Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Welke Resolutie
MAGIX User Board > Nederlands > Vragen over MAGIX programma's > Video deLuxe
stover
sad.gif Beste mensen,

In welke resolutie moet je je bestanden eigenlijk opnemen(capturen). Magix gaat bij bij standaard(instelling direct na installatie van het programnma op de PC) uit van 352x288, 25 fps, 782Kbps (=VHS kwaliteit). Ik neem televisie op via de kabel, die op mijn Leadtek WinTV2000 XP kaart is aangeloten. PC: 2500+ Athlon, 512Mb RAM, 30 en 120gb 7200 harde schijf, laatste in 3 partities.

Ik heb dit topic al eerder gepost maar vreremd genoeg nooit antwoord van iemand gekregen. Hou ik mij op één of andere wijze niet aan de etiquette...?

Ben benieuwd naar jullie antwoord,

Josephus Stoverus
videofred2
Joseph,

Ik zou niet weten wat er mis is met je vraag. biggrin.gif
DVD-resolutie is, zoals je wel weet, 720x576 pixels, 25fps, maar de bitrate kun je zelf manipuleren. Ik denk dat je bij het capturen best zo dicht mogelijk in de buurt blijft van deze resolutie. Maar je neemt op van televisie, niet? Hier heb ikzelf niet genoeg kennis over... Maar je zou altijd eens kunnen experimenteren met hogere resoluties dan de 352x288 die je nu gebruikt, en andere bitrates. Als het beeld niet veel verbetert, dan heeft het weinig zin om kostbare ruimte op je harde schijf te verkwisten voor niks. Maar, nogmaals, er zijn hier andere Forumgebruikers die je op dit punt beter kunnen verder helpen dan ik.

Fred.
plemmens
Als aanvulling op de info van Fred:
In welke resolutie moet je je bestanden eigenlijk opnemen(capturen).

Op deze vraag is geen eensluidend antwoord mogelijk.
Los van de principiële keuze voor AVI- of MPEG-opname is het de regel dat je opname-instellingen bepaald worden door de (kwaliteits)eisen van het beoogde eindproduct en de doelgroep die je er mee wil bereiken.
Algemeen geldt dat hoe beter de opnamekwaliteit is hoe beter het eindresultaat op het eindmedium.
Een beperkende factor hierbij kan de aard van je hardware (processor, geheugen, harde schijfruimte) zijn. Anderzijds heeft het weinig zin om bv. opnames in DVD kwaliteit te maken als je vooraf weet dat je een film gaat maken voor publicatie op een website. In de regel neem ik DV-bandjes (die als film op DVD moeten belanden) altijd op in DV-AVI formaat en TV beelden (wat ik trouwens maar zelden doe) in MPEG2 met een datarate van 5 tot 6000 kbs.
Nog een bedenking: Een lage opnamekwalitiet kan je niet meer verbeteren. Een hoogwaardige opname terugschroeven is geen probleem.
Info met betrekking tot compressie/resolutie in PAL:
1. VideoCD (VCD) is MPEG1 met 352x288 pixels
2. SuperVideoCD (SVCD) is MPEG2 met 480x567 pixels
3. DVD is MPEG2 met 720x576 pixels
Ter vergelijking: VHS cassette is 300x360 pixels
stover
Beste mensen, bedankt voor de adviezen. Inmiddels heb ik een DVD gevuld met een film die ik met mijn TV kaart had gecaptured. Ik heb daarbij de standaard 320 bij 288 gebruikt, de standaardinstelling van Video de Luxe. Maar hogere resoluties lukt ook best (hoewel ik die bestanden nog niet op DVD gezet heb). Punt is alleen: hoe krijg ik zulke die bestanden in DVD kwaliteit nog op een gewone DVD?

Groet,

Jos Stöver
plemmens
Jos,
Inmiddels heb ik een DVD gevuld met een film …
Wat bedoel je hier eigenlijk mee? Hoe heb je dat gedaan?
Punt is alleen: hoe krijg ik zulke die bestanden in DVD kwaliteit nog op een gewone DVD?

Ik begrijp die vraag niet goed.
Bedoel je dat je bang bent dat als je opnames met een hogere resolutie op DVD gaat branden dat je dan ruimte tekort gaat komen op de schijf?

Als dat je bezorgdheid is dan kan ik je gerust stellen. Als je een video DVD maakt volgens de in VdL voorziene procedure en je stelt een bitrate in van maximaal bv. 6000mbit/s dan krijg je meer dan een uur beeld en geluid op een DVD. Hoe lager de bitrate hoe meer beeld en geluid op je DVD kan. Een lagere bitrate heeft wel wat invloed op de kwaliteit, maar die kwaliteitsvermindering wordt pas zichtbaar als je beneden zo’n 4000kbps zou komen.

Als je daarentegen een dataDVD zou maken en daar gewoon een opgenomen DV-avi bestand op zou branden dan ligt dat wel anders. DV-avi neemt nl. 3,6mb ruimte in voor elke seconde beeld en geluid. Dat is 216mb per minuut of bijna 13 gb per uur. Op een DVD van 4,5 gb zou je dus welgeteld 20 minuten video kwijt kunnen.
stover
Sorry dat het even duurde met antwoorden. Had te maken met de installatie van breedbandinternet.

Ik dacht inderdaad: hoe hoger de resolutie, hoe meer ruimte het neem op de uiteindelijke DvD. Ik wil toch wel heel graag een hele film op een DvD kwijt.

Groet,

Jos
plemmens
Jos
Als je VdL een videoDVD laat maken dan maakt de resolutie waarmee je opneemt niet uit.
Zoals reeds gezegd: PAL DVD is altijd mpeg2 met een vaste resolutie van 720x576 pixels.
Neem ja lager op dan wordt ze bij het maken van de DVD verhoogd, neem je hoger op dan wordt ze verlaagd.
Conclusie: Als het om schijfruimte op video DVD gaat dan maakt opnameresolutie niets uit en wordt de hoeveelheid film die je op een DVD kwijt kan enkel bepaald door de bitrate bij codering naar mpeg2.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2009 Invision Power Services, Inc.