Het kwaliteitsverschil tussen mijn oorspronkelijke DV-opnamen en de MPEG-gerenderde film vind ik erg tegenvallen. (Bitrate 7 a 8000).
Ik begrijp wel dat er bij compressie altijd ingeleverd moet worden, maar aangezien voorbespeelde DVD's top-beeldkwaliteit kunnen laten zien, zou het met onze eigen films ook acceptabele resultaten moeten kunnen leveren.
(Ik weet dat voorspeelde DVD's 2x zoveel plaats hebben, maar als mijn film half zo lang duurt, mag dat geen rol spelen. En natuurlijk is mijn bronmateriaal niet van Hollywood-kwaliteit, maar het zou er in elk geval niet zichtbaar op achteruit moeten gaan.) Misschien gebruikt de professionele industrie een kwalitatief betere encodering?
En ik begrijp ook dat aan Interlacingstreepjes weinig te doen is omdat dit niet door de compressie komt, maar door de klassieke tv-techniek. Maar op voorbespeelde DVD's zie ik ze nauwelijks (op de pc).
En vreemd dat ik die lijntjes ook niet wegkrijg als ik de rendering op Progressive zet, of als ik het De-interlacing-filter gebruik. Op TV zie je de lijntjes weliswaar niet, maar ik wil dat het er ook op de PC goed uit ziet.
Mijn eigenlijke vraag is nu:
Is het haalbaar om (door met encoderparameters te spelen) een gerenderde film te krijgen van ogenschijnlijk dezelfde beeldkwaliteit als het DV-orgineel, OF is de bij VDL geleverde MPEG-2-encoder zodanig beperkt dat ik beter meteen een aparte duurdere encoder kan kopen. Is die dan werkelijk beter? En kan ik die dan als module in VDL gebruiken?
Bedankt!