Wie weet hoe ik anticropping toe moet passen. Precies gedaan zoals in het handboek beschreven, maar op tv blijft het beeld te groot.
Jan
GerardR
08.11.2004 13:03:18
Goeie vraag van Jan. Ik heb ook dit probleem en met name bij menu's en scene-overgangen met foto's. Daar is de plaatsing van afbeeldingen en teksten kritisch en valt het snel op als er wat buiten beeld verdwijnt. De aangegeven procedure in de handleiding leidt niet tot het gewenste resultaat, zelfs niet bij extreme percentages voor anticropping.
Wie weet raad?
Gerard
Ik heb in de manual niet terugggevonden hoe anti-bijsnijden of anti-cropping moet werken, maar zo kan het in ieder geval:
1. Open VdL en stel in op "Timeline".
2. Zet het bestandje "...\Video_deLuxe_2005\My Audio Video\_TV anti-bijsnijden\TV anti-bijsnijden.bmp" uit je default Magix-map op de tijdlijn.
3. Stel de lengte van dit beeldje in op een 30-tal seconden.
4. Render dit bestandje en zet het op DVD (best RW natuurlijk!)
5. Projecteer op je tv, en noteer welk percentage aan de verschillende zijden van het scherm wordt afgesneden.
6. Ga terug naar VdL, klik bovenaan op "Taken", kies "Optimaliseren", en tenslotte "Weergave voor TV optimaliseren".
7. Geef de genoteerde gegevens in, en vink "Gebied tv-scherm markeren in voorbeeldmonitor" aan. Klik OK. Je hebt nu een rechthoek op een scherm, die aanduidt welk gedeelte van het beeld exact op je tv wordt getoond, en wat niet.
8. Selecteer je beeld van hierboven (of later je film), druk Shift+P (objectcurve-effecten)
9. Klik in het middelste vakje X-Pos, Y-Pos, Breedte en Hoogte aan. Met de combinatie van X-Pos en Breedte zorg je ervoor dat het beeld juist tussen de twee vertikale lijnen past. Met Y-Pos en Hoogte regel je de positie zodat het past tussen de twee horizontale lijnen. Noteer de waarden (zichtbaar midden rechts) voor X-pos, Breedte, Y-Pos en Hoogte, zodat je die eenvoudig kan intypen wanneer je dit de volgende keer echt op een film gaat toepassen.
10. Render je filmpje en maak nog eens dvd-tje om je werk op de tv te controleren.
Alles goed zo? Voor je filmpjes hoef je nu slechts van stap 8 te vertrekken om een perfect tv-beeld te krijgen.
Denk er aan dat niet iedere tv evenveel van je beeld wegsnijdt, dus als je je video op een andere tv afspeelt, dan zal je zo misschien aan de of ander zijde een zwarte band zien. Overdrijf dus niet met het "verkleinen" van je beeld.
De beste manier van werken blijft: tijdens de opname er aan denken dat een deel van het beeld sowieso verloren gaat, en hou dus een zekere veiligheidsmarge aan, zowel voor de hoogte als voor de breedte.
Succes
Tom
Heel er bedankt Tom, ik ga het proberen.
Jan