ea.bakker
12.06.2004 12:56:26
Video collega's,
Ik heb een video bewerkt en op DVD gebarand. Nu heb ik het gevoel dat het beeld veel te breed is. Alle personen zijn veel dikker als in de werkelijkheid. Ook de staande foto's lijken wel breeder dan normaal.
De video is opgenomen in de verhouding 3:4. Ik heb het snijprogramma van VdL gebruikt. 14%-12% / 16%-16% (links - rechts / onder - boven). Ook heb ik bij de-interlace de aanpassing montageruimte randen aangevinkt. Ik dacht dat het dan goed zo moeten gaan.
Heeft iemand eventueel suggesties en of oplossingen voor mij.
Edwin
mschagen
12.06.2004 17:46:20
Volgens mij is de bijsnij functie alleen bedoeld voor het gebruik van foto's. Bij opname van foto's wordt er vanuit gegaan dat het hele beeld zichtbaar zal zijn terwijl bij video opnames er bij opname vaak al rekening wordt gehouden met het feit dat de randen weg zullen vallen. Een geimporteerde commerciele dvd bevat b.v. vaak al zwarte randjes links en rechts omdat er al van wordt uit gegaan dat dat niet getoond wordt. Je eigen dv opnames zullen ook wat meer beeld bevatten dan je in de zoeker zag. Door jouw instellingen zullen foto's iets verkleind worden waardoor de hele foto weer zichtbaar wordt. Volgens mij doet deze optie niets met video materiaal.
Ik zou niet met die percentages gaan rommelen omdat je daarmee de situatie kunt creeeren dat een dvd die er goed uitziet op jouw t.v. er niet meer goed uitziet op een andere t.v. of jouw toekomstige t.v.'s. standaard alles op 10% zou veilig moeten zijn.
wat foto's betreft weet ik dat onder systeem instellingen er een optie is waarmee vdl foto's die iets afwijken van het 4:3 formaat een beetje kan vervormen om ze beeldvullend te maken. Deze optie heb ik standaard uit staan.
Maar ik kan niet verklaren waarom ook het bewegende beeld vervormd is geraakt. Treedt dit ook op als je de bijsnij functie uitschakelt? Bekijk je de beelden op een breedbeeld t.v. die misschien het beeld vervormt? Heb je in de dialoog van de ligos encoder per ongeluk formaat 16:9 gespecificeerd?
Mijn gok zou zijn dat je per ongeluk de laatst vermelde vergissing hebt gemaakt.
ea.bakker
12.06.2004 21:55:36
Michael,
Bedankt voor je reactie. Jij denkt dat ik bij de ligos encoder 16:9 heb ingesteld. Hoe kan je zien dat deze encoder wordt gebruikt? Als ik een DVD aanmaak en ik de instellingen verander, staat er boven aan de "window" GoMotion Encoding Parameters!!! Is dit de Ligos encoder? Nee toch. Hoe kan instellen dat ik de Ligos encoder wil gebruiken? Bij de parameters van GoMotion Encoding Parameters staat trouwens Pixel Aspect Ratio op 4:3.
m.vr.gr.
Edwin
mschagen
14.06.2004 08:49:25
Volgens mij is de ligos encoder hetzelfde als de gomotion encoder. En als de aspect ratio op 4:3 staat betekent dat dat die dus goed was ingesteld. Misschien dat het 1 van de andere zaken is die ik noemde. Misschien kun je de locatie van het probleem vinden door te gaan vergelijken; Is het beeld ook vervormd als je de dvd op de pc afspeelt? Zo nee, dan moet het iets met een tv of dvd-speler instelling zijn. Of probeer eens een kort filmpje te maken zonder gebruik te maken van aanpassing montage randen. Maakt dit verschil?
Veel succes.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please
click here.