franks
11.02.2005 21:45:34
Ik heb een film opgenomen met mijn camera in de breedbeeld (16:9) stand, nu heb ik er een aantal foto's tussen gemonteerd.
Nadat ik de film op dvd heb gebrand, blijkt de film er prima in breedbeeld op te staan ,alleen de ertussen gemonteerde foto's zijn ook "breedbeeldformaat" geworden en dus helemaal vervormd.
Weet iemand een manier om in een breedbeeld film toch de foto's in 4:3 formaat te monteren ?
Groet Frank
landrover
12.02.2005 10:39:49
Hallo Frank,
Dan zul je de foto´s met de Video FX module (shift +Y) moeten bewerken. Daar kun je de foto´s elke gewenste vorm geven, onafhankelijk van het beeldformaat. Als je iedere foto dezelfde vorm wilt geven, sla je de instellingen van de eerste foto op als video effect (ik heb daarvoor een map "eigen effecten" gemaakt) en past dat effect vervolgens toe op alle andere foto´s.
Ik werkt altijd met shift+P, de "effecten objectcurve" (waar haal je zo'n naam ???). Met X-Pos, Y-Pos en zoomen haal je exact dat stukje uit je foto dat je graag hebt. Dit is natuurlijk exact hetzelfde als de Video FX editor, maar persoonlijk vind ik dat dit handiger werkt. Dit is natuurlijk iets dat iedereen voor zichzelf moet uitzoeken.
In de VIdeo FX editor wordt het scherm niet aangepast aan het 16:9-formaat. Ik vind dit een redelijk hinderlijke schoonheidsfout.
Tom
landrover
12.02.2005 12:51:51
Magix is heel goed in het bedenken van vreemde namen voor gewone zaken...
franks
12.02.2005 17:10:08
bedankt voor het snelle antwoord, met shift-y krijgt ik een scherm voor me met een heleboel knoppen , aangezien ik nog niet zo heel erg thuis ben in vdl wil ik graag weten hoe ik het formaat van de foto's (1 en alle foto's) aanpas, zodat ze na het renderen op dvd op de breedbeeld tv er goed uitzien.
Groeten Frank
landrover
13.02.2005 09:59:51
Direct onder de videowindow in de FX-editor vind je de knoppen om grootte en vorm van het object aan te passen. In jouw geval zullen de foto´s uitgerekt zijn dus je hoeft ze alleen maar smaller te maken.
Je leert de FX editor het snelst kennen door gewoon de diverse knoppen uit te proberen en te zien wat er gebeurt. Veel plezier!
franks
13.02.2005 21:44:23
foto's smaller maken is zo inderdaad eenvoudig, geen probleem.
Is er echter ook een manier om die functie op meerdere foto's tegelijk toe te passen, mijn film bevat namelijk een stuk of 80 foto's en da's best veel klikken.
groetene frank
landrover
13.02.2005 22:42:49
Hallo Frank,
Wen er maar aan: videomontage is altijd een bewerkelijke klus, maar door de instellingen van je eerste foto als preset effect op te slaan, kun je alle andere foto´s bewerken zonder ze afzonderlijk in de FX editor te moeten openen.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please
click here.