Help - Search - Members - Calendar
Full Version: L-cut/j-cut
MAGIX User Board > Nederlands > Vragen over MAGIX programma's > Video deLuxe
dsijtsma
Hallo gebruikers,

graag zou ik wat tips en truc ontvangen over het volgende:
Ik heb een avi bestand dat onderverdeeld is in verschillende scenes. Sommige van deze scenes wil ik zo monteren dat er een zogenaamde l-cut of j-cut ontstaat, dat wil zeggen:

Het geluid van de volgende scene begint al terwijl het bijbehorende beeld pas later er bij komt.

of

De scene stopt al en het bijbehorende geluid loopt nog door.

Heeft iemand daarvoor een eenvoudig stappenplan?

Ter informatie: ik gebruik VideodeLuxe2004.

Bij voorbaat dank.

Dick
GerardR
Beste Dick,
Het volgende moet in Timeline-mode worden uitgevoerd.

1. Maak van het betreffende stukje film twee scenes op het punt waar het ene geluid in het andere moet overgaan (scene A en cool.gif. Resultaat in blokjes van bv. 1 seconde:

Beeld: A1 A2 A3 B1 B2 B3
Geluid: K1 K2 K3 L1 L2 L3

2. Splits de tweede scene op het punt waar het geluid van de tweede scene weer moet beginnen en delete het eerste stukje (dus B1 en L1)
3. Degroepeer voor beide scenes beeld en geluid.
4. Verkort het beeld van de eerste scene (naar links slepen aan het eind van de scene). Hierbij verdwijnt A3.
5. Verleng tweede scene naar voren (aan begin van scene) zodat dit beeld het geluid van de eerste scene overlapt. Beeld B2 komt dus terug.
6. Groepeer beeld en geluid van beide scenes en schuif ze tegen elkaar.
Resultaat:
Beeld: A1 A2 B1 B2 B3
Geluid: K1 K2 K3 L2 L3

Hierbij zorgen voor gelijke verlenging en verkorting van de scenes. Controleer ook even of door het gesleep de beelden nog synchroon zijn met het geluid voor de andere stukken van de scenes.

Succes,
Gerard
tmh
Dick,

ik weet niet of het kan met VdL2004, want ik ben een paar maanden terug pas met VdL2005 begonnen (daarvoor heb ik jaren met Pinnacle Studio gewerkt).

In VdL2005 alleszins kan je beeld en geluid ontkoppelen (clip selecteren en CTRL+M drukken). Daarna kan je de ovegangen van beeld en geluid apart instellen zoals je die graag zou hebben.

Tom
dsijtsma
Bedankt voor de tips.
Ik ga het binnenkort proberen.

Groet,

Dick Sijtsma
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2009 Invision Power Services, Inc.