Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Hoe Vhs C Opnames Op Dvd?
MAGIX User Board > Nederlands > Vragen over MAGIX programma's > Video deLuxe
pierke56
sad.gif Ik heb van mijn kinderen inmiddels een aardig doosje vol vhs-c bandjes. Deze moeten nodig op dvd gezet worden ('t oudste bandje is reeds 15 jaar!)
In mijn poging om ze op dvd te zetten kwam ik nogal wat problemen tegen. Allereerst: Als ik voor het formaat vhs kies ben ik bang dat het eindresultaat, wanneer ik de dvd op televisie afspeel, grof en onscherp zal zijn. Hoe krijg ik het beste resultaat?
Als ik een hogere resolutie kies heb ik vaak geen beeld tijdens het opnemen en wanneer ik klaar ben met opnemen geeft hij een fout melding en moet ik het programma weer opnieuw opstarten. De opname staat dan toch wel op de harde schijf. Is dit normaal?
Dan wil ik het eigenlijk graag zo op dvd zetten dat ik het later eventueel nog kan bewerken. Welk formaat moet ik dan kiezen? Het geeft niets als er maar een uur video op een dvd kan. (als het maar goede kwaliteit is.)
Wie kan me hiermee helpen??
videofred2
Hallo Pierke56 (familie van het Gentse Pierke?) biggrin.gif

Ik weet niet welke formaten je allemaal kunt kiezen, bij opname
van een videorecorder (ik heb dit nog nooit gedaan).

Maar het heeft zeker geen zin om een klein formaat op te nemen
in een veel groter formaat. Dat kost enkel maar schijfruimte, en
verbetert niets aan de kwaliteit.

Wat wel degelijk zin heeft, is je opnames te saven als AVI: omdat
je deze dan later kunt bewerken zonder kwaliteitsverlies. Deze AVI's
kun je op een data-DVD zetten, enkel voor computergebruik.

Als je via 'maak DVD' werkt, dan wordt er een DVD gemaakt voor
op TV, het beeldbestand wordt dan omgezet naar MPEG4, en is
te vinden als één van de VOB-bestanden. Je zou deze kunnen herbenoemen
van *.VOB naar *.MPEG en dan bewerken, maar dan krijg je kwaliteitsverlies.

Tot slot raad ik je aan dit nog eens goed na te lezen, vooral de bijdragen en de tips van Paul Lemmens.
Hier vind je veel info over de verschillende formaten, en hoe je je opnames goed kunt bewaren.

Fred.
Jeroenymus
Bij het capturen in Magix moet je de bron bestand selecteren. Niet omdat dat dan de resultaat kwaliteit uiteindelijk op DVD zal worden, nee maar om de beste instellingen te selecteren voor je video/tv capture card. Je moet b.v. ook je capture kaart selecteren.

Voor VHS kun je dus gewoon het beste VHS selecteren met ± 1500kB/sec. Dit geeft uiteindelijk goede kwaliteiten op DVD. Want wanneer je het uiteindelijk na bewerken naar DVD gaat branden, moet je opnieuw de bit rate voor DVD instellen. Hier kan je dus varieeren om zo meer/minder beeld materiaal op een DVD te krijgen. Als je maar een uur erop zet kan je dus wel een bitrate van 7200kB/sec voor het beeld instellen. Hoe langer de film hoe lager de bitrate ingesteld moet worden. Een variabele bit rate kan je het best gebruiken.

De VHS film kan je gewoon, wanneer de kwaliteit van de orginele band wat minder is, gewoon in de editor bewerken. Het protocol van VHS is ±250 lijnen, dus het heeft geen zin om een DVD resolutie voor capturen te hanetern (= 720x576lijnen).

Bovendien eist het capturen van een hoge DV kwaliteit een audio sample rate van 48kHZ, terwijl bij VHS capturen de sample rate 44,1kHz is. Als je toch probeert te captyren op DV kwaliteit met een VHS bron, krijg je waarschijnlijk de melding van dat er te weinig frames zijn opgenomen.

succes! mellow.gif
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2009 Invision Power Services, Inc.