wieke
16.02.2005 22:49:22
hallo,
ik probeer een film over te zetten van de digitale camera naar de computer (video de luxe 2005).
het beeld komt goed over, alleen geeft het geluid een nagalm. het zal wel ergens een instelling zijn, maar ik kan deze niet vinden.
kan iemand mij vertellen wat ik kan doen om deze nagalm eruit te krijgen?
ik heb al wel geprobeerd via stereo fx het geluid op wide te zetten. het geluid is dan beter, maar niet meer stereo, toch?
alvast bedankt.
Wieke
plemmens
17.02.2005 08:33:38
...ik probeer een film over te zetten van de digitale camera naar de computer
En dat doe je via firewire? Is je camera een videocamera of een fotocamera?
wieke
17.02.2005 19:24:40
het is een sony digitale videocamera.
ik heb de camera aangesloten met een fire-wire kabel.
(ook met de analoge opname heb ik het probleem.)
wanneer ik met een analoge of digitale kabel een film opneem dan klinkt het geluid tijdens het opnemen goed maar wanneer ik de opgenomen film afspeel via video de luxe dan zit er een nagalm in het geluid.
plemmens
17.02.2005 20:01:51
Als je via firewire opneemt dan gaan video en geluid via dezelfde kabel en dan hoor je tijdens het opnemen geen geluid. Begrijp ik je goed als je zegt dat je ook tijdens firewire opnamen geluid hoort vanuit je pc speakers????
Dat kan normaal niet. Je kan het geluid wel horen als je een koptelefoon op je videocamera aansluit.
Je hebt naast de firewire aansluiting toch niet een tweede verbinding gemaakt tussen een analoge audio-uitgang van je camera en een audio-ingang op je pc???
wieke
18.02.2005 08:54:22
ik zal nog een keer testen op ik inderdaad geluid hoor tijdens het opnemen, (misschien dat het geluid uit de camera kwam)
ik heb de analoge en digitale kabel één voor één geprobeerd. dus niet gelijkertijd.
wieke
18.02.2005 22:47:27
ik heb nog het een en ander getest.
de kabel die ik gebruik is een DV kabel IEEE1394
tijdens de opname zelf hoor ik inderdaad géén geluid.
wanneer ik de opname afspeel hoor ik weer de nagalm.
ik heb nog via een ander programma (power director) een stukje film opgenomen. ook hier hoor ik een nagalm in het geluid.
het ligt dus niet aan de software, denk ik.
de camera staat ingesteld op stereo, dat is volgens mij ook goed
je kunt ook nog iets instellen met spoor 1 en 2, maar dat is volgens mij niet van belang.
ik weet niet zoveel over de geluidskaart, maar kun je daar nog iets instellen.
bij het afspelen van muziek ed. op de computer is het geluid wel goed.
kan iemand mij verder helpen,
waar zou het aan kunnen liggen.
landrover
19.02.2005 00:39:45
Ga eens naar de instellingen van de geluidskaart en kijk waar in het tabblad "Eigenschappen-Opnemen" het vinkje staat. Dat mag staan bij b.v. "line-in" maar niet bij zoiets als "afspeelregeling" of "what u hear". Ben je niet zeker van je zaak, zet dan de fader dicht van het kanaal wat als opnamebron geselecteerd is. Bij capturen via FireWire zou je dan desondanks toch gewoon geluid binnen moeten kunnen halen, maar nu zonder galm.
wieke
19.02.2005 13:13:32
ik de verschillende geluidsinstellingen bekeken.
en het probleem gevonden.
we hebben op de computer een surround geluids-systeem aangesloten.
hier stond een effect van de omgeving geselecteerd, waardoor er een galm ontstaat.
wanneer ik het effect uitschakel is het geluid goed.!
mijn probleem is nu opgelost.
bedankt voor jullie hulp.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please
click here.