Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Dv-avi Terugspelen Naar Camcorder Mislukt
MAGIX User Board > Nederlands > Vragen over MAGIX programma's > Video deLuxe
Smuljan
Hallo,

Het lukt mij niet om een dv-avi terug te spelen naar mijn digitale camcorder. Weet iemand raad?

Via 'film exporteren' heb ik het videobestand eerst gerenderd nar dv-avi. De optie 'dv na export naar apparaat terugsturen' heb ik daarbij aangevinkt. Dat lijkt allemaal goed te gaan, want na het afmixen verschijnt het scherm 'Uitvoer DV'.

Maar dan gaat het mis. Na mijn camcorde via firewire te hebben aangesloten en op de knop 'naar apparaat verzenden' te hebben gedrukt, begint onderin weliswaar het aantal verstuurde frames te lopen, maar er gebeurt verder niets. De camcorder neemt niets op.

Doe ik iets fout?
landrover
Is je DV-bandje misschien gelocked?
Als dat niet zo is, kan het zijn dat de communicatie tussen VdL en camcorder niet helemaal functioneert. Er zijn zoveel verschillende combinaties van camera´s en software mogelijk dat het FireWire protocol hier en daar wel eens een steekje laat vallen. Kun je de camera wel bedienen vanuit VdL?
Je zou kunnen proberen om de camera eerst in opname te zetten en daarna in VdL de overdracht te starten. Nog een mogelijkheid is dat je camera een remote/local schakelaar heeft waarmee je de besturing via FireWire kunt in- of uitschakelen.
tmh
Voor alle zekerheid eerst dit: je moet je camera wel in de stand VCR zetten.

Een andere mogelijkheid is dat je camera het inlezen van films niet ondersteunt. Kijk eens aan de firewire-aansluiting van je camera of er wel degelijk DV IN/OUT staat. Als er enkel DV OUT staat, dan heb je een probleem.

Vroeger waren de meeste cameras enkel DV OUT, dit wegens een belasting op videorecorders (als je IN hebt, dan is je camera ook een gewone videorecorder). Gelukkig worden nu de meeste cameras met IN/OUT aangeboden, en heb je dit probleem niet.

Tom
Smuljan
Ik heb de gebruiksaanwijzing van mij camera er nog eens bijgepakt. Ik vrees dat mijn camera inderdaad te oud is. Er zit weliswaar een i-link aansluiting op (inladen in de computer met de firewirekabel gaat gewoon goed), maar ik lees net dat het invoeren van digitale signalen niet gaat met mijn model camera (een Panasonic NV-DS15).

Helaas. Maar toch bedankt voor de tips!
landrover
Er is een paar jaar geleden heel veel om te doen geweest: de meeste DV-camera´s met alleen DV-out konden heel gemakkelijk worden ontgrendeld met een zgn widget: een stukje software waarmee de camera werd gemodificeerd om via FireWire (I-link is precies hetzelfde maar dan met een merknaam van Sony) ook weer video binnen te kunnen halen. Zoals Tom al aangaf werd van de meeste camera´s de DV-in functie om belastingtechnische redenen software-matig geblokkeerd. Technisch zijn die camera´s echter prima in staat om via FireWire een DV-stream op te nemen.
Zoek eens op internet met de term "widget" en de naam / typenr van je camera. Misschien heb je geluk.
Smuljan
Goede tip. Ik heb gezocht op internet. Die widgets zijn er inderdaad ook voor mijn camera (de PanaDVin). Wel een duur geintje om een optie in schakelen die eigenlijk standaard op je camera hoort te zitten. Prijzen liggen tussen de 60 en 100 euro! Dat heb ik er nu ook weer niet voor over. Of heeft iemand nog zo'n PanaDVin liggen en wil hij er echt vanaf? wink.gif
jpk
hallo,

ik blijf problemen houden met MAGIX vdl2004. Ik heb een grundig dlc10 (= panasonic da1). Via panadvin camera geschikt voor dv-in/out. Inlezen gaat prima. Wel staat apparaat als panasonic cam in windows; dit krijg ik niet anders! Ik heb 2 pc's met op de 1 windows sp1 en de ander sp2. De problemen zijn niet anders. Ik kan niet terugschrijven naar de cam. Je ziet beeld wel 'trekken' op cam na opdracht en vdlprogramma werkt maar camera neemt niet op. Ik kan wel via vdlprogramma camera met uitzondering van pauzetoets bedienen.

Conclusie tot nu toe goed waardeloos. Camera werkt overigens feilloos onder Studio 8 SE 8.12.7. Maar dit is een uitgeklede versie, dus wil graag met vdl aan de gang.
Trouwens ook wegschrijven naar dvd lukt niet met vdl. Abort volgt bijna gelijk. Krijg verhaal over sample rate waar ik niets van snap. Een ook de handleiding geeft geen enkele houvast wat ik dan moet in stellen. En ja ook branden via Studio gaat perfect.

Dus ja wie weet raad?
jpk
Hallo jpk, hier jpk opnieuw. Krijg een absoluut trauma van vdl2004. Magix;? Helaas geen Magix. Heb inmiddels het gehele internet afgezocht naar oplossingen om mijn dvcam herkent te krijgen. Inmiddels heb ik aangezet door wat informatie op www.siig.com enige aanpassingen doorgevoerd in het register. Misschien is nog voor algemeen nut.
In het register heb msdv.inf een andere waarde gegeven. Voorts (maar dit was blijkbaar tijdelijk) alle verwijzigingen naar Panasonic verwijdert en omgezet in Microsoft DV-cam and VCR. De boel opnieuw opgestart, en eindelijk kon ik ook terugschrijven (DVexport).

Verder lukt het wel om dan nu ook de film weg te schrijven als .MPG file. Maar als ik daarna probeer in het menu CD/DVD disc branden krijg een abort op .exe file.
Hoe nu verder?

Tenslotte kan ik deze .MPG files (omzetting met de LOGOS GOmotion encoder) ook in andere brandprogramma's inladen & branden?
landrover
QUOTE(jpk @ Mar 3 2005, 05:31 PM)
Tenslotte kan ik deze .MPG files (omzetting met de LOGOS GOmotion encoder) ook in andere brandprogramma's inladen & branden?

Ja hoor, en zolang je ze onder 1GB per bestand houdt, kan b.v. Nero ze ook volgens de DVD-video standaard verwerken.
jpk
QUOTE(landrover @ Mar 4 2005, 09:29 AM)
QUOTE(jpk @ Mar 3 2005, 05:31 PM)

Ja hoor, en zolang je ze onder 1GB per bestand houdt, kan b.v. Nero ze ook volgens de DVD-video standaard verwerken.

landrover (autogek?) dank voor reaktie. Ik heb inmiddels al wat zelf zitten experimenteren. Ik heb nero5.5 maar da's een uitgeklede versie geweest die zat bij een Samsung combi (dvd alleen lezen). Die uitgeklede versie bevatte wel Nero Vision maar alleen VCD (MPEG1). Met bijbetaling zou ik een plugin ontvangen die ook SVCD en DVD brandt. Die plugins heb ik met het nodige graafwerk gevonden. Vervolgens een cd gebrand obv hetzelfde bestand van ca. 2,1Gb naar VCD (blijft over aldaar ca 350mb), naar SVCD (ca. 650 mb) en Dvd. De 1e twee gaan goed, maar het kwaliteitsverlies is vind ik enorm! Zou voor mij dan ook never nooit een optie zijn.
En dan het DVD branden. Die uitgeklede Neroversie werkt alleen met de aangekochte speler (de Samsung) en die kan toevallig niet branden, vandaar dat de enige optie die Nero aanbiedt een image file is (.nrg). Weer gezeik dus. Gelukkig kan ik die files ook lezen en branden met Decrypter en zo gedaan.

Dan toch succes?

Nee, want gaat er iets overduidelijks mis met de synchronisatie van beeld en geluid (zoiets als het onweer, je hebt de flits allang gehad, en dan komt nog effe het geluid). Is deze a-synchronisatie kenmerkend voor overzetten op DVD? Of komt het door de omvang van de file? Of moet de .nrg file toch maar alleen door Nero worden gebrand? Of kan ik het wel door Decrypter doen maar weer met een tussenstap????????????

Raadsels genoeg. Nu nog de antwoorden. En misschien maken we dan nog meerdere personen blij.
landrover
Autogek? Dat mag je wel stellen, ja...
Het converteren tussen mpeg formaten levert meestal (te) veel kwaliteitsverlies op. Niet aan beginnen dus. Zolang mogelijk in .AVI blijven werken en dan pas als laatste stap de mpeg-conversie maken. Als je een goede encoder gebruikt, zoals TMPGEnc, dan sta je nog versteld van de goede beeldkwaliteit. Ook in VCD-formaat.
Wat die a-synchroniteit betreft: vogel eerst even uit of de mpeg-2 files die je met VdL hebt gemaakt dit probleem ook al hebben. Zo ja, dan zul je opnieuw moeten renderen, maar dan met smart-rendering uitgeschakeld. Die feature schijnt verantwoordelijk te zijn voor de sync.-problemen.
Ik heb een volledige Nero licentie, dus inc. DVD functionaliteit, en ben daar nog geen sync-problemen tegengekomen. Wat betreft de mogelijkheden van de beperkte Nero-versies kan ik je helaas niet helpen.

Succes
jpk
QUOTE(landrover @ Mar 4 2005, 04:24 PM)
Autogek? Dat mag je wel stellen, ja...
Het converteren tussen mpeg formaten levert meestal (te) veel kwaliteitsverlies op. Niet aan beginnen dus. Zolang mogelijk in .AVI blijven werken en dan pas als laatste stap de mpeg-conversie maken. Als je een goede encoder gebruikt, zoals TMPGEnc, dan sta je nog versteld van de goede beeldkwaliteit. Ook in VCD-formaat.
Wat die a-synchroniteit betreft: vogel eerst even uit of de mpeg-2 files die je met VdL hebt gemaakt dit probleem ook al hebben. Zo ja, dan zul je opnieuw moeten renderen, maar dan met smart-rendering uitgeschakeld. Die feature schijnt verantwoordelijk te zijn voor de sync.-problemen.
Ik heb een volledige Nero licentie, dus inc. DVD functionaliteit, en ben daar nog geen sync-problemen tegengekomen. Wat betreft de mogelijkheden van de beperkte Nero-versies kan ik je helaas niet helpen.

Succes

Landrover allereerst weer dank voor je vlotte reaktie. Past natuurlijk ook wel bij een autogek...
Vwb de diverse conversie die zijn allemaal vanuit avi gebeurd, dus van avi-> vcd (mpeg 1) resp avi-> svcd (mpeg 2) en tenslotte avi-> dvd. Zoals ik al zei de verschillen zijn enorm. Ik weet dat TMPG een goede zoniet betere tool is voor omzetten.

Dan de conversie bekeken naar mpeg 2. Die is bijna verwonderlijk bij vdl 2004 goed verlopen. Dus die geeft (dit keer?) geen 'verloop' te zien tussen beeld en geluid. De ellende begint pas echt en direct nadat de vdl2004 .mpg files worden geconverteerd. Eerst geprobeerd met nero naar .nrg en daarna gebrand met decrypter of zoals nu direct naar .iso (geprobeerd met mainconcept mpeg encoder 1.41).
Voor wat het waard is de resulten met mainconcept mpeg encoder waren nog een slag slechter dan met nero.

En dan de check bij nero. Die problemen vinden dus eerst plaats na de omzetting tot .nrg files.

Enig idee, wat te doen anders dan de kachel hoog op te zetten en wat software als brandmateriaal te gebruiken???
Suggesties welkom.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2009 Invision Power Services, Inc.