mschagen
11.12.2004 23:07:27
Onlangs heb ik een methode gevonden om langzaam oplopende a-synchroniteit op te heffen. Wellicht dat meer mensen hier iets aan hebben.
Laatst moest ik een analoge opname capturen, en omdat ik normaal eigenlijk alleen dv-opnames capture, en mijn camera een analoge ingang heeft besloot ik om mijn camera te gebruiken om het signaal van analoog naar dv-formaat te converteren en dan op de voor dv normale manier te capturen. En omdat ik nogal lui ben en toch zat harde schijf ruimte heb besloot ik het bandje van bijna anderhalf uur gewoon in één keer op te nemen. Dat doe ik anders ook altijd met dv-opnames en dat gaat altijd prima.
Tijdens het monteren kwam ik er achter dat het geluid van deze capture in het laatste gedeelte van de band niet meer synchroon liep met het beeld. Na zorgvuldiger kijken zag ik dat het geluid in het begin synchroon liep, maar naarmate de tijd verstrijkt heel langzaam a-synchroon wordt, wat na een uur duidelijk zichtbaar wordt omdat het dan opgelopen is tot enkele frames. Bij een gewone dv-capture had ik dat nog nooit gezien.
Het bleek nu dat als ik het opgenomen filmpje in de tijdlijn sleep, beeld en geluid de-groepeer en met de muis aan de rechterranden van het beeld of geluid begon te trekken, het beeld nog verder uitgerekt kon worden, en er dus nog wat extra frames waren. Daarna heb ik voor het geluid de optie timestretchen/re-samplen gekozen en onder setup de methode resample geselecteerd. Daarna muis modus object-uitrekken gekozen en de rechter rand van het geluid versleept totdat die weer samenviel met de rand van het beeld. Daarna beeld en geluid weer gegroepeerd. Nu bleek beeld en geluid weer perfect synchroon te lopen.
Ik heb ook ontdekt dat als je vervolgens de film opdeelt (b.v. met sceneherkenning) en de stukken daarna bewaart als takes, en verder uitsluitend met de takes werkt (zoals ik meestal doe) beeld en geluid ook synchroon blijven.
Mijn theorie is nu dat vdl aanneemt dat een video camera exact 48000 samples aan geluid per seconde aflevert, maar ik wist al dat in werkelijkheid een consumenten camera daar van kan afwijken. Na de object eigenschappen van het beeld en geluid bekeken te hebben en wat te hebben zitten rekenen kom ik tot de conclusie dat mijn camera in feite een sample frequentie heeft van 47997,6 samples per seconde.
Omdat ik bij een gewone dv-capture dit nog nooit gezien heb vermoed ik dat iedere keer als een nieuw shot begint en er dus een scene overgang is, beeld en geluid weer gesynchroniseerd worden tijdens de capture. Maar als je capture in feite uit 1 lang shot bestaat gebeurt dat niet meer en wordt de afwijking zichtbaar.
Zijn er mensen die dit ook wel eens gezien hebben bij een originele dv-opname van één shot van een uur of langer?
landrover
12.12.2004 12:16:17
Ik denk dat je theorie wel klopt. Ik heb een paar weken geleden een paar captures gemaakt van pakweg 1 1/2 uur per stuk en die waren spatsync. Maar ik heb dan ook gebruik gemaakt van een professioneel DV-Cam deck, dus dan mag je verwachten dat 48K ook echt 48K is. Overigens verbaast het mij dat VdL2005 voor DV-export alleen 44.1K ondersteunt, terwijl 48K en 32K officiele DV-standaarden zijn. Naast VdL2005 heb ik ook nog VdL2.0 en die rendert wel naar 48K DV-AVI.
plemmens
12.12.2004 14:28:34
Bedankt Michael.
Ik zet deze vast, zodat hij voor iedereen gemakkelijk terug te vinden is.
Michael,
zeer interessante beschrijving van het probleem, en een oplossing ervoor die het onthouden waard is. Het komt er dus op neer dat je meer beelden hebt dan er bij het geluid passen, wat ik bijzonder raar vind is dat er nog een aantal beelden tevoorschijn worden getoverd als je de clip uitrekt.
Ik geloof niet dat het probleem uit de camera komt. Ik kan me niet voorstellen dat in de camera twee aparte tijdbasissen zouden gebruikt worden voor beeld en geluid en er daardoor OOS kunnen optreden. Trouwens een camera slaat alles meteen op band op in DV AVI type I. In dit formaat is de audio stream in de videostream verweven zit. Naar mijn mening is er dus weinig kans voor synchronisatiefouten - of heb je opgenomen in MPEG-formaat?
Type DV AVI type II ontstaat pas wanneer de film gecaptured wordt door de pc. Het geluid wordt gedemultiplexed en in een aparte stream opgeslagen. De videostream blijft zoals hij was: gemengd met het geluid. Het geluid zit in een type twee bestand dus twee keer opgeslagen. Type II files zijn dus altlijd een beetje groter dan hun Type I copies, maar zijn makkelijker om te verwerken in je video-editor.
Ik neem dus aan dat het je pc is die de oorzaak is van de desynchronisatie. Het is goed mogelijk dat de pc bij iedere nieuwe scène die hij detecteert video en audio terug synchroniseert - of dat hij bij een nieuwe scène het stukje audio desynchroniseert. Een standaard-scène is bij mij bij opname maximum een halve minuut, na montage 4 tot 7 seconden, dus daar doet een foutje in het geluid van 0,005% er niet zoveel toe.
Maar het voornaamste is: je hebt een uitstekende oplossing voor je probleem, een oplossing die met andere video editors niet mogelijk is.
Tom
Tom
mschagen
12.12.2004 17:09:34
Ik heb wel eens gelezen dat professionele apparatuur locked-audio heeft, wat zou betekenen dat er één klok is die zowel beeld als geluid aansturen. Consumenten apparatuur schijnt twee klokken te hebben omdat dit goedkoper is, maar als de klokken niet een identieke snelheid hebben krijg je verloop. Bij het afspelen vanaf camera is dat geen probleem omdat beeld en geluid gemultiplexed zijn zoals tmh al aangaf. Iedere omschakeling van een brokje beeld informatie naar een brokje geluid informatie zorgt dan automatisch voor synchronisatie. Het 'probleem' met vdl is dat beeld en geluid ge-demultiplexed worden waarna je die natuurlijke synchronisatie infomatie kwijt bent. Vdl lost dat blijkbaar nogal bot op door in de tijdlijn de lengte van het langste stuk aan te passen aan het kortste.
Wat betreft het exporteren van dv-avi met 48 Khz: Ik heb nog nooit een montage terug gespeeld naar band maar het is me met vdl 2005 al eens opgevallen dat als je onder systeem instellingen 48 Khz als afspeel frequentie kiest, dv-avi standaard met 48Khz exporteert (althans, dat zegt de dialoog). Probleem is echter dat je dan ook al met die instelling van 48Khz moet capturen en daarmee consequent moet werken, of anders gaan er weer andere zaken out of sync lopen (beeld met geluid, preview op tijdlijn met preview monitor, scene change markers etc.) Halverwege een project die parameter omzetten is een garantie dat het een soep zootje wordt.
En het probleem van het gebruik van 48Khz als afspeel frequentie gebruiken is dat dan weer de takes niet goed werken. De preview plaatjes in de takes directory (vooral van de laatste scenes op band) klopt dan niet met de werkelijke inhoud van de takes. Een soort 44,1 - 48 Khz verwarring van vdl vermoed ik. En omdat voor mij werken met takes belangrijker is dan kunnen terug spelen naar band werk ik nu consequent met 44,1 als afpeel frequentie.
Zucht, soms heb ik wel het idee dat ik om de bugs en ongemakken heen aan het slalommen ben, maar goed, voorlopig kan ik met wat moeite toch alles doen met het programma wat ik wil.
landrover
12.12.2004 17:57:52
Ik gebruik niet vaak takes, maar had juist kort geleden een project wat naar een DV-Cam band moest worden teruggespeeld om op mijn werk te verwerken in een TV-programma. Door die samplefrequentie-problemen heb ik op het werk al het audio er opnieuw onder moeten zetten want op de band waar de VdL-dump stond, viel het geluid regelmatig weg. Binnen dat project had ik ook geen keuze bij de DV-export: de samplefrequentie kon niet worden gewijzigd (greyed out).
groet

p.s. dat gevoel van dat slalommen heb ik ook, maar ik ben al dolblij dat ik voortaan m´n AVI´s niet meer hoef te segmenteren, voor ik ze in VdL importeer.
twijfelaar
12.12.2004 21:44:01
Aangezien ik allergisch ben voor alles wat niet digitaal is, heb ik van dat A-sync probleem (nog) geen last gehad. Maar in een "concurrerend" forum (videomontageforum.nl) kwam ik wel het advies tegen een klein programmaatje te gebruiken voor dit type problemen. Het zou met navolgende link moeten kunnen worden gedownload:
synclinkJe moet je alleen wel op dit forum als gebruiker aanmelden voordat je kunt downloaden (logisch!)
Succes!
Jan
FransS
19.12.2004 16:34:22
Hoi Beste mensen ,
Wat je ook kan doen is het programma op starten en dan op A drukken dan krijg je een menu klik nu op Audio en daar vink je uit, "Waves automatisch aan toonhoogte aanpassen(Pitchshiften) / Beatmarkeringsmethode gebruiken voor timestretching en pitchshifting / Cd.-tracks laden via dialoog opnemen " ,daarna sluitje en start het programma opnieuw en je zal geen last meer hebben van je
synchroniteit. Althans dat is bij mij zo gegaan ,ja kunt dit ook in je beschrijving lezen .
Groet Frans S.
Dag mensen,
Bij deze wil ik reageren op deze A-sync problemen. Ik ben van mening dat de persoon in het eerste bericht het bij het juiste eind heeft. Ik ben de persoon daarom zeer dankbaar voor de oplossing die wordt aangedragen. Ik werk namelijk al vanaf het eerste begin met VDL versie 2.0 en heb altijd problemen gehad met de A-sync. video audio. Ik heb alles geprobeerd, zelfs een nieuwe PC bracht geen resultaat. Ik loste het probleem op door een ander programma te gebruiken (pinnacle) voor DV-capture. Het hierdoor ontstane AVI bestand sleepte ik vervolgens naar VDL. De a-sync was hiermee vrijwel over. Bij lange films echter was toch aan het einde nog een A-sync. te bespeuren. Het probleem ligt volgens mij echt bij de camera die ik gebruik, een Sony TRV27E. Ik werk sinds kort met VDL2005. Echt een verbetering vwb gebruiksgemak, andere videobew. software kan echt niet tippen aan dit pakket. En met de genoemde tip van het de-groeperen, video uittrekken en audio uitrekken wordt de A-sync. volledig opgeheven. Voordat capturen wordt gestart wel eerst autoscene-herkenning uitschakelen, daarna capturen, vervolgens A-sync. opheffen, de boel weer groeperen en dmv scene herkenning de scenes onderverdelen.
Nogmaals hartelijk dank voor de tip.
gtest
19.01.2005 19:29:10
Prachtige oplossing voor een algemeen gekend probleem. Ik ben daarom van Pinnacle studio 9 plus overgestapt naar Magix VD2005Plus. Met VD2005plus kon ik heel gemakkelijk de A-sync aanpassen (bij Studio 9 kan dat niet)
JaapV
22.10.2005 16:25:29
QUOTE(mschagen @ 12.12.2004 00:07:27) [snapback]76786[/snapback]
Onlangs heb ik een methode gevonden om langzaam oplopende a-synchroniteit op te heffen. Wellicht dat meer mensen hier iets aan hebben.
Laatst moest ik een analoge opname capturen, en omdat ik normaal eigenlijk alleen dv-opnames capture, en mijn camera een analoge ingang heeft besloot ik om mijn camera te gebruiken om het signaal van analoog naar dv-formaat te converteren en dan op de voor dv normale manier te capturen. En omdat ik nogal lui ben en toch zat harde schijf ruimte heb besloot ik het bandje van bijna anderhalf uur gewoon in één keer op te nemen. Dat doe ik anders ook altijd met dv-opnames en dat gaat altijd prima.
Tijdens het monteren kwam ik er achter dat het geluid van deze capture in het laatste gedeelte van de band niet meer synchroon liep met het beeld. Na zorgvuldiger kijken zag ik dat het geluid in het begin synchroon liep, maar naarmate de tijd verstrijkt heel langzaam a-synchroon wordt, wat na een uur duidelijk zichtbaar wordt omdat het dan opgelopen is tot enkele frames. Bij een gewone dv-capture had ik dat nog nooit gezien.
Het bleek nu dat als ik het opgenomen filmpje in de tijdlijn sleep, beeld en geluid de-groepeer en met de muis aan de rechterranden van het beeld of geluid begon te trekken, het beeld nog verder uitgerekt kon worden, en er dus nog wat extra frames waren. Daarna heb ik voor het geluid de optie timestretchen/re-samplen gekozen en onder setup de methode resample geselecteerd. Daarna muis modus object-uitrekken gekozen en de rechter rand van het geluid versleept totdat die weer samenviel met de rand van het beeld. Daarna beeld en geluid weer gegroepeerd. Nu bleek beeld en geluid weer perfect synchroon te lopen.
Ik heb ook ontdekt dat als je vervolgens de film opdeelt (b.v. met sceneherkenning) en de stukken daarna bewaart als takes, en verder uitsluitend met de takes werkt (zoals ik meestal doe) beeld en geluid ook synchroon blijven.
Mijn theorie is nu dat vdl aanneemt dat een video camera exact 48000 samples aan geluid per seconde aflevert, maar ik wist al dat in werkelijkheid een consumenten camera daar van kan afwijken. Na de object eigenschappen van het beeld en geluid bekeken te hebben en wat te hebben zitten rekenen kom ik tot de conclusie dat mijn camera in feite een sample frequentie heeft van 47997,6 samples per seconde.
Omdat ik bij een gewone dv-capture dit nog nooit gezien heb vermoed ik dat iedere keer als een nieuw shot begint en er dus een scene overgang is, beeld en geluid weer gesynchroniseerd worden tijdens de capture. Maar als je capture in feite uit 1 lang shot bestaat gebeurt dat niet meer en wordt de afwijking zichtbaar.
Zijn er mensen die dit ook wel eens gezien hebben bij een originele dv-opname van één shot van een uur of langer?
JaapV
22.10.2005 18:04:58
Sinds 1 week ben ik in het bezit van VDL 2006. Daarvoor heb ik gewerkt met Studio van Pinnacle.
Ook ik heb last van audiodrift hetgeen, naar ik inmiddels heb begrepen, wordt veroorzaakt door mijn Canon camera. Een aardig artikel hierover is te vinden op [url=http://www.adamwilt.com/DV-FAQ-tech.html#1394].
Omdat ik via Pinnacle-Support geen zinvolle adviezen kreeg om mijn probleem op te lossen (men kwam niet verder dan het advies om de drivers voor de audio-en de videokaart te updaten?!) en uit nieuwsgierigheid naar Magix, heb ik dit programma aangeschaft.
Tot mijn aangename verrassing bezit VDL 2006 een mogelijkheid om te resamplen. Hiervoor is een audio fx functie beschikbaar. De instelmogelijkheden (pitch of tempo) zijn echter dermate grof dat ik de geringe, doch wel noodzakelijke, bijstelling van 1/2 seconde audiodrift na 55 minuten opname niet kan uitvoeren. De in deze thread aangegeven oplossing door via muismodus objectuitrekking de audiotrack aan te passen (perfecte oplossing) kan ik helaas niet naspelen. Blijkbaar is VDL 2006 op dit punt anders ingericht dan VDL 2005 of ik ben nog niet los genoeg op dit programma.
Wie weet raad?
Groet Jaap V
JaapV
26.10.2005 17:59:34
Ik was inderdaad nog te onbekend met Magix. Inmiddels heb ik de juiste wijze ontdekt (Modus 'Strekken' (Alt +4) in de modus Tijdlijn) om de audiotrack iets te comprimeren teneinde de audiodrift op te heffen.
Het werkt werkelijk perfect. Hulde Magix!
Groet,
JaapV
Dag vrienden,
Ik gebruik MVD 2006, op Aldi PC 2003
Video geladen van VHS band. Prima opgeslagen: echter geluid verloopt a-synchroon. wel enkele seconden (geluid langer dan video)
Hoe doe ik dat (JaapV zegt via audiovideo offset. Maar hoe dan?
graag advies. Thanks
R.
Ritsd@freeler.nl
QUOTE(rits @ 29.01.2006 17:38:25) [snapback]121935[/snapback]
Dag vrienden,
Ik gebruik MVD 2006, op Aldi PC 2003
Video geladen van VHS band. Prima opgeslagen: echter geluid verloopt a-synchroon. wel enkele seconden (geluid langer dan video)
Hoe doe ik dat (JaapV zegt via audiovideo offset. Maar hoe dan?
graag advies. Thanks
R.
Ritsd@freeler.nl
Hallo R,
Klik rechts op het geluidsspoor en kies dan Timestretchen. Nu kun je met de knop Tempo het geluid uitrekken of inkrimpen, wat je maar wilt. (misschien heet de knop Tempo in VdL 2006 iets anders, ik heb VdL2005)
groet
Rijk
PolCrown
05.02.2006 22:00:35
Ik heb hetzelfde probleem. Als ik een film van 1 uur op VHS heb, moet ik de video recorder 1,5 uur laten afspelen om al het geluid erbij de krijgen. En dan moet ik dat gaan timestretchen/resamplen. Het geluid klinkt dan echt niet meer.
Als ik dan via studio 9 dezelfde film registreer als avi krijg ik in bijv windows media player goed de film te zien met de juiste synchronisatie. Als ik die film importeer in VDL zie ik zwart beeld en heb dan dus ook niets.
Ik kan me niet voorstellen dat dit VDL dit niet goed kan doen. En ik heb het juist aangeschaft om al mijn VHS over te zetten naar dvd na alle goede kritieken.
QUOTE(PolCrown @ 05.02.2006 22:00:35) [snapback]122867[/snapback]
Ik heb hetzelfde probleem. Als ik een film van 1 uur op VHS heb, moet ik de video recorder 1,5 uur laten afspelen om al het geluid erbij de krijgen. En dan moet ik dat gaan timestretchen/resamplen. Het geluid klinkt dan echt niet meer.
Als ik dan via studio 9 dezelfde film registreer als avi krijg ik in bijv windows media player goed de film te zien met de juiste synchronisatie. Als ik die film importeer in VDL zie ik zwart beeld en heb dan dus ook niets.
Ik kan me niet voorstellen dat dit VDL dit niet goed kan doen. En ik heb het juist aangeschaft om al mijn VHS over te zetten naar dvd na alle goede kritieken.
Nee, dat kan ik mij ook niet voorstellen. Ik heb het geprobeerd met Timestretching. Staat standaard op een waarde van 120. Ik heb alle waarden naar boven en onder ingesteld. Werkelijk meerdere uren aan besteed maar je krijgt het niet zuiver. Ik heb het wel een beetje gehad met Magix Video de Luxe. Het is dus echt niet waar dat je eenvoudig etc. Het is niet mogelijk analoge video te bewerken. Werkelijk ONMOGELIJK!!!!
Sorry, maar het moet toch eenvoudig zijn deze bug op te lossen. Ik heb al vele uren DV gemonteerd maar Analoog is een drama. Never Magix again.
Rits
FransS
07.02.2006 09:19:50
landrover
07.02.2006 12:29:56
Nee, dat kan ik mij ook niet voorstellen.
Nou, ik doe niet anders. Ik heb zelfs geen DV-camera dus gebruik altijd analoge capture en dat gaat vlekkeloos. Dus het ligt
zeker niet per definitie aan VdL.
mschagen
07.02.2006 22:23:01
QUOTE(rits @ 06.02.2006 23:20:22) [snapback]123007[/snapback]
Ik heb het geprobeerd met Timestretching. Staat standaard op een waarde van 120. Ik heb alle waarden naar boven en onder ingesteld. Werkelijk meerdere uren aan besteed maar je krijgt het niet zuiver
De dialoog timestretching moet je ook alleen maar gebruiken om het algoritme in te stellen, De draaiknop is inderdaad te grof voor dit soort minimale correcties. De correctie zelf breng je aan door in de muis in muismodeus object uittrekken te zetten (knopje links boven tijdlijn), en dan de rand van het object te verslepen.
QUOTE(rits @ 06.02.2006 23:20:22) [snapback]123007[/snapback]
Ik heb al vele uren DV gemonteerd maar Analoog is een drama.
Analoog is foutgevoeliger dan dv. Door het ontwerp van windows kunnen beeld en geluid niet als 1 geheel aangestuurd worden maar wordt er voor beiden apart een capture proces gestart. Dan is het dus uiteindelijk het samenspel tussen de hardware en de driver die bepaalt of beeld en geluid synchhroon gestart worden. Door dit ontwerp kan nooit gegarandeerd worden dat deze tegelijkertijd starten. Voor het corrigeren van deze offset die ontstaat bij analoog capturen bestaat de optie 'audio-video offset instellen' (rechtklikken op geluidsstrook).
Van alle videomontage programma's in deze prijsklasse die ik ken, is er geen enkele die zo krachtig is op het gebied van audiobewerking. De meeste andere programma's zouden je uberhaupt niet de mogelijkheid bieden om zoiets te corrigeren.
PolCrown
14.02.2006 12:14:51
Ik denk dat voor dit asynchrone beeld met geluid alles met codecs te maken heeft. Als ik in studio 9 (mijn vorig videobewerkings programma) met de ene codec capture, gaat alles goed. Ga ik dezelfde film capturen met een andere codec (iets met DV encoder) dan krijg ik hetzelfde resultaat als met VDL: beeld en geluid lopen niet synchroon.
Je kan alleen in VDL nergens vertellen welke codec je wilt gebruiken om video te capturen. Althans, ik heb dat niet gevonden. Mijn oplossing momenteel is: via studio9 met de "goede" codec de film capturen, vervolgens als avi bestand met de DV encoder op schijf opslaan en dat resultaat importeren in VDL. Maar hier wordt je echt niet vrolijk van. Uurtjes extra zoet ben je ermee.
Ik hoop de Magix heel snel met een patch komt om dit probleem op te lossen.
Zuban
08.06.2006 21:30:48
OK Ik volg de instructies van Michael. Bij mij is het overigens zo dat er niet nog een aantal beeld-frames extra zijn, maar wel dat ik nog een stukje geluid erbij kan toveren.
Vervolgens resample ik het geluid, maak het net zo lang als de beelden die ik heb. Daarmee is het eind van de film perfect synchroon. En het eerste begin ook (nog steeds). Maar in het midden loopt het nog steeds scheef.
Ik krijg dus op deze manier niet gedurende de gehele film het geluid synchroon.
Mijn theorie is:
De a-synchroniteit loopt op, en om de een of andere reden niet egaal maar steeds harder. In een grafiek een kromme, steeds stijler omhoog.
Als je gaat resamplen/ stretchen dan is dat juist wel egaal. De eerste minuut wordt net zoveel samengedrukt (in mijn geval) of gestrekt (in het geval van Michael) als de laatste minuut. Dat merk ik in het midden.
Ik vraag me dus af (neem aan van wel) of Michael ook in het midden van zijn synchroniteitsprobleem af is. In dat geval deugt mijn 'kromme' theorie niet.
Maar wat is er dan bij mij aan de hand?
Zuban
mschagen
13.06.2006 20:30:28
Dat is een lastige. Het suggereert dat de sample frequentie van je video camera niet constant is, maar rond een bepaalde waarde zwabbert. Wat ik me ook zou kunnen voorstellen is dat dit gebeurt als de overdracht naar de pc niet zuiver is. Kan het zijn dat er frames gedropped zijn tijdens het capturen (en het geluid wel opgenomen werd, kan dat technisch überhaupt)?. Heb je analoog gecaptured of via dv?
Misschien kun je eens proberen opnieuw te capturen met een andere capture tool. Wie weet maakt het uit en als dat niet werkt wordt het gewoon emmeren om het weer synchroon te krijgen. Dus knippen waar de a-synchroniteit op begint te vallen en stuk voor stuk de fragmenten corrigeren.
Zuban
14.06.2006 11:31:33
Dank voor je reactie.
Het zal emmeren worden vrees ik (ik weet niet beter, doe dat al jaren) , maar voor de volledigheid nog even antwoord op je vragen: het gaat om analoge capture en eerder met Studio 8 van Pinnacle had ik hetzelfde probleem.
Inmiddels heb ik een digitale camera met DV-in. Zou het nog kunnen uitmaken als ik de capture daarlangs laat gaan?
mschagen
18.06.2006 20:59:22
Als je de mogelijkheid hebt om de camera het analoge signaal naar een dv signaal te laten converteren dan zou ik dat zeker doen. dv is veel betrouwbaarder als capture techniek dan analoog. Dan kan het nog steeds gebeuren dat op het eind van de film beeld en geluid a-synchroon zijn, maar dat moet dan te corrigeren zijn met de methode die ik aangaf. Zelf heb ik juist deze methode ontdekt toen ik een analoog signaal via mijn dv camera naar de computer overbracht.
FemmeV
22.06.2006 12:04:09
Een hele merkwaardige fout nu!
Ik heb met VDL 2005 via DV een band gecaptured die voor een deel niet is opgenomen met deze camera.
Tot mijn verbazing is het audio spoor ongeveer een factor 2 te langzaam maar alleen over het traject dat met de andere camera is opgenomen. De toonhoogte van alle stemmen is dan ook overeenkomstig lager. De camera zelf heeft geen enkel probleem met het stuk van de andere camera.
Als ik bij het opname venster van VDL de band alleen afspeel is het geluid normaal.
Ik weet dat dit soort informatie soms van belang kan zijn voor de ontwikkelaars van het programma. Is dit forum een geschikte plaats om dit te melden? Want kennelijk was Magix tot nu toe niet instaat om de bug op te lossen. Desnoods ben ik bereid een ge-captured stukje toe te sturen. Het gaat mij erom dat deze domme fout er nu eens uitgehaald wordt.
Ik heb dezelfde band ook met Pinnacle en met Powerstudio gecaptured. Deze progamma's hebben geen probleem met het geluid. De ruwe gecapturede avi file is gewoon in media player afspeelbaar en het geluid zit er bij in. Het gekke is dat het me niet lukt om deze files in Magix te importeren. Het beeld lukt wel maar er is geen geluid. In VDL 2 heb ik al eerder avi's met ingebakken geluid geimporteerd, waarom lukt het nu niet?
De hier voorgestelde oplossing om met time stretching het geluidsspoor weer in de pas te krijgen werkt inderdaad maar is wel heel omslachtig. De extra moeilijkheid is dat beeld en geluid ook niet exact tegelijk beginnen.
Analoog heb ik nu niet geprobeerd, maar ik weet uit het verleden dat dit ook leidt tot een geluidsspoor dat uit de pas loopt.
-- Femme
FemmeV
22.06.2006 13:24:15
Toevoeging.
Nu ik het nog eens probeer willen de AVI's van Pinnacle ineens wel importeren. De AVI's van Power producer veroorzaken een "hanger" in Magix. Je kunt er dan alleen nog uit via ctrl alt del. Ongetwijfeld is dit een codec kwestie. Internal AVI import en Internal DV AVI import uitschakelen helpt niet.
mschagen
24.06.2006 16:17:54
Het klinkt alsof de twee fragmenten van de opname niet alleen met verschillende camera's zijn opgenomen, maar ook met verschillende sample frequenties. De eerste met 32Khz en de andere met 48 Khz. Als je dat als 1 stuk gaat capturen kan ik me voorstellen dat vdl gewoon alles als 32 Khz interpreteert. De oplossing zou dan zijn om de opnames apart te capturen.
Zo zijn er een aantal aspecten van een opname die je beter maar niet in 1 capture kunt mengen. zoals interlaced en non-interlaced materiaal, 48 en 32 Khz gesampled geluid, normaal en breedbeeld opgenomen materiaal, en voor de zekerheid misschien ook maar niet long-play en short-play materiaal. Dat andere programma's hier wel mee om kunnen gaan suggereeert dat die iets slimmer capturen en tijdens opname gaan re-samplen. Je kunt je afvragen of dat trouwens altijd wenselijk is. Zou pinnacle het 48Khz geluid down-samplen naar 32 Khz? Dat zou eigenlijk niet zo goed zijn. Of zou het altijd naar 48 Khz re-samplen? Dat is misschien ook niet altijd wat je wilt.
Zuban
17.07.2006 20:04:34
QUOTE(mschagen @ 18.06.2006 21:59:22) [snapback]137560[/snapback]
Als je de mogelijkheid hebt om de camera het analoge signaal naar een dv signaal te laten converteren dan zou ik dat zeker doen.
Nou, dit is het voor mij helemaal. Ik ging er altijd van uit dat dat niets uit zou maken, maar ik heb alles perfect synchroon nu. Heb de time-stretch methode helemaal niet meer nodig.
Wel is een nadeel voor beeldkwaliteit lijkt mij dat ik nu niet meer de S-Video uitgang van de analoge camera kan gebruiken maar dat het via CINC (tulp) moet. Maar zelfs als dat zo is dan heb ik het er nog graag voor over.
mschagen
22.07.2006 20:05:04
Blij te horen dat het geholpen heeft. :-)
donthuis
22.01.2007 13:11:11
QUOTE(mschagen @ 11.12.2004 23:07:27) [snapback]76786[/snapback]
donthuis
22.01.2007 13:19:19
Video analoog via een zgn VIVO videokaart + aparte geluidskaartingang op de PC geeft bij mij exact hetzelfde effect. Overigens ook oplopende naar het einde van de take of totale opname. Dit komt bij alle analoge bronnen voor, zowel vanuit een Hi8 camera als een SVHS-recorder, waar eerder de Hi8-montages op waren gemaakt (Hi8 materiaal wordt door ouderdom steeds slechter afspeelbaar; SVHS is achteraf gezien een véél betrouwbaar medium gebleken).
Inderdaad kan je in VDL AV-sync aanpassen, maar helaas moet je dan wel beeldmateriaal hebben dat daar goed op past (een film keyboard met klapper gebruiken amateurs niet en een hard en duidelijk gemarkeerde tik in beeld komt niet zo vaak voor). Zelf sunchroniseer ik op scenebasis, ook al kost me dat meer werk. Dan kan de afwijking nooit groot zijn.
Met DV-opnamen heb je godzijdank nergens last van. Ook het monteren van Super 8 opnamen kent dat niet want toen was er nog geen geluid bij.... :-D on
NB Laatst zag ik een bonusmateiaal deel bij de speelfim "SIMON" op DVD: zowaar ook hier AV uit de pas bij het begin van de opname. Ergens halverwege deze take sprong de zaak goed. Kennlijk worstelen zelfs professionals met deze kwestie!
Freek
05.02.2007 00:27:31
QUOTE(Rijk @ 30.01.2006 20:01:08) [snapback]122092[/snapback]
Hallo R,
Klik rechts op het geluidsspoor en kies dan Timestretchen. Nu kun je met de knop Tempo het geluid uitrekken of inkrimpen, wat je maar wilt. (misschien heet de knop Tempo in VdL 2006 iets anders, ik heb VdL2005)
groet
Rijk
Hallo, ik heb ook synchroniteitsprobleem.
Ik gebruik VDL 2006 en zou graag oude videobanden (3uur) willen digitaliseren.
Ik heb al een 3 uur durende film opgenomen, resultaat beeld en geluid lopen vanaf het begin niet synchroon.
Zelfs al ben ik nog niet aan het opnemen,dan komen het voorbeeld venster en geluid niet overeen.
Het geluid komt ongeveer 1 seconde later.
Ik heb de stuurprogramma's bijgewerkt van de videokaart (Radeon 9800XL) en het stuurprogramma van het geluid( C-media AC97)
Computer: Medion 8080 Pentium4 3,0 Ghz 250 Gb harde schijf.
Ik heb geprobeert om de instellingen van het geluid te veranderen, geen effect.
Ik heb het videosignaal en het geluidsignaal aangesloten op frontline in."
Als iemand mij kan helpen dan graag. Bvd.
Freek
Ron Engels
05.02.2007 23:14:37
Ik heb ook last van a-synchroon beeld en geluid dat niet ontstaat bij het capturen, maar bij het encoden/branden.
Ik heb geprobeerd om één lang (45min) AVI bestand als standaard DVD te encoden en branden. Het AVI bestand zelf is helemaal perfect synchroon bij afspelen in Media Player. Ook na importeren in VDL, en slepen naar de tijdlijn, loopt het perfect synchroon in de videomonitor van VDL.
Pas na het encoden/branden op DVD lopen geluid en beeld niet meer synchroon. Wel in het begin, maar daarna lopen ze langzaam uit elkaar met ongeveer 1 sec/uur. Uiteraard kan ik dit probleem sterk verminderen, of zelfs onmerkbaar maken door het bestand in veel 'takes' op te splitsen, maar het neemt niet weg dat ik de indruk heb dat de oorzaak van het probleem toch in VDL (2007) ligt.
JoostJ
18.03.2007 13:31:48
QUOTE(Freek @ 05.02.2007 00:27:31) [snapback]161999[/snapback]
Hallo, ik heb ook synchroniteitsprobleem.
Ik gebruik VDL 2006 en zou graag oude videobanden (3uur) willen digitaliseren.
Ik heb al een 3 uur durende film opgenomen, resultaat beeld en geluid lopen vanaf het begin niet synchroon.
Zelfs al ben ik nog niet aan het opnemen,dan komen het voorbeeld venster en geluid niet overeen.
Het geluid komt ongeveer 1 seconde later.
Ik heb de stuurprogramma's bijgewerkt van de videokaart (Radeon 9800XL) en het stuurprogramma van het geluid( C-media AC97)
Computer: Medion 8080 Pentium4 3,0 Ghz 250 Gb harde schijf.
Ik heb geprobeert om de instellingen van het geluid te veranderen, geen effect.
Ik heb het videosignaal en het geluidsignaal aangesloten op frontline in."
Als iemand mij kan helpen dan graag. Bvd.
Freek
Hallo mensen,
Ik heb ongeveer dezelfde configuratie als de vorige inzender (Medion HD 8080)
Sinds kort heb ik ook async problemen bij het importeren van VHS banden. Bij mij echter komt het geluid te vroeg (plm.1 - 2 sec) en loopt dan uit. Dit gebeurd zowel bij VDL 2007 en VDL 2006.
Dit begon ongeveer twee maanden geleden, daarvoor was beeld en geluid altijd goed synchroon. Is er een andere codec door MAGIX ge-uploaded?
Ik heb al van alles geprobeerd, incl nieuwe installatie, hardware en software checks, etc. Het maakt niets uit. Afluisteren bij importeren geeft een synchroon verlopend beeld en geluid op de monitor! - een en ander komt synchroon de computer binnen VDL verknalt het.
Leest de MAGIX support groep ook dit forum of moet ik een en ander separaat aan MAGIX voorleggen?
Met vriendelijke groet, JoostJ
donthuis
07.05.2007 19:01:42
QUOTE(JoostJ @ 18.03.2007 14:31:48) [snapback]165709[/snapback]
Hallo mensen,
Ik heb ongeveer dezelfde configuratie als de vorige inzender (Medion HD 8080)
Sinds kort heb ik ook async problemen bij het importeren van VHS banden. Bij mij echter komt het geluid te vroeg (plm.1 - 2 sec) en loopt dan uit. Dit gebeurd zowel bij VDL 2007 en VDL 2006.
Dit begon ongeveer twee maanden geleden, daarvoor was beeld en geluid altijd goed synchroon. Is er een andere codec door MAGIX ge-uploaded?
Ik heb al van alles geprobeerd, incl nieuwe installatie, hardware en software checks, etc. Het maakt niets uit. Afluisteren bij importeren geeft een synchroon verlopend beeld en geluid op de monitor! - een en ander komt synchroon de computer binnen VDL verknalt het.
Leest de MAGIX support groep ook dit forum of moet ik een en ander separaat aan MAGIX voorleggen?
Met vriendelijke groet, JoostJ
Na mijn overgang van VdL 2006+ naar 2007+ is me opgevallen dat het programa éénmalig een extra venster opent met een calibratiemogelijkheid op A/V sync verschillen. Zoals van andere discussies bekend moet die calibratie de afwijking in samplefrequenties tussen beeld en geluidsverwerking compenseren. Hoewel klok-onnauwkeurigheden op geluidskaarten zéér gering zijn, loopt dat bij uren capturen toch naar seconden verschil op (alleen als je een combikaart met een zgn A/V-bridge in je PC hebt zitten is de synchronisatie al vooraf in deze hardware verzekerd). Helaas is het VdL-scherm niet zo snel te begrijpen en ook in de gebruiksaanwijzingen is er niets van terug te vinden. MAGIX zou er goed aan doen een uitgebreidere beschrijving op deze site te zetten, dan wel een wizard in één van de volgende VdL 200X + versies op te nemen... Omdat mijn analoge captures nu achter de rug zijn laat ik het aan anderen over om e.e.a. uit te vinden. :-D on
Keyzer Soze
08.05.2007 20:46:04
Experts, kunnen jullie iets meer uitleg geven over resamplen?
Als ik geluid van beeld degroepeer, dan beeld uitrek en rechts klik op apart geluidsframe voor "timestretchen/resamplen" kom ik in het "Audio FX"-scherm. Daar klik ik op "Setup", kies "resamplen" en klik op OK.
Maar wat doe ik dan om geluid terug correct te zetten met het beeld?
Het beeldfragment is na zo'n 20-30 sec. niet meer syncroon met het geluid.
Alvast hartelijk dank!
QUOTE(Keyzer Soze @ 08.05.2007 21:46:04) [snapback]170302[/snapback]
kunnen jullie iets meer uitleg geven over resamplen?
De Help functie geeft daar enige uitleg over. Zie onder: Audio-effecten / Audio-effect dialogen / Timestretch/resample.
Daar staat o.a. dit: Resamplen vraagt wat minder van de processor, maar toonhoogte en tempo kunnen niet onafhankelijk worden gewijzigd.
QUOTE(Keyzer Soze @ 08.05.2007 21:46:04) [snapback]170302[/snapback]
Het beeldfragment is na zo'n 20-30 sec. niet meer syncroon met het geluid.
Als je de muismodus "Object uitrekken" inschakelt (kan ook met Alt + 4) dan kun je het geluid met de muis uitrekken tot het weer synchroon is met het beeld.
groet
Rijk
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please
click here.