Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Films Tijdelijk Bewaren
MAGIX User Board > Nederlands > Vragen over MAGIX programma's > Video deLuxe
Herman Huijsmans
Ik werk nu c.a. een half jaar met Vdl2004 en ben zeer tevreden! Dus geen klacht maar een advies gevraagd.

Om ruimte op de hardeschijf te sparen wil ik tijdelijk filmfragmenten op CDof DVD (RW) opslaan. Het gaat om fragmenten die ik via vdl2004 Van mijn digitale Camera heb gehaald (Via firewire). Hoe kan ik deze het beste wegschrijven, Met behoud van kwaliteit en in zo klein mogelijk formaat?
Uiteraard wil ik ze na verloop van tijd weer verder in Vdl verwerken.
mschagen
Als je video camera ook dv-in heeft zou ik het materiaal als dv-avi exporteren naar de camera en opslaan op band. Band is een goedkoop medium voor veel data en het kwaliteits verlies zal gering zijn. Er zal zelfs geen kwaliteits verlies zijn indien het beeld zelf onbewerkt is (dus geen kleur correcties of beeld mixages etc.).

Als het echt op cd of dvd moet zul je toch echt moeten kiezen tussen kwaliteit en grootte. Exporteren als ongecomprimeerde avi geeft de garantie om zonder kwaliteits verlies te kunnen werken, maar vreet ruimte. Een dv-avi op cd of dvd branden is daarom wellicht praktischer. Wellicht dat je de film moet splitsen over meerdere schijven.

als mp2 op cd of dvd branden is mogelijk maar het resultaat hangt sterk af van de instellingen die je kiest voor de mp2 compressor, en er valt nogal wat te kiezen. Deze optie zou ik alleen kiezen als bovenstaande echt niet haalbaar zijn vanwege de hoeveelheid data en als de bewerkingen die je daarna wilt uitvoeren simpel zijn, dus wel materiaal wegknippen en herschikken maar geen beeld correcties, picture in picture, chroma-key, titels of soortgelijke meer geavanceerde zaken die vereisen dat het beeld weer gedecomprimeerd en daarna weer gecomprimeerd wordt.

Overigens, mp2 materiaal daarna weer direct editten in vdl is niet aan te raden omdat de kans op fouten door vdl en kwaliteits verlies wel erg groot wordt (door de intra-frame compressie van mp2, je kunt de compressor wel zo instellen dat er alleen I frames in de mp2 file komen maar dan zal de compressie een stuk geringer zijn). Als je besluit het materiaal in mp2 met hoge kwaliteit op te slaan om later weer te editten, is het misschien nodig om eerst de hele mp2 naar avi te converteren, en vervolgens deze avi te gaan editten.

Mijn conclusie is: spoel als dv-avi naar tape of dvd. Alleen als dit niet kan, gebruik mp2 maar probeer eerst het hele proces (exporteren, branden, weer importeren, eventueel naar avi converteren en editten) met een korter stukje film om te zien of dit goed gaat en wat de instellingen moeten zijn.

Veel succes!
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2009 Invision Power Services, Inc.