Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Verdelen In Scenes?
MAGIX User Board > Nederlands > Vragen over MAGIX programma's > Video deLuxe
hvdhoeven
Dag mede-forummers,

Wat is het nut van de (automatische) sceneherkenning en -verdeling in VDL 2004+? Zou het kunnen zijn dat wanneer je een analoge (VHS)opname in scenes verdeelt, dat het beeld/geluid eerder synchroon blijft, dan wanneer je één lange scene van bijvoorbeeld 40 minuten hebt?

Ik gebruik namelijk nooit (automatische) sceneherkenning en verdeel de film met knippen (sneltoets t) alleen maar in stukken voor zover dat nodig is om stukjes film uit het totaal te knippen (verwijderen).

Wie vertelt mij of deze handelswijze correct is of geeft het nut aan van automatische sceneherkenning? huh.gif

Alvast dank en hartelijke groet,

Hans.
mschagen
scene herkenning heeft vooral zin als je een groot aantal shots (het woord scene vind ik eigenlijk wat ongelukkig gekozen, volgens mij kan 1 scene uit meerdere shots bestaan) hebt gemaakt en die shots in een volledig andere volgorde wilt plaatsen dan opgenomen. Dan kan het handig zijn om eerst van ieder shot een take te laten maken die je daarna vanuit de media manager naar de tijdlijn of het story board kunt slepen.

B.v. In plaats van een film te maken over je vakantie die van dag tot dag beschrijft wat er gebeurde, zou je ook een film kunnen maken die bepaalde thema´s behandelt (b.v. geschiedenis van de lokatie, zon-zee-strand, de problemen van een toerist, etc.) Dan kan het nodig zijn om de oorspronkelijke volgorde van veel shots volledig om te gooien.

Indien zoals in jouw voorbeeld de montage vooral bestaat uit het verwijderen van de ongewenste delen, en het in stand houden van de oorspronkelijke volgorde van de shots, dan lijkt me jouw methode handiger.

Er is niet 1 beste manier om iets te doen. Het hangt er maar net vanaf hoe je aan het monteren bent en wat je zelf het prettigst vindt.
plemmens
Er is niet 1 beste manier om iets te doen. Het hangt er maar net vanaf hoe je aan het monteren bent en wat je zelf het prettigst vindt.

Zo is dat.
Ik heb de gewoonte altijd mijn opnames automatisch in scenes te verdelen. Die manier van werken is historisch gegroeid en ik pas die al jaren toe, ongeacht het programma waarmee ik werk.
Wat ik voor mezelf als voordeel zie:
1. Ik maak meestal mijn “shots”, zoals Michael ze noemt wat langer dan wat ik effectief nodig heb. Ik plaats iedere shot (take) apart op de tijdlijn en trim telkens (framenauwkeurig) op de lengte die ik wens.
2. Ik kan naar believen speciale effecten toepassen wanneer en waar ik dat wil op iedere aparte scene.
3. Ik exporteer regelmatig een scene of een combinatie van enkele scenes als AVI om er in een ander programma dan weer wat speciaals mee te doen, om ze nadien terug in VdL te brengen.
4. Het genoemde thema-idee. Ik werk vrij vaak op die manier en elk thema wordt dan een hoofdstuk met menuknop.

Het is maar hoe je het bekijkt ….
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2009 Invision Power Services, Inc.