Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Blokjes Beeld
MAGIX User Board > Nederlands > Vragen over MAGIX programma's > Video deLuxe
nickko
Hallo allemaal.
Ik heb een film van 50 min. gemaakt, het beeld was bij het monteren al niet zo mooi, vage blokjes te zien, maar ik dacht dat het bij het overzetten naar dvd+R wel weg zou zijn. Niet dus, alles was goed, muziek en titels en overgangen. Speel het af op de tv, met de familie, en.... vage blokjes. Weetbiemand wat ik verkeerd gedaan heb.
Alvast bedankt voor de moeite.
Groeten Nickko
tmh
Je hebt waarschijnlijk je film in een lage resolutie ingelezen. Gebruik altijd een resolutie van 720x576 en in DV AVI-formaat. Alle andere opties zullen je eindresultaat alleen maar verslechten.

Tom
plemmens
Iets wat aan de basis niet goed is kan je uiteindelijk niet beter maken. Ik vermoed dan ook dat je probleem bij het opnemen ontstaan is. Om dat te beoordelen is er echter veel meer informatie nodig.
Ik zet wat punten losjes op een rij.
1. Zijn de opnames waarvan je vertrekt analoog of digitaal?
2. Komen ze van een videocamera of een videorecorder, of heb je een TV kaart in je pc en zijn ze daarmee opgenomen bv. vanaf een antenne- of kabelaansluiting?
3. Heb je eventueel een specifieke opnamekaart in je pc zitten?
4. Hoe heb je die opnames in je pc gekregen? Via firewire? Of via USB.
Heb je in avi opgenomen of in mpeg?
5. Wat zijn de instellingen geweest bij opname? Codec, resolutie, framerate?
6. Welke waren de instellingen bij het maken van de DVD?
Als je het hebt over “vage blokjes” dan denk ik dat het moet gezocht worden bij puntje 5 of 6 hierboven.
Zonder bijkomende info is dat echter eerder koffiedik kijken.
Probeer een keer een en ander wat nader tot te lichten.

Later bijgevoegd: Oeps ik zie dat Tom me een streepje voor was.
landrover
Echte "blokjes" in het beeld, de zgn. artefacten, zijn altijd gerelateerd aan de resolutie en/of de instellingen van de gebruikte codec. Vuistregel is: hoe meer je comprimeert, hoe meer beeldfouten je zult zien.
Bestaande beeldfouten zijn wel een klein beetje te camoufleren door b.v. vervaging, maar het beeld zal er nooit echt beter op worden.
Zoek daarom bij het capturen altijd de grens van wat je computer aankan, dus kies de resolutie zo hoog mogelijk en de compressie zo laag mogelijk. Ga je over de grens, dan krijg je dropped frames omdat de pc (meestal de harde schijf) de data-stroom niet kan verwerken.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2009 Invision Power Services, Inc.