engeb00
01.01.2005 20:03:25
Beste videoten,
Heb gewerkt met VdL 2004 en nu met VdL 2005. Tot op heden nog niet een DVD zonder fouten kunnen branden. Na verloop van tijd komen er haperingen en blijft hij in de DVD-speler hangen. Heb inmiddels zelfs een andere DVD-speler gekocht. VdL 2005 i.p.v. 2004 maar nog steeds dezelfde problemen. Is er iemand die mij advies kan geven? Hoe ben ik er zeker van dat alles in de computer is uitgeschakeld bij het encoderen en branden? Misschien loopt er toch iets wat de zaak verziekt. Geprobeerd bij Magix het testprogramma uit te voeren maar daar loopt de computer steeds in vast.
Voor ieder goed advies sta ik open.
Graag hulp.
Alvast bedankt
Ben
landrover
01.01.2005 20:31:44
Klinkt als een probleem met conflicterende drivers en/of software...
Kun je iets meer details geven over je systeem? Hardware, brandprogramma´s, OS, dat soort zaken...
engeb00
01.01.2005 20:46:11
Hallo Landrover,
Kun je me vertellen hoe ik het mooie lijstje onderaan je antwoord te voorschijn tover. Ik neem aan dat je dat bedoelt?
landrover
01.01.2005 21:03:20
Ja hoor!
Ga rechtsboven in het forumwindow naar "My controls" en dan links naar "edit signature". Daar kun je alles kwijt wat je standaard met je berichten mee wilt sturen, zoals b.v. de specificaties van je systeem.
engeb00
01.01.2005 21:09:01
De signature heb ik gevonden. Maar hoe vind ik mijn systeem gegevens. Ik heb wel gevonden in "Eigenschappen voor computerbeheer (lokaal)
ASUS Tek Computer Inc. A7N8X2.0
AMD Athlon XP 2700+
Kloksnelheid 2.162 Mhz
1,00 GB RAM-geheugen
Overige gegevens waar te vinden?
landrover
01.01.2005 21:13:28
Dat is al aardig wat en meer informatie vind je b.v. in configuratiescherm-systeem-hardware-apparaatbeheer. Maar welk OS je draait, weet je vast wel uit je hoofd...
engeb00
01.01.2005 21:18:50
Hier komen dus nog wat gegevens:
DVD-writer is Matshita DVD-RAM SW-9581
OS = Windows XP
Harde schijf Maxtor 9365U8 van 106 GB waarvan 22,4 vrij
Heb je hier iets aan of moet ik nog wat meer informatie verstrekken.
Alvast bedankt
engeb00
01.01.2005 21:25:25
Hallo,
Zie nu overigens in lijst apparaatbeheer bij overige apparaten een geel ?. Daar onder staat een multimediavideocontroller waarvan bij eigenschappen staat dat de stuurprogramma's niet zijn geinstalleerd. Stuurprogramma opnieuw installeren wil overigens niet. Heeft dat iets met het geheel te maken??
landrover
02.01.2005 01:10:35
Ja, een apparaat met een vraagteken is zeker niet in orde en aangezien het dan bij jou ook nog om een videocontroller gaat, is dat vrijwel zeker de boosdoener. Je zult er daarom achter moeten komen om welk apparaat het precies gaat en er dan de goede drivers voor moeten installeren.
En dan nog iets: die DVD-RAM drive, kan die alleen met DVD-RAM overweg of ook met DVD+/-R(W)? DVD-RAM is namelijk een standaard die sterk afwijkt van de gangbare formaten voor video op DVD.
engeb00
02.01.2005 09:33:19
Hallo Landrover,
De dvd-writer kan alleen -R en -RW aan. Ik zal eens proberen of ik op de site van TARGA (merk computer van de Lidl) iets kan vinden.
Bedankt tot zover!
engeb00
02.01.2005 10:31:17
Hallo Landrover,
De grafisch kaart is een NVIDIA g-force FX 5600 hoort de videocontroleer daarbij? Kan hem ook op de bijgelverde CD niet vinden.
FransS
02.01.2005 11:34:54
Hoi engeboo,
Ga eens naar www.nvidia.nl en daar vind je wellicht de laatste upgrade voor je vga kaart installeer deze en waarschijnlijk ben je dan van het probleem af, ook kan je even kijken welke 1394 host je hebt ,in je apparatenbeheer .
Bij magix kun je ook burnprofiler downlaoden dit kan ook helpen .
Er kunnen verschillende oorzaken zijn waarom het 't niet doet.
Suc6 Frans S.
landrover
02.01.2005 15:39:27
Engeb00,
de meeste Lidl-PC´s hebben een TV/Capture-kaart aan boord en hoogstwaarschijnlijk is dat de multimedia videocontroller die in je lijst staat.
Blijkbaar zijn de drivers van die kaart niet goed of helemaal niet geinstalleerd. Je zou een CD moeten hebben waar ze op staan of je moet ze bij de fabrikant gaan halen. Probeer, als je niet weet wat het merk van het apparaat is, eerst een installatie aan de hand van de CD. Op die manier kom je erachter van welke makelij die kaart is en vervolgens kun je op de site van de fabrikant checken of er misschien een nieuwere versie is.
engeb00
02.01.2005 22:43:12
Hallo allemaal,
Het probleem met het gele vraagteken bij video controller is opgelost. Het bleek dat in mijn computer nog een Miro DC 30plus kaart aanwezig was. Helaas zijn hiervoor geen Windows XP drivers dus ik heb hem maar verwijderd. Gele vraagteken nu ook weg.
Daarna DVD gebrand. Weer mis. Daarna DVD-RW geprobeerd om schijfjes te sparen maar dat wil helemaal niet omdat ik nu de melding krijg: "I/O fout tijdens het lezen of schrijven op disk".
Nog een goed raad. Alvast bedankt!
Ben
Je schrijft ergens dat je nog 22 GByte vrij hebt op schijf. Als je schijf dan ook nog eens sterk gefragmenteerd is, dan kan het wel zijn dat je dvd-image over zoveel verschillende plaatsen op je schijf verdeeld is, dat je pc de nodige gegevens niet op tijd kan bijeen gezocht krijgen, met de gemelde foutmelding tot gevolg.
Defragmenteer je schijf eens grondig. Ga daarvoor naar Verkenner, klik rechts op de naam van je schijf (als je er maar één hebt is dat de C natuurlijk), klik op Eigenschappen, dan op Extra, en tenslotte op "Nu defragmenteren". Klik voor de aardigheid eerst eens op Analyseren. Als je veel rood op je scherm ziet, dan heb je zeker een probleem. Klik maar eens op Rapport Weergeven, je zal er van versteld staan in hoeveel stukjes sommige bestanden opgesplitst zijn.
In ieder geval, gooi eerst alle ballast die je niet meer nodig hebt van de schijf, en defragmenteer deze daarna grondig. Probeer daarna nog eens.
Opmerking: defragmenteren zou je toch minstens een keer per maand moeten doen, afhankelijk van hoeveel je je pc gebruikt.
Tom
engeb00
03.01.2005 12:24:46
Hallo Tom,
Ik defragmenteer mijn schijf regelmatig. Ik moet aannemen dat het daaraan niet ligt. Overweeg nog een extra computer te kopen die ik dan ook alleen maar voor videobewerking ga gebruiken maar met deze moet het toch ook kunnen. Je wordt er op het laatst zo moedeloos van en ik kan me er niet bij neerleggen.
Bedankt.
Ben
mschagen
03.01.2005 15:16:23
Als het probleem zich meer voordoet naar het einde van de film toe dan aan het begin, dan lijkt het mij toch dat het aan de brander of de schijfjes moet liggen. Is je brander van een goede kwaliteit en schoon? Gebruik je schijfjes die ook door de fabrikant van de brander aanbevolen worden (check website)? Staan opties als buffer-underrun aan? Wordt de PC of brander erg warm tijdens het branden? (Alles wat warm wordt zet uit, wat tot callibratie afwijkingen kan leiden).
Op
http://www.videohelp.com/ staan tips over het branden van dvd's, welke discs te gebruiken, compatibiliteits tabellen etc.
landrover
03.01.2005 16:08:40
Ben,
een DC30 is weliswaar verouderd, maar wel een heel goede capturekaart. Er zit een MJPEG encoderchip op van Zoran en ik meen me te herinneren dat een aantal hobbyisten er alternatieve capturedrivers voor ontwikkeld hebben. Misschien handig om eens op internet te speuren (in gebruikersforums van Pinnacle b.v.)
Op mijn eigen videokaart (zie specs) zit ook zo'n Zoran-chip en daarvoor leverde Matrox ook geen drivers voor W2K/XP. Toch zijn er ook voor die kaart door derden goed werkende drivers ontwikkeld.
Ben, voor je een nieuwe pc koopt, overweeg dan eerst eens een extra harde schijf. Als je je bronbestanden op de ene schijf, en de doelbestanden op de andere schijf zet, dan haal je daardoor een serieuze tijdswinst. Ik heb laatst een externe USB-schijf gekocht, en zelfs als ik die gebruik als doel- of bron-schijf heb ik daar snelheidswinst door. Hiervoor is het wel absoluut nodig dat je pc USB2 ondersteunt. Een alternatief is een Firewire-schijf.
Tom
engeb00
03.01.2005 17:26:43
Allemaal hartelijk dank voor de suggesties. De Miro kaart had ik al bijna weggegooid! Ik zal jullie adviezen opvolgen en houd jullie op de hoogte. Ik heb zelf het idee dat er tijdens het branden iets met de computer gebeurt maar kan niet goed ontdekken wat.
Ben
landrover
03.01.2005 17:34:58
Virusscanner en alle overige niet noodzakelijke applicaties uitzetten voor het branden. Probeer eens (als je dat nog niet gedaan hebt) een registry-cleaner en en spyware-tool door je systeem te halen. Als je het gevoel hebt dat er tijdens het branden iets met je PC gebeurt, grijpt er waarschijnlijk op een bepaald moment een programma in, waardoor de boel in de soep loopt.
Aan je PC op zich kan het niet liggen, die kan het makkelijk aan. Maar zoals eerder al gesteld is een extra harddisk speciaal voor video, zeer aan te raden.
Ik zou persoonlijk voor FireWire gaan, omdat dat de officiele standaard is voor DV-videobewerking en daarom ook door de meeste programma's ondersteund wordt.
engeb00
10.01.2005 20:57:44
Geachte video-liefhebbers,
Alle goed adviezen opgevolgd maar niet geslaagd in het maken van een goed DVD. Eerste stuk wel goed daarna problemen. Omdat het misschien aan de software van VdL 2005 zou kunnen liggen een kopie van een DVD geprobeerd te maken met DVD Shrink. Ook hier hetzelfde probleem geen goed DVD te maken!
Is er nog iemand met een goed advies dan heel erg graag!!!!
Bij voorbaat dank
Ben
landrover
11.01.2005 00:28:32
Hoi Ben,
Niet opgeven! Op afstand lijkt het mij eerder aan de brander en/of de gebruikte schijfjes te liggen dan aan VdL.
Als je Nero hebt, zit daarbij het programma CD/DVD-Speed. Laat dat eens los op de DVD. Het analyseert de kwaliteit van de geschreven data.
En download een trial-versie van DVD-Idle en probeer de DVD dan eens op de computer af te spelen. Beide programma´s kunnen een indicatie geven of de gegevens alleen maar slecht leesbaar zijn of dat de DVD daadwerkelijk mislukt is.
engeb00
11.01.2005 20:29:52
hallo Landrover,
Fijn dat jij nog steeds de moeite neemt een ander te helpen. Ik heb het eigenlijk al opgegeven. Ik heb Nero CD/DVD speed gedraaid. Moeilijk voor mij te analyseren. Heb de dvd-lezer vervangen door een andere DVD-writer en ook geanalyseerd.
Ik heb DVDIdle geinstalleerd maar weet eigenlijk niet goed wat ik daar nu mee moet. Draait het gewoon op de achtergrond? De resultaten via Nero met of zonder DVDIdle zijn gelijk.
Kan rapport hier niet bijsluiten.
Weet je nog iets?
Alvast bedankt
Ben
landrover
11.01.2005 22:28:05
Hoi Ben
DVD-idle is een programmaatje wat op de achtergrond meedraait met je DVD-player-applicatie en ondersteunt alle gangbare DVD-player software. Het is eigenlijk bedoeld om de DVD-drive te sparen en doet dat door de data sneller uit te lezen dan voor weergave nodig is en de voorsprong op te slaan in een tijdelijk bestand. Al na een paar minuten komt je drive tot stilstand terwijl het afspelen gewoon doorgaat. Dat verlengt dus de levensduur van je DVD-drive. Daarnaast fungeert DVD-idle ook als een regiocode-filter.
Maar wat belangrijker is en daarom heb ik je getipt: als je DVD moeilijk leesbare stukken bevat, begint normaal gesproken de weergave te haperen. Met DVD-idle blijft de weergave echter perfect, omdat het leesproces ver voorloopt op het afspeelproces. Wordt er dus een lastig leesbaar stukje gevonden, dan levert DVD-idle gewoon iets van die voorsprong in en bouwt de voorsprong weer uit als de leessnelheid weer hoger ligt dan de afspeelsnelheid. Kun je me nog volgen?
Vandaar de tip: als het afspelen van de DVD ook met DVD-Idle helemaal stil komt te liggen, is de kans groot dat de DVD echt onleesbaar is.
Daarnaast kan CD/DVD-speed grafisch weergeven wat de kwaliteit van het betreffende schijfje is: het rapporteert welke sectoren onleesbaar zijn.
Blijkt nou uit beide tests dat er iets aan het schijfje mankeert, dan weet je in ieder geval zeker dat het probleem niet aan VdL ligt.
Je meldt dat het niet goed gaat, maar je vertelt niet precies wat er gebeurt. Probeer je met een andere drive dezelfde DVD af te spelen of heb je met een andere drive zonder succes de DVD opnieuw gebrand? Stopt de weergave spontaan of bevriest het beeld en zelfs misschien de hele player-applicatie?
Probeer, als je ze hebt, verschillende players uit. B.v. WinDVD, Windows Media Player en Nero Showtime. Reageren de verschillende players allemaal hetzelfde op de DVD?
Stopt het afspeelproces altijd op hetzelfde punt en wat doet de drive dan? Blijft het lees-ledje branden of laat de DVD zich niet meer uitwerpen?
Heb je b.v. Nero-InCD op je systeem? Dat is al jaren berucht vanwege de vele conflicten met andere software. Heb je de bezem al door het Windows register gehaald?
Je ziet: meer vragen dan antwoorden maar ik zit zo maar eens te brainstormen wat er allemaal aan de hand zou kunnen zijn. Geef niet op en laat je bevindingen hier maar weten: dit soort problemen wordt uiteindelijk bijna altijd opgelost!
engeb00
18.01.2005 18:56:55
Hallo Landrover,
Bedankt voor het goed en uitgebreide advies. Ik heb DVDIdle op mijn computer geinstalleerd en een dvd gemaakt. Op de computer speelt hij goed af maar op de standalone dvd-speler die op de TV is aangesloten heb ik wat problemen met het geluid het zeurt wat of hakkelt iets. Misschien is het gekomen door het gebruikte menu. Een ander DVD-schijfje (merkt en type) gaf geen oplossing. Ik heb me er nu maar bij neergelegd en moet het dan maar op de computer laten zien.
Ik denk er nu wel aan om DVDIdle en DVDFab waarmee het ook gelukt is een goede kopie te maken aan te schaffen. Lijkt dat je een goed keus of heb je een andere suggestie misschien een ander pakket?
Ik sta open voor ieder advies.
In ieder geval m.b.t. de vorige tips bedankt!
Ben
engeb00
19.01.2005 17:13:23
Hallo videoten,
Film wordt nu goed door VdL gemaakt maar het geluid niet. Ik heb hetzelfde filmpje met Nero gebrand en dan is het wel goed. Op de computer zijn ze allebei goed maar op de standalone speler is het geluid vervormt.
Heeft er nog iemand een goede raad.
Denk er sterk over toch maar een ander programma voor videobewerking te kiezen na de aanschaf van VdL 2004 en VdL 2005 nog niet veel plezier er aan beleefd eigenlijk is er steeds weer wat anders eerst beeld nu ook geluid.
Groeten
Ben
landrover
19.01.2005 18:07:18
Ik begrijp dat er her en der wat ergernissen zijn rond VdL. Maar ik werk voor mijn werkgever op Avid Express en Avid Media Composer en thuis heb ik naast VdL2005 ook Avid ExpressDV. Toch kies ik thuis meestal voor VdL en ik denk genoeg ervaring te hebben om te stellen dat je voor die prijs geen beter montageprogramma kunt krijgen.
mschagen
20.01.2005 18:42:19
Laatst heb ik een dvd voor iemand anders gemaakt. Op mijn stand-alone dvd-speler speelde hij zonder fouten af, maar op die van mijn vriend hakkelde het beeld ook af en toe wat. Er zit verschil in kwaliteit tussen dvd spelers, en terwijl de meeste spelers een koop-dvd wel kunnen afspelen zonder problemen geven zelfgebrande dvd's wel eens problemen bij sommige spelers. Dit komt omdat de kwaliteit van een zelfgebrande dvd altijd slechter is dan van een 'professionele' dvd. De twee typen dvd's worden op een heel verschillende manier gemaakt.
Probeer je dvd's ook eens in wat andere spelers als je de mogelijkheid hebt. Ik vermoed dat er ook spelers zijn waarin het wel goed zal gaan. In ieder geval lijkt het me niet dat na al jouw inspanningen de software ervoor kan zorgen dat de dvd's van een betere kwaliteit worden.
landrover
20.01.2005 23:00:25
Ik heb na eerdere problemen met het afspelen van gebrande DVD´s inderdaad DVDidle gekocht. Dan heb je de meeste zekerheid van een probleemloze weergave. Maar ja, ik gebruik dan ook geen stand-alone speler.
Overigens heb ik de DVD die problemen gaf op mijn PC (dus afspelen in de drive waar hij ook in gebrand was) en die me deed besluiten om DVDidle uit te proberen, later ter controle op een stand-alone Pioneer DVD-player afgespeeld en dat ging probleemloos.
seamusmcbudde
30.08.2005 01:32:19
Ik heb hetzelfde probleem gehad. Bij elke dvd die ik brandde zaten haperingen. Ik gebruikte steeds DVD+R schijfjes. Daarna heb ik DVD-R schijfjes geprobeerd en deze spelen zonder problemen. Het kan dus zijn dat jouw DVD-brander moeite heeft met DVD+R.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please
click here.