string5
14.02.2005 20:06:13
Hallo allemaal,
eerst maar even voorstellen aangezien dit mijn eerste post is: mijn naam is Steven, ik heb vorige maand Video deluxe 2005 Plus gekocht, en ben nu druk aan het stoeien met dit programma. Heb nog geen eerdere ervaring met video monteren dus dat wordt een lekkere kluif, zeker aangezien ik over een maand of twee een grote klus wil gaan monteren.
Ik zit dus niet direct met een urgent probleem, maar probeer wat tips van jullie te krijgen zodat ik me goed kan voorbereiden.
Het geval:
We gaan een muziekuitvoering vastleggen met 3 of 4 digitale camera's. Geluid wordt apart via mengtafel op mp3 formaat aangeleverd. De lengte van de voorstelling bedraagt bijna 2 uur (!), ik schat dat dit dus meer als 100 gigabyte aan informatie gaat opleveren.
Ik heb op dit forum al het nodige gegrasduint en met interesse gelezen over hoe je het beste kunt synchroniseren en beeldovergangen kan maken. Ongetwijfeld heb ik hier later nog wel vragen over.
Maar het gaat me nu even over hoe ik met een dergelijke berg informatie het beste kan omgaan. Is het raadzaam om met "Takes" te gaan werken, zodat je het materiaal per muzieknummer gaat bewerken en wegschrijven? Dan zal ik denk wel eerst alles moeten synchroniseren voordat ik dat ga doen denk ik zo.
Met andere woorden: eerst synchroniseren, dan beeld van 4 camera's + soundtrack per nummer als take wegschrijven zodat bewerken per take makkelijker gaat. Zit ik op de goede weg? Gaat dit wel goed met de synchronisatie van beeld en geluid? Of zijn er beter methoden om dit te lijf te gaan?
Nog wat info over mijn computer:
Dell 8400 (Windows XP home edition met service pack 2)
Intern geheugen 1024 MB, 160 GB harddisk
Intel pentium 4, 3,4 GHz
NVIADIA GeFrce 6800
Creative SB Audigy 2 ZS
Nou, dat is meteen een lekkere binnenkomer op dit forum. Ik hoop dat ik mijn ervaring na afloop van deze klus kan aanwenden om andere gebruikers van dienst te zijn.
Vriendelijke groeten,
Steven
landrover
14.02.2005 23:01:46
Hallo Steven,
Welkom op het forum.
Het klinkt mij als een goede opzet in de oren, maar dit is wel een enorme klus voor iemand zonder ervaring. Ik stel voor dat je eerst het programma eens grondig leert kennen, voordat je aan zo´n megaproject begint.
Ik weet niet of ik met takes zou werken, er is ook wel wat voor te zeggen om de nummers als afzonderlijke projecten te verwerken en die vervolgens in een "master"-project te importeren.
Succes
string5
15.02.2005 08:09:55
Hallo Landrover,
ja ik weet dat het eigenlijk gekkenwerk is om hiermee te beginnen, maar ik steek de komende weken veel tijd in het me vertrouwd maken met de software (en ik ben erg slim natuurlijk

).
Wat is precies het verschil tussen met takes werken en het in afzonderlijke projecten verdelen? Het gaat mij vooral om het behoud van de synchronisatie met de soundtrack, als ik wat meer handelingen moet verrichten maar het wel sneller werken is tijdens de montage dan neem ik dat voor lief.
Steven
landrover
15.02.2005 19:56:40
Hallo Steven,
Takes zijn eigenlijk selecties uit het ruwe materiaal, ze bevatten alleen een verwijzing naar het oorspronkelijke materiaal. Als je een concertregistratie gaat doen, zou je dus voor ieder nummer tenminste 5 takes moeten maken, 1 per camera + de audiotrack. In feite heb je dan nog niets gemonteerd.
Als je voor ieder nummer een apart project aanmaakt, kun je dus 5 relatief korte tracks op de timeline zetten, daar een montage van maken en het resultaat als videofile renderen. Uiteindelijk maak je een master-project waar je de kant en klare clips in importeert. Het risico met een lange timeline met veel tracks die allemaal sync moeten blijven is namelijk dat je de kans loopt op punt X een fout te maken (b.v. op één track een stukje wegknippen waarbij alles wat rechts van de knip staat naar links schuift), waardoor op punt Y de sync weg is. Als punt X en punt Y ver van elkaar liggen, zie je dan al snel door de bomen het bos niet meer.
Ik werk (ook beroepsmatig) zoveel mogelijk met korte sequences die ik later achter elkaar zet. Sluipt er dan ergens een fout in, dan heb je niet je hele programma overhoop, maar hoef je alleen maar binnen die sequence je fout op te sporen en te repareren.
groet, Roald
string5
15.02.2005 20:15:40
Bedankt Roald,
daz een hele goeie tip. Ik ga dit tijdens het weekend eens uitproberen.
Groeten, steven
string5
21.02.2005 13:10:29
QUOTE(landrover @ Feb 15 2005, 07:56 PM)
Als je voor ieder nummer een apart project aanmaakt, kun je dus 5 relatief korte tracks op de timeline zetten, daar een montage van maken en het resultaat als videofile renderen. Uiteindelijk maak je een master-project waar je de kant en klare clips in importeert.
Beste Roald,
ik heb dit weekend weer flink zitten pielen en begin nu de basics en procedures voor synchronisatie onder de knie te krijgen.
Wat betreft jouw suggestie over aparte projecten aanmaken: dat klinkt heel interessant. Maar hoe kan ik dit het beste doen? Aangezien we over hele grote bestanden praten wil ik geen dubbele bestanden aanmaken (want het gehele origineel blijft in principe ook bewaard toch?). Misschien heel basic maar ik ben er nog niet achter hoe ik een deel van het totaal als apart project kan wegschrijven.
Alvast bedankt voor je reactie, Steven
(als andere forumleden hier willen aanhaken graag natuurlijk)
landrover
21.02.2005 14:31:56
Je zou kunnen overwegen om in één keer alle tracks te importeren, dan in één keer alles synchroniseren en vervolgens de montage van ieder nummer op te slaan als apart project (met b.v. de titel van dat nummer als projectnaam).
Een andere mogelijkheid is om per nummer de benodigde tracks te importeren met een stukje overlap aan voor- en achterkant om de nummers uiteindelijk in het master-project naadloos aanelkaar te zetten.
Groet, Roald
string5
21.02.2005 16:00:29
Ja, de eerste suggestie (alles eerst synchroniseren, dan per nummer als project wegschrijven) lijkt mij het handigst.
Maar hoe schrijf ik het per nummer weg als project? (dit is inderdaad een behoorlijke newbie vraag)
Groeten, steven
landrover
21.02.2005 17:18:31
Gewoon het desbetreffende gedeelte monteren en dan "Opslaan als" kiezen.
string5
21.02.2005 19:10:13
Oh boy, dat was wel het inkoppertje van het jaar. Ik denk dat ik maar eens een dagje wat anders ga doen, om de bovenkamer even leeg te maken.
Bedankt, steven
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please
click here.