Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Problemen Met Dvd-menu
MAGIX User Board > Nederlands > Vragen over MAGIX programma's > Video deLuxe
mushmush
Forumvrienden,

Het is alweer even geleden dat ik aan het forum heb deelgenomen. Ik heb VideodeLuxe 2004 nu een maand of twee en ik ontdek steeds vaker dat dit programma écht werkt.
Dit is echter niet te danken aan de bijgeleverde handleiding (ik heb veel slechte vertalingen gezien, maar dit is wel één van de allerberoerdste!) maar meer aan doorzettingsvermogen en eindeloos zoeken en uitproberen.
Uiteindelijk stuit je dan wel 's een keer op de juiste manier waarop je een bepaalde bewerking moet uitvoeren om ook werkelijk dàt voor elkaar te krijgen wat je voor ogen had.

VideodeLuxe 2004 is niet, wat met een mooie term een intuïtief te bedienen programma genoemd wordt. Geheel aan de universele terminologie van de digitale videobewerking voorbijgaande, hanteert Magix een aantal eigen benamingen voor bewerkingen, functies e.d. Dit werkt behoorlijk verwarrend en zorgt ervoor dat het soms veel tijd en zoeken kost voordat je de juist manier gevonden hebt om iets voor elkaar te krijgen.
Maar heb je deze eenmaal gevonden, dan doet VideodeLuxe wat het moet doen, en met een prima resultaat.

Waar ik nu echter zelf niet uitkom is het volgende.
Ik heb twee films gemaakt die ik op één DVD wil branden. Ik heb een geanimeerd keuzemenu in elkaar gezet en daar een stukje muziek onder gezet, waarvan begin en einde naadloos aan elkaar passen, zodat je een heel mooie, eindeloze loop krijgt. De lengte van de achtergrond-videoclip wordt bepaald door de lengte van het audiofragment.
Om uit te proberen of het allemaal werkt zoals ik me het voorstel heb ik eerst een test uitgevoerd met twee korte filmfragmentjes.

Naar aanleiding hiervan heb ik een paar vragen:

1: In het scherm "CD/DVD maken" zou je met behulp van de virtuele afstandsbediening het resultaat van je "geknutsel"moeten kunnen bekijken. Maar wat ik ook probeer ("play"-toets indrukken of nummer van gewenste film invoeren) er gebeurt niets op het voorbeeldscherm. Wat doe ik fout?

2: Ik heb desondanks het test-DVD'tje op een DVD+RW gebrand en afgespeeld. De achtergrondmuziek v.h. keuzemenu loopt naadloos door; je hoort niet waar het fragment begint en waar het eindigt; fantastisch! Met de bijbehorende videoclip ligt het iets anders; iedere keer dat de clip opnieuw begint zie je heel kort horizontale stoorstrepen over de gehele hoogte van het videobeeld. Ik vermoed dat deze worden veroorzaakt doordat de clip "interlaced" is, en eind en begin van de clip dus niet goed op elkaar kunnen aansluiten. Ik moet nog proberen te achterhalen hoe ik dit clipje kan "de-interlacen". Heeft iemand suggesties?

3: In de DVD-speler werkt het keuzemenu zoals het moet werken; als ik film 1 kies, krijg ik film 1 te zien en film 2 wordt na aanklikken van de betreffende knop keurig gestart.
Maar..., beide films worden niet helemaal afgespeeld. Voordat de films hun eind bereiken worden ze afgekapt en keer je terug naar het menuscherm. Niet de bedoeling, natuurlijk, en erg frustrerend. Temeer omdat ik géén idee heb waarom dit gebeurt. Wie weet raad?

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen hiermee.

Vriendelijke groeten,
Mushmush
Inge
Punt 3: waar heb je je rode eindmarkering in de film staan?
mushmush
Hallo Inge,

Tja, da's een goeie...
Ik ben op het moment niet thuis, dus kan het niet meteen controleren.
Maar ik hoop dat het inderdaad zoiets simpels is.
Bedankt voor de tip.

Groet,
Mushmush
joco
Punt 1:
Bij het starten van het menu opmaken (bv na het keizen van een standaard DVD-layout) dan moet de afstandbediening meteen werken. Ik ook een aantal keren gehad dat dit niet het geval was en dan doet het menu ook niet als de dvd gebrand is. Een ander menu kiezen was in mijn geval de oplossing. Waar dit aan ligt? geen idee, bij mij is niet duidelijk/voorspelbaar wanneer hij het wel of niet doet.

Voordat ik dus een menu opmaak selecteer is eerst een menu die goed werkt op de afstandbediening en bouw hem dan om (andere plaatjes, compositie, etcetera.
Ik ben benieuwd of iemand de exacte oorzaak kan aanwijzen.

Groet, Johan
J.Klunder
Jocco schreef

Punt 1:
Bij het starten van het menu opmaken (bv na het keizen van een standaard DVD-layout) dan moet de afstandbediening meteen werken. Ik ook een aantal keren gehad dat dit niet het geval was en dan doet het menu ook niet als de dvd gebrand is. Een ander menu kiezen was in mijn geval de oplossing. Waar dit aan ligt? geen idee, bij mij is niet duidelijk/voorspelbaar wanneer hij het wel of niet doet.

einde Jocco

Het is mij ook opgevallen je maakt de DVD en het menu werkt niet. Bij mij gebeurde dat nadat ik films wilde toevoegen aan een bestaande DVD-layout. na het toevoegen werkte de menu structuur niet meer.

Ik heb echter het volgende ontdekt. Bij het aanpassen van de menu's kan het zijn dat de knop " uitgebreid DVD menu" "ingeklapt staat" na het aanklikken van deze knop menu werkt de menu structuur ook weer !

Gr. Jan
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2009 Invision Power Services, Inc.