Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Titels
MAGIX User Board > Nederlands > Vragen over MAGIX programma's > Video deLuxe
arcjt
Dag,
een door mij met vdl 2004 gemaakte dvd bevat zowel beelden die met een dv-camera zijn gemaakt als een intro met titels/effecten die ik met vdl heb gemaakt. Bij het bekijken via TV zijn de beelden van de dv-camera "passend", maar het intro is te groot voor het tv scherm. Wie kan mij helpen? bij voorbaat dank!
plemmens
Als ik het goed begrijp heb je dus een titel gemaakt waarvan een gedeelte van de tekst niet zichtbaar is op je TV, klopt dat?
Als dat zo is dan gaat het waarschijnlijk om het verschijnsel TV cropping waar ieder TV “last” van heeft.
Cropping betekent nl. dat een TV in feite niet het volledig oppervlak van een beeld laat zien. Rondom verdwijnt een gedeelte zogenaamd achter de zijranden van je beeldbuis. (een computerscherm heeft hier geen last van) Nu is het wel zo dat ook van de beelden van je dv-camera, rondom een gedeelte niet zichtbaar is op TV., alleen … heb je daar waarschijnlijk geen erg in. Met een titel of met een slecht gecentreerd beeld op een foto valt dat natuurlijk wel erg op.

In VdL 2005 kan je de zogenaamde “veilige TV zone” door middel van een rechthoek op het voorbeeld afspeelvenster projecteren. Als je er voor zorgt dat je titel binnen deze rechthoek blijft dan is er niets aan de hand. Ik kan niet zo direct zeggen of die mogelijkheid in versie 2004 al bestond.
In VdL heb je eveneens de mogelijkheid om je beeld te “croppen” dus kleiner te maken, waarbij er een zwarte rand rond gemaakt wordt waarvan je de grootte kan instellen. Het is dan deze zwarte rand die achter de “hoeken” van je TV verdwijnt, terwijl het volledige beeld zichtbaar blijft. Ook hiervan kan ik zo voor de vuist weg niet zeggen of die mogelijkheid reeds in versie 2004 bestond. Misschien je PDF handleiding er eens bij nemen.

Overigens, het stukje wat rondom wegvalt is niet op ieder TV even groot. Op dat vlak is het ene model/merk het andere niet. Om hieraan tegemoet te komen kan je de gewenste “crophoeveelheid” in VdL 2005 manueel instellen.
landrover
Plemmens,

Het is me wel een opgevallen dat een titeltje wat er tijdens de montage perfect uit zag, in het eindresultaat een tikje anders van formaat was en zelfs niet helemaal op dezelfde plaats stond.
In mijn geval ging het om een concertopname van TV, waarbij ik het logootje van de zender had afgedekt met het logo van de optredende band. Na het renderen (in dit geval naar VCD) viel het logo half in de overscan, was het groter dan ik het had ingesteld, en bleek het ook iets te zijn verschoven, waardoor het oorspronkelijke logo niet meer helemaal afgedekt was. Ik denk dat VdL hier een rekenfout maakt bij het herschalen van full res PAL (720x576) naar VCD (352x288), en dan met name in de horizontale resolutie die niet precies de helft is, maar een beetje minder. Misschien schaalt VdL de titels zowel horizontaal als verticaal naar 50%, waardoor die afwijking ontstaat.

Misschien een tip voor Magix om daar eens naar te kijken?

groet, Roald
arcjt
Dank voor de reactie, Plemmens. Inmiddels heb ik ontdekt dat als ik de film via PowerDVD op de computer afspeel, hij er net zo uit ziet als op TV. Dus ook dan vallen de titels aan alle kanten van het beeldscherm af, terwijl het op de voorbeeldmonitor er piekfijn uitziet. Wellicht is er nog een andere instellling die ik over het hoofd zie?
plemmens
Misschien een tip voor Magix om daar eens naar te kijken?
Ik geef deze bemerking ook nog een keer per email aan ze door.
Wellicht is er nog een andere instellling die ik over het hoofd zie?
Ik heb gisteren even VdL 2004 opgestart (stond nog op een oudere deels afgedankte pc) en ik denk dat die “anti TV bijsnijden” mogelijkheid (???) gewoon nog niet bestond in de 2004 versie. Ik moet eerlijk zeggen dat ik maar zeer oppervlakkig gekeken heb, toch vrees ik dat er niet zo direct een instelling voor je beschikbaar is.
Je kan natuurlijk altijd je titel aanpassen waarbij je er voor zorgt dat rondom, de buitenste 10 tot 15% van het beeld vrij blijven.
Als wat collega landrover hierboven stelt, ook klopt (en er is geen reden om aan te nemen dat dat niet zo zou zijn) dan is die titelaanpassing natuurlijk nog geen garantie als je een VCD of een SVCD gaat maken.
arcjt
Er is wel een mogelijkheid in VDL 2004 om de grootte van het TV scherm aan te passen, er komt dan een keurig kadertje in je voorbeeldmonitor. De titels blijven netjes binnen dat kader, maar als ik dan de dvd op de tv afspeel vliegen ze toch weer aan alle kanten het beeld uit. Ik heb ook geprobeerd om Kan het met de ingestelde schermresolutie te maken hebben?
Met vriendelijke groet,
Jeroen Thomas
arcjt
Ik heb ook geprobeerd om... en die zin werd niet afgemaakt in mijn vorige post. Ik bedoelde te zeggen: om het filmpje "tv-anti bijsnijden" (waarmee je kunt zien hoeveel je TV afsnijdt) af te spelen. Ook dat filmpje vliegt aan alle kanten het beeld uit!
Jeroen Thomas
landrover
Hallo Jeroen,

Hoe het kan dat titels in het eindproduct anders zijn dan je had ingesteld, daarover heb ik mijn vermoeden al in de vorige post gezet. Totdat Magix dat heeft opgelost zullen we daar dus mee moeten leven. En dat betekent in de praktijk dat het verstandig is om de marge ruim te nemen, dus zorgen dat de titels niet eens bij de kader-rand in de buurt komen.
Daar wil ik nog even aan toevoegen dat de hoeveelheid beeld die op TV eraf valt, de zgn "overscan", niet bij iedere TV gelijk is. Het kader "tv-anti bijsnijden" geeft dus alleen een indicatie en geen absolute zekerheid.
Persoonlijk vind ik de term "tv-anti bijsnijden" nogal verwarrend; in vakjargon spreekt men over de safe title area, oftewel het voor titels veilige gebied.

Roald
arcjt
Met het allerkleinste lettertype blijft het netjes binnen het tv-beeld. In zoverre is het probleem dus opgelost, maar dit kan de bedoeling van Magix toch niet zijn.
Jeroen
FransS
QUOTE(arcjt @ Feb 18 2005, 02:25 PM)
Er is wel een mogelijkheid in VDL 2004 om de grootte van het TV scherm aan te passen, er komt dan een keurig kadertje in je voorbeeldmonitor. De titels blijven netjes binnen dat kader, maar als ik dan de dvd op de tv afspeel vliegen ze toch weer aan alle kanten het beeld uit. Ik heb ook geprobeerd om Kan het met de ingestelde schermresolutie te maken hebben?
Met vriendelijke groet,
Jeroen Thomas

Beste Thomas,

Heb je de resolutie van je scherm op 1024 x 768 ,want dan zou de tekst goed moeten zijn.

En Paul de bijsnijding zit ook in 2004 .

suc6 Frans S. user.gif
Ernst T
ik heb dit probleem, als het het zelfde is, ook gehad en als volgt opgelost:
Ga naar de knop "effecten" boven het tv schermpje in Magix,
kies effectinstellingen film kies "grootte tv schem" en stel de volgende waarden in
boven en onder 5% , links en rechts 2 % , "gebied TV scherm markeren" aanvinken
Hierna gaat het bij mij goed, er verschijnt een wit kader in het Magix tv schermpje, waar binnen je de tekst een plaats moet geven
De opgegeven waarden werken in ieder geval bij de meeste TV-schermformaten
succes Ernst
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2009 Invision Power Services, Inc.