je de standaardwaarden aanpassen. Beter nog is het om een kopie te maken en daar de veranderingen in aan te brengen. Ik heb het nog niet nodig gehad, maar zo te zien kan een kind de was doen.
PeterW
Dank. Dat had ik al ontdekt. Is wel te doen, maar wel een hoop werk.
Een aardige work-around is om een van de composities te kiezen en dat formaat te gebruiken. Dat vind ik wel een acceptabele oplossing.

Peter
eric_brok
Ik heb ook al heel wat zitten klungelen om een menu-ontwerp naar eigen wens te maken.

Het eenmaal gekozen ontwerp is maar beperkt aan te passen. Je kan bijvoorbeeld niet afzonderlijk voor de bladerpijltjes een bepaalde stijl kiezen als je eenmaal begonnen bent met een bepaald sjabloon.

Vervelend is ook dat je de titel bij een knop niet met de muis kan verplaatsen ten opzichte van de knop zelf. En dat terwijl sjablonen hier wel verschillende varianten van bevatten, dus technisch-inwendig kan het wel.

Je kunt trouwens het formaat van de filmknoppen een beetje bepalen door te starten vanuit een layout met veel knoppen (dan zijn ze kleiner) of juist weinig knoppen (groter).

Wat me vooral stoort is dat bepaalde Frame-ontwerpen wel in een sjabloon zitten, maar niet in de aparte Frames. Je moet dan noodgedwongen eerst het sjabloon kiezen en dan alles wijzigen/weggooien wat je anders wil. En dan te bedenken dat het me te doen is om een het meest eenvoudige Frame; gewoon een kadertje zonder lijst of tierelantijnen. Het liefst zou ik zelfs helemaal geen kader willen, maar dat is helemaal niet te vinden.

Ook jammer: je kunt voor een knop niet een andere video selecteren dan die waarnaar de knop verwijst. (Zoals dat bijvoorbeeld wel kan met de achtergrondfilm).

Het enige krachtige aan de menu-editor is dat je de achtergrondfilm vrij kunt kiezen en die kun je dus tevoren maken met alle creatieve mogelijkheden van de VDL tijdlijn. Titels e.d. maak ik dan ook in die achtergrondfilm ipv de titels van de menu-editor te gebruiken.

En ik ga maar eens spelen met de template-bestanden en een teksteditor.

Het zou trouwens mooi zijn als de DVD-standaard voorzien had in een menubestand dat je met een programmeertaaltje en een teksteditor helemaal naar wens kon maken. Zonder dat je dure applicaties nodig hebt die dat voor je doen. Een soort DVD-html.
eric_brok
QUOTE(landrover @ Mar 6 2005, 05:37 PM)
Elke layout-map heeft een .tpl-bestand, wat je gewoon met een tekst-editor kunt openen. Op die manier kun je de standaardwaarden aanpassen. Beter nog is het om een kopie te maken en daar de veranderingen in aan te brengen. Ik heb het nog niet nodig gehad, maar zo te zien kan een kind de was doen.

Dit was voor mij een gouden tip! Dat je de tpl-bestanden kan wijzigen zou in de handleiding thuishoren.

Wat je wel en niet via tpl kan wijzigen*, en het effect van bepaalde wijzigingen** is hier en daar nogal ondoorgrondelijk, maar op andere punten eenvoudig. In ieder geval kun je elementen van verschillende sjablonen naar smaak uitruilen en hier en daar een eigen instelling of plaatje gebruiken.

Eric

*) Van titels kun je wel lettertype, kleur e.d. wijzigen, maar niet grootte. Dat kun je achteraf wel in VDL instellen, maar je zou verwachten dat in het sjabloon een defaultwaarde staat.

**) Als ik als frame-afbeelding een zwarte bitmap neem, geeft dat het verwachte resultaat; maar als ik een witte bitmap neem raakt de rendering van het frame in de war.
Inge
Is het ook mogelijk om een breedbeeld menu te maken ??

Staat wel zo mooi als je een breedbeeld film maakt, hij niet terugspringt naar 4:3 bij het menu... huh.gif
eric_brok
QUOTE(eric_brok @ Mar 11 2005, 09:13 AM)
*) Van titels kun je wel lettertype, kleur e.d. wijzigen, maar niet grootte. Dat kun je achteraf wel in VDL instellen, maar je zou verwachten dat in het sjabloon een defaultwaarde staat.

Dit blijkt wel degelijk te kunnen. Ik verwachtte het bij de algemene instellingen voor het menu, maar het wordt in feite voor elk kadertje apart ingesteld; ook in het sjabloon.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2009 Invision Power Services, Inc.