Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Hoeveel Film Op Een Dvd
MAGIX User Board > Nederlands > Vragen over MAGIX programma's > Video deLuxe
stover
Beste mensen,

Ben nog maar een paar weken bezig met video de luxe 2004. Fijn programma biggrin.gif . Een paar (vast en zeker domme) vragen heb ik nog wel, die had ik al eerder op dit foorum, maar jullie hebben m,e toen goed geholpen.

Hier zijn de vragen:

1. onlangs naam ik een speelfilm mbv mijn TV-kaart (ging prima, geen synchroniteitsproblemen audio/video). De film duurde dik 1,5 uur (reclames et cetera er al uitgehaald, hoofdstukmarkeringen etc ingevoegd). Toen ik hem wilde branden gaf het programma aan dat de film niet op een DvD paste en moest ik de kwaliteit aanpasen. Hoeveel minuten film past er eigen lijk op een normale DvD?

2. Ik geloof dat ik de film in Video de Luxe in het standaardformaat heb binnengehaald. Da's nu niet bepaald topkwaliteit. Ik zou graag in Dv kwaliteit opnemen, maar wordt het eindresultaat dan niet nog veel groter, waardoor het helemaal niet meer op een DvD past?

3. Wat is eigenlijk het normale videoformaat voor het capturen met de TV-kaart binnen videodeluxe. Is Dv kwaliteit wel nodig of kan ik met beperken tot bijvoorbeeld SVCD of S-Vhs?

Ben heel benieuwd naar jullie antwoorden.

Jos Stöver
plemmens
Jos,
Hoeveel minuten film past er eigen lijk op een normale DvD?
Hangt van je “maak dvd-instellingen” af.
Om u een idee te geven en uitgaande van CBR (constante bitrate) om het eenvoudig te houden:
1. CBR 3000kbits/sec, PCM audio: 130 minuten per DVD
CBR 3000kbits/sec, MPEG audio: 185 minuten per DVD
2. CBR 4000kbits/sec, PCM audio: 108 minuten per DVD
CBR 4000kbits/sec, MPEG audio: 141 minuten per DVD
3. CBR 5000kbits/sec, PCM audio: 91 minuten per DVD
CBR 5000kbits/sec, MPEG audio: 114 minuten per DVD
4. CBR 8000kbits/sec, PCM audio: 62 minuten per DVD
CBR 8000kbits/sec, MPEG audio: 72 minuten per DVD
Hoe hoger de bitrate hoe beter de kwaliteit maar hoe minder video op de schijf kan.
8000 kbits/sec is het maximum.
Practisch gezien heeft een bitrate van meer dan 5500 weinig zin, gewoon omdat bij het bekijken van het eindresultaat op TV er voor het menselijk oog geen kwaliteitsverlies merkbaar is.
Als ik het goed heb codeert VdL standard op 5475, je kan dat gerust nog wat lager instellen. Zelfs 4000 zal voor een doorsnee TV kijker geen probleem zijn.
Ik zou graag in Dv kwaliteit opnemen, maar wordt het eindresultaat dan niet nog veel groter, waardoor het helemaal niet meer op een DvD past?

Als je opneemt in dv-avi kwaliteit dan betekent dit dat ieder seconde 3,6 mb ruimte inneemt op je HD. Dat komt dus neer op 3,6 X 3600 = 12,96 gb. Zeg maar: één uur dv-avi is 13gb.
Zoals hierboven reeds gezegd, heeft dit opnameformaat en de grootte ervan niets te maken met wat er uiteindelijk op schijf kan. Eén uur opname (13gb) op dvd zetten met een bitrate van bv. 8000kbs en PCM audio is dus geen enkel probleem.
Wat is eigenlijk het normale videoformaat voor het capturen met de TV-kaart binnen videodeluxe.

Hangt er gewoon van af wat je wil. Als het gaat om het opnemen van TV (film of show of …) dan is SVCD over het algemeen voldoende. Als je een dergelijke opname in de “maak schijf” fase codeert met een bitrate van 4500 à 5000 kbsec dan ziet een doorsnee kijker niet het verschil met de originele opname.
Paul
stover
Bedankt voor de antwoorden. Hier kan ik iets mee.

Groet,

jos Stöver
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2009 Invision Power Services, Inc.