Epster
07.11.2004 13:57:08
Beste mensen,
Nu het mij wel lukt om VOB-beelden te importeren, vraag ik mij af waarom het geluid er niet bijzit. :'(
Weet iemand hoe ik beeld én geluid kan importeren vanaf een DVD of VOB-bestanden van de harde schijf kan importeren? Alvast bedankt!
Groetjes,
Epster
mschagen
07.11.2004 21:22:27
Zorg er in ieder geval voor dat onder systeem instellingen 'geluid uit video extraheren' aangevinkt staat voordat je de vob op de tijdlijn plaatst.
Epster
07.11.2004 21:32:30
Hallo Michael,
Bedankt voor je reactie. Helaas werkt het nog niet: ik krijg alleen het beeld geďmporteerd.
plemmens
08.11.2004 21:15:47
Epster,
Ik heb dit net geprobeerd met een zelfgebrande DVD. Heb gewoon een van de vob's in de VIDEO_TS folder naar de tijdlijn gesleept en het geluid komt perfect mee en wordt op de tweede track onder het beeld op de tijdlijn gezet.
Het geluid op mijn DVD is wel in MPEG gecodeerd. Ik veronderstel dat dit bij jouw in PCM zal zijn. Dat lijkt mij zo op het eerste gezicht een mogelijke oorzaak waarom het bij jouw niet lukt. Kijk dit eens na. Ik meen te weten dat als je je DVD op je pc afspeelt met PowerDVD dat de geluidscodering op het scherm kan worden weergegeven.
Test uitgevoerd met Video deLuxe 2004.
Ik heb de test eveneens uitgevoerd, rechtstreeks importeren van DVD naar de tijdlijn. Het geluid was wel degelijk in AC3 formaat. Inlezen video-gedeelte: geen enkel probleem, inlezen audio-gedeelte: lukte voor ongeveer 2 1/2 minuut, en bleef toen hangen. Op escape gedrukt, en het inlezen stopte. De klank die was ingelezen was perfect afspeelbaar, maar duurde natuurlijk maar 2 1/2 minuut.
Tom
plemmens
09.11.2004 13:30:25
Ik heb het intussen nog een keer geprobeerd met één van de eerste DVD's die ik ooit zelf gebrand heb. Geluid deze keer in PCM. Geen probleem.
Toch een suggestie: Het is best dit proces in twee keer te doen.
1. Vanuit de mediapool, browse naar de betreffende vob op de dvd en selecteer hem. Laat het importproces even op zijn beloop tot het beeld in het voorbeeldvenster verschijnt.
2. Sleep dan pas de vob naar de tijdlijn.
Ik heb dit met VdL 2004 getest.
Zal vanavond een keer met de 2005 versie testen.
WimTimmers
22.12.2004 16:36:07
Ik heb gisteren VDL 2005 aangeschaft en heb dit probleem ook. Als ik een vob bestand van DVD op de tijdlijn zet komt het geluid niet mee.
Ik heb alles gedaan wat al voorgesteld werd:
Samplefrequentie 48 kHz, vinkje aan bij 'geluid uit videos extraheren', vob extensie veranderd in mpg, eerst gekopieerd naar harde schijf en daarna pas op de tijdlijn zetten
Het maakt allemaal niets uit: er is geen geluid
Als ik met 'Film exporteren-audio als wave bestand' het geluid extraheer, wordt er een wav bestand aangemaakt. Dit wordt 22MB groot uit een 42MB groot vob bestand. Dit wav bestand duurt ook precies even lang als de video, maar er zit geen geluid in!
Met het programma gspot heb ik gevonden dat het geluid AC3 gecodeerd is.
Het maakt geen verschil of ik een voorbespeelde of een zelf gebrande dvd gebruik.
Het geluid wordt in alle andere programmas dan VDL 2005 goed afgespeeld: WinDVD, Nero show time, Nero Vision Express en zelfs in Magix Media Manager 2004 ! Ook op stand alone DVD spelers van Philips en Sony is het geluid ok.
Verder is het me nog opgevallen dat in het video nederlandse ondertitels zitten. Er staan ook andere ondertitels op de DVD. Waarom worden nederlandse ondertitels gekozen? Is er misschien ook een dergelijke keuze voor geluid in te stellen?
Wat zou hier aan de hand kunnen zijn?
Alvast erg bedankt voor elk advies.
Mijn PC is een P4 1.6GHz 512MB RAM, WinXP, Matrox G450 videokaart, C-media geluidskaart
landrover
22.12.2004 17:00:38
Naar mijn weten heeft VdL geen ondersteuning voor AC-3 geluid, ofwel Dolby Digital. Misschien dat het helpt om AC-3 filter te installeren, maar ik betwijfel het.
De beste oplossing is waarschijnlijk om het audio eerst te converteren naar PCM en daarna in VdL te importeren.
Dat Nero het geluid wel weergeeft, is logisch want Nero heeft wel ondersteuning voor AC-3.
WimTimmers
22.12.2004 17:27:10
Heb je een idee hoe het komt dat alle andere programmas het geluid wel kunnen afspelen.
Gebruikt elk VdL alleen eigen codecs?
Of kan VdL ook gebruikmaken van het grote aantal audio en videocodecs onder Windows Apparaatbeheer - Besturing voor geluid, video en spelletjes ?
WimTimmers
22.12.2004 19:33:45
Het is opgelost!
Ik heb van website ac3filter.sourceforge.net het freeware programma ac3filter_0_70b.exe geinstalleerd. Met de default instellingen werkt het perfect. Tijdens importeren van een vob bestand in VdL wordt het geluid automatisch geconverteerd naar PCM.
Nogmaals bedankt voor de tip!
plemmens
22.12.2004 20:17:43
Bedankt voor de feedback Wim, zo hebben we er allemaal wat aan.
landrover
22.12.2004 20:34:16
Dan werkt AC3 Filter hier dus toch voor. Had ik niet verwacht...
Smuljan
15.02.2005 23:38:06
Hallo,
Ik heb hetzelfde probleem met VOB's en geluid wat niet meekomt. Ook heb ik het AC3 filter gedownload. Vervolgens heb ik de VOB opnieuw vanaf de dvd proberen te importeren in Vdl. Beeld is geen probleem, geluid zit er echter nog steeds niet bij.
Kan iemand mij vertellen of ik soms nog iets moet instellen? Hoe werkt dat filter eigenlijk? Ik ben een absolute amateur op dit gebied, dus al mijn hoop is gevestigd op de hulp van een echte kenner.
Alvast bedankt.
Jan
landrover
16.02.2005 19:38:05
AC3filter is een DirectShow filter, wat AC3-geluid (beter bekend als Dolby Digital) kan decoderen. Misschien moet je het na installatie nog wat configureren. Je kunt AC3Filter terugvinden in het configuratiescherm. Hier kun je in ieder geval instellen om AC3Filter te prefereren boven andere Dolby Digital decoders, zoals die van WinDVD, PowerDVD en Nero Showtime.
Smuljan
17.02.2005 00:54:31
Ik heb het even gecheckt. De AC3Filter staat toch gewoon (standaard) aangevinkt als de default ac3 decoder. Ook heb ik de default audio renderer zowel op Direct Sound als Wave out uitgeprobeerd. Zonder gewenst resultaat.
Oh, even ter info: de dvd die ik wil importeren is filmpje dat gemaakt is in Pinnacle. Werpt dat misschien een nieuw licht op de zaak?
Jan
plemmens
17.02.2005 08:44:34
Als je DVD met Studio gemaakt is dan is je geluid ofwel PCM ofwel mpeg.
Geen van beide zou een probleem mogen zijn.
Heb je de eerder in deze topic vermelde suggesties al uitgeprobeerd?
Kijk ook eens na of je nu PCM dan wel mpeg geluid op de DVD hebt.
Smuljan
17.02.2005 22:14:01
Oké, dat AC3Filer heb ik dus niet nodig omdat de DVD in Studio is gemaakt en het geluid dus alleen maar PCM of MPEG kan zijn?
Toch heb ik alle suggesties in deze topic al geprobeerd. Geluid extraheren, vanuit mediapool browsen naar de VOB op de DVD, VOB selecteren en naar tijdlijn slepen. Ook de suggestie om de VOB-extensie veranderen in MPEG verandert daar niets aan.
Om te achterhalen of het geluid een PCM of een MPEG bestand is, heb ik de dvd in verschillende programma's uitgeprobeerd:
Windows Media Player laat wel beeld zien, maar geen geluid horen. Onder file properties gekeken: zowel audio als video codec onbekend.
InterVideo WinDVD4 speelt zowel beeld als geluid af, maar hier kan ik nergens de file properties vinden.
Magix Media Player speelt wel af, maar zonder beeld en zonder geluid. Heel vreemd. Wel geeft het programma aan dat de VOB's van het bestandstype MPG zijn.
Dus... enig idee hoe nu verder te gaan?
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please
click here.