Fantastisch!
Ik ben er nu eindelijk achter wat de oorzaak van alle capturing-problemen was, waardoor ik geen seconde beeld of geluid op mijn harde schijf kon krijgen, of ik nu Pinnacle Studio 8.4 of Magix VideodeLuxe 2004 gebruikte.
Het enige programma waarmee ik (in overigens uitstekende kwaliteit) kon capturen was iuVCR, maar ik wilde toch persé een all-round programma op mijn PC hebben staan waarmee ik de héle verwerking van het beeldmateriaal zou kunnen volbrengen; van het capturen tot en met het branden van de uiteindelijke DVD.
Na (met steeds hoger oplopende frustratie over de problemen die deze met zich meebrachten) twee verschillende TV/PCI-kaarten te hebben uitgeprobeerd, heb ik diep in de geldbuidel getast en de ADVC-50 analoog/digitaal-converter van Canopus gekocht.
Geen gezeur meer met het installeren van onwillige drivers en synchronisatieproblemen doordat audio en video via verschillende kaarten worden verwerkt. Gewoon de kaart in een PCI-slot steken, aansluiten aan de Firewire-kaart en draaien maar - in hoogste resolutie en perfecte synchronisatie.
Maar..., wat bleek uiteindelijk; deze Canopus-kaart wil niet samenwerken met Windows XP waarop Service Pack 1 is geïnstalleerd. Geen probleem voor de gebruikers die een oudere editie van XP bezitten, maar in versie 2003 zit SP-1 vast ingebakken.
Gelukkig is er sinds kort een patch op te halen vanaf de support-site van Canopus, die deze incompatibiliteit opheft. Gisteren heb ik hem ge-download en geïnstalleerd en..., ik geloofde mijn ogen en oren nauwelijks toen ik moeiteloos een perfecte clip capture-de met VideodeLuxe 2004.
Jullie begrijpen dat ik mij tijdelijk in hogere sferen bevind.
Straks, wanneer ik weer afgedaald ben zal ik nog diverse hindernissen moeten nemen om met dit weerbarstige en lang niet altijd duidelijk te bedienen VideodeLuxe de nagenoeg perfecte resultaten te bereiken die mij voor ogen staan (ik ken mijzelf - ik ben niet snel tevreden).
Maar..., het eerste (en naar mijn gevoel het grootste) probleem is overwonnen, en zoiets geeft weer moed en energie om door te gaan en weer plezier te gaan hebben in de digitale videobewerking.
Ik hou jullie op de hoogte.
Vriendelijke groeten,
Mushmush