In eerste instantie vond ik het een moeilijk te doorgronden programma. Ik had evenmin ervaring met soortgelijke programmas. Veel gebruikte woorden waren onbekend. Er is geen "VdL voor dummies" en de "Introductie" in de handleiding gaat meteen de diepte in. Nu, na 5 maanden intensief gebruik (zo'n 10 tot 12 uur per week) zijn me een hoop zaken duidelijk geworden en is het steeds meer een spel om de filmpjes zo mooi mogelijk te krijgen.
In de afgelopen weken heb ik ook rondgekeken bij mede-video-monteurs die heel andere programmas gebruiken en dan komt voor mij VdL absoluut niet op de laatste plaats. Eerder het tegendeel. Dat werd ook nog eens bevestigd door c't van december 2003 waarin VdL, t.o.v. 11 andere video-editing programma's, ook prima werd ontvangen.
Alleen de eerste maand heb ik last gehad van hang-up's. Sinds ik me beperk tot het noodzakelijkste op mijn PC als VdL bezig is met afspelen of met peripherie te benaderen (zoals DV-IN/OUT of de DVD-speler/brander) heb ik nooit geen last meer gehad van een hang-up. Hij doet het gewoon prima. Let wel, ik heb VdL 2.0 Plus en geen VdL-2004. Mijn PC is heel doodnormaal (1300 MHz, 512 MB intern etc.).
In vergelijking tot veel andere programmas in deze prijsklasse (nog geen 100 euro), vind ik de functionaliteit binnen het editing-gedeelte van VdL van een hoog niveau. De buitenkant van VdL (bijv. het CD/DVD-brand-gedeelte, de Cover-en-Label-optie, etc.) is volgens mij wat mager.
Wat ik wel behoorlijk mis is een uitgebreide handleiding. Ik denk dat er veel meer in VdL zit dan ik momenteel gebruik. Net als Paul Lemmens lees ik ook veel in handleidingen, maar de tip van Tom Principaal (over hoe je makkelijk een tweede audio-signaal even kunt verzwakken) had ik over het hoofd gezien.
Juist door het ontbreken van een uitgebreide handleiding, lees ik vaak in het forum. Gewoon op zoek naar tips & trucs. Ik mis dan dus ook een dedicated moderator van Magix die juist dat soort tips & trucs kan aangeven. Wat ik ook jammer vindt van dit forum, is dat het behoorlijk vervuild raakt door steeds terugkerende irritaties. Juist dat soort uitingen halen de waarde van het forum naar beneden, terwijl het forum zoveel toegevoegde waarde kan leveren.
Na de inleerperiode gebruik ik VdL met veel plezier. Ik leer dagelijks dingetjes bij en zal ook steeds meer van mijn ervaringen delen met andere gebruikers.
Ik hoop niet dat deze topic opnieuw een soort van grijze container wordt met allerlei frustraties. Daar zijn er al genoeg van. Ik hoop juist dat nieuwe gebruikers ook merken dat er wél goed en plezierig met VdL te werken valt en hierdoor zin krijgen om door de inleerperiode heen te komen.
Groetjes,
Geert Maris