Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Jogshuttle Met Vdl?
MAGIX User Board > Nederlands > Vragen over MAGIX programma's > Video deLuxe
twijfelaar
Hallo magiers,

Kan iemand mij zekerheid geven over de toepasbaarheid van shuttlebediening bij VdL (2005+)?
En zo ja, hoe zijn de ervaringen op het gebied van bediening in vergelijking met toetsenbord en muis?
Eigenlijk bedoel ik dus ook een beetje: is zo'n shuttle z'n geld een beetje waard? Ik zag een exemplaar met de naam Shutle Pro van "contourdesign" voor €109,-, toch geen kleinigheid als het niet werkt of geen nut blijkt te hebben.

Dank voor reakties,
Jan
landrover
Hallo Jan,

Reken er maar niet op dat VdL met zo´n ding kan werken. Voor ik tot aanschaf overging zou ik óf van Magix, óf van de fabrikant van een jog-shuttle de garantie willen hebben dat het ondersteund wordt. Overigens vind ik persoonlijk dat VdL zich uitstekend met het toetsenbord laat bedienen.
Zelf werk ik al ruim 11 jaar met editcontrollers voor lineaire apparatuur, waar de jog/shuttle knop een onmisbaar onderdeel is, maar op NLE sets kan ik er prima zonder. Ik weet wel dat mensen heel wisselende ervaringen hebben met die dingen op NLE sets, omdat de emulatie van een tape-machine (want dat is het eigenlijk) maar heel mager is: vaak is de reactietijd te lang en reageert het apparaat onnauwkeurig.
twijfelaar
Landrover,

Dank voor je snelle antwoord. Magix krijgt van mij een mailtje met deze vraag.
Een shuttle leek me een prima vervanger van de muis, waarvan ik voor video-montage een beetje tabak heb.
Overigens is het gebruik van het toetsenbord ook een goede mogelijkheid. Nu nog zoeken naar zo'n toetsenset om alle functies aan te geven. Dit is wel nodig omdat ik met zowel VdL als LE 5.6 werk, en dus regelmatig me vergis in de toetsen.

Jan
landrover
Ja, dat ken ik. Ik moet ook altijd even omschakelen als ik tussen VdL en Avid switch. Het zou trouwens voor Magix een heel goed idee zijn om een sjabloon met VdL functies voor een standaard keyboard te maken. Of misschien zelfs een VdL keyboard! Die zijn er ook voor o.a. Avid, Premiere en MediaStudio.
Tot die tijd zou ik je willen adviseren er wat tijd in te steken om VdL met het toetsenbord te leren bedienen. Voor je het weet, gebruik je de muis bijna niet meer. smile.gif
FransS
Hoi, twijfelaar & landrover men_ani.gif

De vraag of je een jog/shuttle kunt gebruiken in V.d.L. waarom niet als je de muis er af haald en de jog/shuttle er aan koppelt kun je zelf de functie er in brengen net zo als je er een joystik aan koppelt en de functie en in brengt maar ja wat wil je de zekerheid heb je pas als je het aanschaft ,en de gekleurdetoetsen kun je zelf maken met stikkertjes van verschilende kleuren maar dat moet je dan wel onthouden of op schrijven,en nu is het wel zo dat niet ieder editprogramma de zelfde functie heeft , ja wat dan ? ja 2 toetsenborden dus of wel 3 ,4 of 5 als je met verschillende programma's werkt .

Suc6 Frans S user.gif
landrover
Ook weer waar, maar ik voel er niet zoveel voor om stickertjes op m´n keyboard te gaan plakken. ´t Ging er meer om dat het voor Magix een goed idee zou zijn om een keyboardsjabloon te maken met de VdL functies erop, wat je alleen over je keyboard legt als je monteert.
Je hebt overigens wel gelijk: als een jog-shuttle aan de seriele standaard of de ps/2 standaard voldoet, moet hij inderdaad ook met VdL kunnen werken.
Jean-Paul Pors
Hallo allemaal,

ik heb nog niet zolang geleden een ShullteXpress gekocht.
Werkt goed en soepel. Ik ben tevreden. Wel zelf programeren want er is geen preset voor VdL.
De shuttle is makkelijk en gedetaileerd te programeren. De stap grootte tussen de shuttle standen heb ik ingesteld met pijltje, ctrl-pijltje en shift-pijltje (van langzaam tot oplopend snel spoelen). De shuttle zelf biedt de mogelijkheid voor 7 stappen (verfijnen door het comando interval (.. keer per sceconde)). Dit werkt echter niet lekker bij mij maar dat ligt denk ik niet aan de shuttle maar aan VdL of de combinatie met de muis software. Ik koppel de muis niet af omdat ik hem gewoon tijdens VdL blijf gebruiken. shuttle links, muis rechts.

Groten,

Jean-Paul

P.S. De ShuttleXpress heb ik gekocht voor €59,-.
Nog niet goedkoop maar beter dan het dubbele voor enkele functieknoppen meer.
twijfelaar
Hallo Jean Paul,

Goh, alweer lang geleden, dit onderwerp.
Inmiddels werk ik al anderhalf jaar met een Hercules Shuttle Pro (een Contour-cloon). Redelijk betaalbaar, goed in te stellen voor VdL, en het werkt prima!
Overigens heb ik vergelijkbare problemen met het gebruik van de wheelfunctie bij snelspoelen; het is een beetje onzuiver en onregelmatig, kortom niet zo goed te trimmen. maar dit is dan ook het enige commentaar. En een extra argument: het is een antimuisarmmiddel voor de verslaafde video-er zoals ik.

Jan
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2009 Invision Power Services, Inc.