van-kooten
08.10.2004 16:19:15
Ik krijg het niet voor elkaar.
Filmpje gemaakt, met overgangen etc.
Via het geluidsspoor de "surround editor" tevoorschijn getoverd en wat effecten neergezet. In het geluidsspoor staat daarna ook dat het voorzien is van surround.
DVD gebrandt, in m'n dvd-speler (jvc) enafspelen via mijn receiver (ook jvc).
Ik hoor helemaal niets!!
het enige geluid wat ik hoor is uit de speakers van m'n tv en daar hoor ik ook wat heen en weer slingeren van het stereobeeld.
Als ik een audio-cd afspeel hoor ik alles over 5 boxen, zelfs een cd met MP3 bestanden, maar geen geluid van een VDL 2005 dvd.
WAT DOE IK FOUT, ik wordt er gek van.
Van de gebruiksaanwijzing wordt ik niets wijzer (ook het .pdf bestand).
Wie kan mij helpen??
mschagen
08.10.2004 17:28:31
Als ik het goed begrepen heb is het geluid wat vdl maakt geen 5.1 geluid maar meer een soort dolby surround (corrigeer me als ik het fout heb, ik ben zeker geen expert op dit gebied). Dit werkt met twee kanalen en suggereert meer ruimte door de fase en klankleur van het geluid te manipuleren.
Controleer de geleuids settings van je dvd speler en de mogelijke formaten die ondersteunt worden door de versterker. Alle dvd spelers kunnen geluid van het ene formaat naar het andere converteren om het compatible te maken met de versterker, maar de dvd speler moet wel weten wat jouw versterker aan kan.
van-kooten
08.10.2004 19:50:27
dat het geen 5.1 is heb ik inmiddels begrepen via de helpdesk van VDL.
In de mail is mij verteld hoe ik het "surround effect" op het geluidsspoor moest aanbrengen (maar dat wist ik al), echter geen geluid uit de boxen van de versterker.
Het is toch raar dat het geluid van een gewone audio-cd, zelf gebrandde audio-cd's en zelfs cd's vol met MP3 bestanden wel worden weergegeven en dat het geluid op een dvd, gebrandt via VDL geen geluid weergeeft?!
Ik hou het er maar op dat ik iets over het hoofd zie, maar ik weet nog niet wat.
Zo te zien op het forum zijn er met mij nog meer mensen die hetzelfde probleem ondervinden.
plemmens
08.10.2004 20:11:59
Bij het maken van je DVD kan je kiezen voor PCM of mpeg geluid.
Waarschijnlijk heb je je DVD met PCM gemaakt en staat je dvd speler op mpeg of omgekeerd natuurlijk.
DVD speler omschakelen dus.
van-kooten
08.10.2004 20:47:50
ik heb ff gekeken, maar de audio staat ingesteld op MPEG en niet op PCM.
Bovendien zijn er nog keuzes uit: mono, dual channel, stereo en joint stereo.
Bij mij staat "stereo" aangevinkt, en ook de hoogste bitrate.
van-kooten
09.10.2004 07:22:16
hedenmorgen het menu van de JVC dvd-speler nog eens bekeken en eea uitgeprobeert.
Bij het tabblad audio heb ik de keuze uit: stream/pcm, dolby digital/pcm en pcm only.
De speler stond op "stream/pcm".
Dit heb ik omgezet naar "dolby digital/pcm" en zowaar......daar komt het geluid van de VDL 2005 surround uit de speakers en alle effecten van de versterker zijn toepasbaar.
Het vervelende is echter dat er nu weer geen DTS van een "normale" dvd meer wordt doorgegeven aan de versterker.
Zo is het altijd wat met de electronica.
Een probleem opgelost en het volgende erbij.
Elk voordeel hep ze nadeel vertelde een oud voetballer ooit eens.
plemmens
09.10.2004 19:38:40
Zo zie je maar...
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please
click here.