Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Schokken Bij Vertraagd Beeld
MAGIX User Board > Nederlands > Vragen over MAGIX programma's > Video deLuxe
Jaap Schuitemaker
Ik heb onlangs een film ge-encodeerd in VDL 2005 PLUS. Daarin had ik een aantal scenes bewust vertraagd. Deze scenes vertonen nu bij beweging een schokkerig beeld. Eerder had ik dezelfde film in VDL 2004 PLUS ge-encodeerd. Daar verliepen dezelfde scenes vloeiend.

Waarschijnlijk moet ik in het brand-menu wat instellingen veranderen. Wie kan mij helpen?

Jaap Schuitemaker
juralaan
Ik heb het zelfde probleem. Het beeld ziet er niet uit. Alleen heb ik het bij een net gecapturde film (firewire). Het origineel is bij mij ook al niet meer echt denderend.

Op de andere forums is niets te vinden over de problemen. Wat ik wel lees zijn problemen met XP-SP2 en bandbreedt problemen bij het inlezen van de tape naar de pc.

Ik ga nu an de gang met andere oudere drivers om te kijken of het bij het capturen al mis gaat.
Jaap Schuitemaker
Bedankt voor je reactie.

Mijn probleem heeft echter niets met het capturen te maken. Het gaat alleen om de scenes die ik met behulp van VDL heb vertraagd, oftewel wat uitgerekt heb. Deze scenes verlopen nu op mijn VDL 2005 gebrande DVD schokkerig. Dezelfde scenes hadden dat niet toen ik ze met VDL 2004 had gebrand.

Dus er is iets veranderd van VDL 2004 naar VDL 2005. En waarschijnlijk kan ik dat ik in het brandmenu ergens wel aanpassen. Ik weet alleen niet waar.

Jaap Schuitemaker
juralaan
Ik denk dat ik me niet goed heb uitgedrukt. unsure.gif

Ik heb het probleem ook sinds 2005 bij vertraagde beelden. Alles is zeer schokkerig na het vertragen van het beeld (onder de 0.5). Tussen de 1 en de 0.5 gaat het redelijk maar ook veel slechter dan bij 2004. Het heeft wel iets met de mpg codec te maken. Als je er windows media van maakt is het iets beter maar ook verre van goed.

De preview ziet er wel normaal uit en zeker niet schokkerig. Ik heb allle instellingen al een keer op maximaal gezet (max 7500) maar dat verbeterd ook niet veel.

Mijn punt met de bandbreedte was, dat ik dacht dat het iets met het orgineel te maken zou kunnen hebben. En dat het misging bij het capturen. Ik heb je daardoor waarschijnlijk op het verkeerde been gezet sad.gif Sorry.

Ik heb nu een proefstuk gemaakt van een visarend die ik in delen vertraag van 0.7 naar 0.4 en dan naar 0.18 echter het is erg slecht.

Het renderen van de mpg gaat sneller wie weet is het allemaal daardoor een stuk onnauwkeuriger geworden. Ook het beeldstabiliseren is niet altijd even mooi. huh.gif

Toch eens een meeltje richting de support wie weet kun je de nauwkeurigheid van de codec verbeteren.

Mark
Jaap Schuitemaker
Okay Mark,

Dan praten we over hetzelfde. Ik heb inmiddels een supportaanvraag ingediend. Als ik een reactie krijg zal ik dat in het forum melden.

Ik heb nog het een en ander geprobeerd, maar dat hielp allemaal niet. Dus daar hoef je geen tijd aan te verspillen:

1) In het menu Rate Control Modes het vakje 'optimized quantization scale' aangevinkt en de waarden gelijkgemaakt aan die VDL 2004. Geen verbetering.

2) Motion vectors gelijkgemaakt aan die in VDL2004. Geen verbetering.

3) Schrijfsnelheid verlaagt. Ook geen verbetering.

Ik zou zeggen, wordt vervolgt. Ik werk encodeer/brandt voorlopig niet meer met VDL 2005. Toch wel zonde.

Jaap
juralaan
Ik ben een tijdje aan het experimenteren geweest en heb een workaround. Zodra je bij de encode settings de instellingen zet op use only i-frames. Dan gaat het encode goed. Je hebt dan wel wat extra dvd ruimte nodig.

Ik ga het nog verder uitzoeken. Momenteel brandt VdL de hele dvd nogeens kan ik alle punten bekijken.
juralaan
Bij de downloads staat een patch (al sinds een paar dagen) ik keer er echter pas vandaag in.

Met de patch zijn bij mij de problemen opgelost smile.gif smile.gif

Ik kan eindelijk mijn laatste film goed encoden en branden.
Jaap Schuitemaker
Hallo Mark,

Bedankt voor de tip. Ik heb de patch geinstalleerd, helaas bij mij geen enkele verbetering. Erger nog, volgens mij is het ge-encodeerde resultaat nog slechter. Ik zie nu ook in sommige vlakken een duidelijke digitale blokjes-structuur. Dat had ik vlgs mij voor de patch nog niet. In ieder geval dezelfde, in VDL 2004 ge-encodeerde, film ziet er mooi scherp uit. Dat kan ik nu van VDL 2005 ook al niet meer zeggen. Het encoderen gaat wel veel sneller, maar het resultaat is dus ook wel slechter. Ook al zet ik de bitrate maximaal en de snelheid van encoderen op zijn laagst.

(Overigens jouw workaround (I-frames) werkte bij mij ook al niet, dus ik vermoedde het ergste. Misschien moet ik het geen 'schokken' noemen, maar het vertraagde beeld lijkt een beetje op een interlacing probleem. (Dat had ik eerder al met "bottom first" in VDL 2004 goed kunnen oplossen.)

Ik ga denk ik maar een nieuw topic starten met beide problemen. In ieder geval heel erg bedankt voor jouw support.

Jaap
hansnet
Ik heb zojuist een dvd gemaakt waarbij ik hetzelfde resultaat zie bij vertraagde beelden ... schokkerig inderdaad.
Ik heb wel een workaround gevonden, weet niet of ie in dit forum als is geplaatst.

- een vertraagd stukje film op de tijdlijn van de "originele" film opslaan als Take
- in een nieuwe (lege) film de Take toevoegen op de tijdlijn
- film exporteren als ongecomprimeerde video (AVI-formaat)
- het vertraagd stukje film op de tijdlijn van de "originele" film vervangen door de aangemaakte AVI (als het goed is ie exact even lang)

Het schokkerige beeld van de slowmotion is hierna bij mij verdwenen.

Uiteraard zou bovenstaande niet nodig moeten zijn. Ik heb de allerlaatste patch geinstallleerd ( 4.0.2.2 ) en hierin is bovenstaande probleem niet verholpen.
Jaap Schuitemaker
Hans, bedankt voor de workaround.

Ik had een soortgelijke workaround op het Duitse forum gezien. Ik heb aan dit probleem een nieuwere topic gewijd en heb daar die workaround bij gezet.

Echter ik heb 'm zelf nooit uitgeprobeerd, omdat ik ook al niet meer tevreden was over de scherpte van het ge-encodeerd resultaat. Dwz het beeld vertoont een digitale blokjesstructuur en die had ik in VDL 2004 niet. Ik heb nog geen mogelijkheid gevonden om dit te verbeteren. Ik heb ook dit probleem bij Magix gemeld. Maar een reactie is tot dusver nog uitgebleven. Ik had gehoopt dat een gebruiker uit het forum dit probleem herkende en helemaal mooi...ook nog eens de oplossing had. Maar helaas, tot zover herkent niemand dit probleem kennelijk.

Jaap
eric_brok
QUOTE(juralaan @ Oct 12 2004, 07:40 PM)
Ik ben een tijdje aan het experimenteren geweest en heb een workaround. Zodra je bij de encode settings de instellingen zet op use only i-frames. Dan gaat het encode goed. Je hebt dan wel wat extra dvd ruimte nodig.

Ik ga het nog verder uitzoeken. Momenteel brandt VdL de hele dvd nogeens kan ik alle punten bekijken.

Op zoek naar de beste renderkwaliteit had ik ook gekozen voor 'alleen i-frames'. Maar toen kon Windows Mediaplayer het resultaat niet meer inlezen.

Is dat een bekende beperking, of ligt het aan mijn computer?
hansnet
Qua encodeer kwaliteit is VDL 2005 een achteruitgang tov. VDL 2004 dan ? ... je zou mogen verwachten dat het alleen maar beter wordt.
juralaan
Qua renderen is VdL 2005 naar mijn idee inderdaad een achteruitgang. Niet alleen voor de mpeg maar ook voor de rest. Zolang je niet comprimeert gaat alles goed.

Over de i-frames. Dit gaat bij mij op mijn pc altijd goed. Echter is het resultaat lang niet zo goed als je zo verwachten. Het best werkt nog gewoon de workaround. Dus exporteren en weer importeren.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2009 Invision Power Services, Inc.