IPB

Welcome Guest ( Log In | Register )

2 Pages V   1 2 >  
Reply to this topicStart new topic
Geheugenprobleem Bij Exporteren Als Dv-avi
JaapV
post 26.07.2007 19:37:42
Post #1

Newbie
*

Group: Members
Member No.: 41.012

Hallo Magix gebruikers,

Ik maak gebruik van VDL2007Plus.
Tijdens het exporteren van een film naar DV-AVI formaat krijg ik de foutmelding: “Verzoek voor geheugentoewijzing mislukt. Misschien is er geen geheugen beschikbaar, of is er een interne fout opgetreden.”
Deze situatie blijkt te ontstaan doordat VDL tijdens het proces steeds meer reëel en virtueel geheugen in beslag neemt.
Ik heb het probleem aangemeld bij Magix Support, maar zij schijnen het probleem niet te kunnen reproduceren. Bovendien is het probleem bij hen niet bekend en zou ik dus een unieke situatie hebben.
Ik roep daarom jullie hulp in door onderstaande test uit te voeren en over jullie ervaringen te berichten.
- Start het programma Taakbeheer (Ctrl+Alt+Del) en open het tabblad Prestaties. Links onder wordt het actuele geheugengebruik aangegeven;
- Laad een onbewerkte filmopname in VDL van een minuut of 7 of langer met laten we zeggen zo'n 50 scenes of meer;
- Start MovieShowMaker (Ctrl+Shift+M) om de film automatisch te laten bewerken;
- Exporteer het resultaat naar een DV-AVI bestand (Alt+(IMG:style_emoticons/default/cool.gif) en kijk naar het geheugengebruik in Taakbeheer.
- Sluit de film (Ctrl_F4) en kijk naar het geheugengebruik. Verandert dit?

In mijn situatie zie ik het gemiddeld geheugengebruik toenemen met ongeveer 150 Mb per 5 minuten film. Een film van een uur zou dan 1,8 Gb extra geheugenruimte nodig hebben. Omdat ik "slechts" 1,5 Gb tot mijn beschikking heb (incl. virtueel geheugen) stopt VDL voortijdig. Bij een virtueel geheugen van b.v. 3 Gb zal het proces waarschijnlijk niet worden afgebroken. Ik heb mijn virtueel geheugen echter op een aparte partitie staan die ik niet eenvoudig kan aanpassen. Daarnaast kan het natuurlijk niet de bedoeling zijn van Magix dat iedereen een veel te groot virtueel geheugen moet gaan instellen voor het exporteren naar DV-AVI.
Eigenaardig is tevens het verschijnsel dat het exta benodigd geheugen niet wordt vrijgegeven nadat het proces is gestopt en ook niet nadat Film Sluiten is geselecteerd. Pas na afsluiten van VDL komt dit weer vrij.
Het maken van een DVD van een film van ruim een uur en het wegschrijven van de film als Mpeg bestand gaat bij mij zonder geheugenproblemen.
Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen.
Go to the top of the page

+Quote Post
Duiker
post 27.07.2007 22:17:13
Post #2

Guru

From: Stiens - Nederland
Member No.: 25.925

gekke vraag misschien,
Maar heb je genoeg ruimte op je hardeschijf vrij?
en heb je de laatste patches van vdl gedownload?

Sander

+Quote Post
JaapV
post 27.07.2007 22:52:25
Post #3

Newbie
*

QUOTE(Duiker @ 27.07.2007 23:17:13) *
gekke vraag misschien,
Maar heb je genoeg ruimte op je hardeschijf vrij?
en heb je de laatste patches van vdl gedownload?

Sander

Er is voldoende ruimte op de schijf voor het resultaat en ik heb de laatste VDL patches gedownload, dus dat is niet het probleem.

Jaap

+Quote Post
landrover
post 30.07.2007 11:16:07
Post #4

MAGIX Junkie

Group: Customer Moderator Group NL
From: Marssum, Netherlands
Member No.: 22.881

Hallo Jaap,

Dit klinkt als een vreemd verschijnsel. Ik zal de proef op de som nemen en laat de resultaten weten.

+Quote Post
Andries de Vries
post 04.10.2007 15:31:00
Post #5

Newbie
*

Member No.: 39.490

Ook ik heb problemen met de productie van een film naar de DVD of als AVI-bestand naar de harddisk. Krijg in beide gevallen na verloop van tijd de foutmelding "Verzoekvoor geheugentoewijzing mislukt enz...."
Ik heb verschillende testen gedaan en constateer:
1
Magix is een mooi programma met veel mogelijkheden, maar het absolute zwakke punt is het renderen van de film. Dan wordt het een slak. Ik heb zelf een pentium 4 CPU 3,2, 1 Gb intern geheugen, Virtueel geheugen 3 Gb ingesteld, vrije ruimte op HD 100 Gb. Virusscanner uitgeschakeld, alle niet noodzakelijke programma's uit. Afgekoppeld van internet:
Ik heb een film 25 min Fim, geluid, stukjes gesproken tekst, onder de hele fim muziek. Eerste poging een DVD-productie; na 24 uur vastgelopen. Tweede poging dvAVI na een halve dag; de eerder genoemde foutmelding. Een hernieuwde poging, nu met een regelmatige controle van het processorgebruik en het geheugen gebruik. => processor geen bijzonders, blijft onder de 50%. Geheugen gebruik=> De piek loopt steeds verder op. Bij 1500000 KB komt de bewuste foutmelding, terwijl de limiet > 4000000 kb is.
Wat er aan de hand is en waarom het zo traag moet gaan is me niet duidelijk.
2
Ik knip de film een een aantal stukjes van 3 tot 5 minuten. Ik laat deze apart renderen naar dvAVI. En dat gaat als een trein. Geen probleem met snelheid van renderen, tov van andere programma's die ik gebruikt heb.
3
Ik doe nog een andere test. Ik verwijder de muziek (CD opnamen) van het te renderen storieboard. En laat weer een dvAVi bestand maken. Dit duurt nu een uur of vijf, maar het lukt. De piekbelasting komt nu niet boven de 1 Gb. Vervolgens plak ik de gproduceerde dvAVI-film weer in het oorspronkelijke storieboard, nadat ik alle losse onderdelen er uit gehaald heb, behalve de muziek. Deze laat ik opnieuw renderen. En het lukt........ Ik heb nu een dvAVI en kan daarmee weer de productie van een DVD starten. (Lengte 5,9 Gb)

Conclusie MAGIX mag dan wel roemen over haar Video de Luxe software: dat klopt, maar je moet er maar kleine filmpjes mee maken. Het lijkt mij dat ze daar met spoed iets aan moeten doen.

..... of zijn er inmiddels gebruikers die een oplossing hebben gevonden voor het beschreven probleem?????

This post has been edited by Andries de Vries: 04.10.2007 15:32:00

+Quote Post
Rijk
post 04.10.2007 18:10:38
Post #6

MAGIX Junkie

From: Mierlo, Netherlands
Member No.: 24.161

Hallo Jaap,
Ik heb een proef gedaan zoals je hebt voorgesteld:
QUOTE(JaapV @ 26.07.2007 20:37:42) *
- Start het programma Taakbeheer (Ctrl+Alt+Del) en open het tabblad Prestaties. Links onder wordt het actuele geheugengebruik aangegeven;
- Laad een onbewerkte filmopname in VDL van een minuut of 7 of langer met laten we zeggen zo'n 50 scenes of meer;
- Start MovieShowMaker (Ctrl+Shift+M) om de film automatisch te laten bewerken;
- Exporteer het resultaat naar een DV-AVI bestand (Alt+(IMG:style_emoticons/default/cool.gif) en kijk naar het geheugengebruik in Taakbeheer.
- Sluit de film (Ctrl_F4) en kijk naar het geheugengebruik. Verandert dit?

In mijn geval was de basisfilm 18 minuten lang, met een stuk of 50 scenes (niet exact geteld), die door de MSM werd voorzien van overgangen en muziek, en daarbij werd ingekort tot iets meer dan 14 minuten.
Export naar dv-avi duurde ongeveer 15 minuten (bij toevoegen van Effecten/Titels/Correcties etc zou dit veel langer gaan worden).
Ook bij mij loopt het geheugengebruik tijdens het renderen geleidelijk op:
Geheugengebruik bij aanvang: 536 van 2462 MB
Geheugengebruik bij einde: 839 MB
Per 5 minuten film wordt bij mij dus ca (890-536)*5/14 = ca 125 MB verbruikt, weliswaar iets minder dan bij jou, maar toch.
Na Film sluiten is het geheugengebruik nog 839 MB, dus slechts marginaal teruggelopen.
Na afsluiten VdL was het 357 MB.

Jouw bevindingen worden dus in mijn proef grotendeels bevestigd. Dat ik nog niet tegen de foutmelding ben aangelopen heeft ongetwijfeld te maken met de grotere hoeveelheid beschikbaar geheugen. Ik zou ca 75 minuten dv-avi kunnen exporteren, iets wat ik nog niet in 1 sessie heb gedaan voor zo ver ik weet.

Ik ben benieuwd of:
- er nog meer bevestigingen komen van onze bevindingen
- er commentaar te geven is door de meer onderlegde computerdeskundigen

Voorlopig is het voor mij iets om in voorkomende gevallen rekening mee te houden en alleen daarom al beschouw ik dit als een waardevolle bijdrage, Jaap, waarvoor mijn dank.

groet,
Rijk

+Quote Post
Rijk
post 04.10.2007 18:36:05
Post #7

MAGIX Junkie

QUOTE(Andries de Vries @ 04.10.2007 16:31:00) *
Magix is een mooi programma met veel mogelijkheden, maar het absolute zwakke punt is het renderen van de film. Dan wordt het een slak. ... Ik heb een film 25 min Fim, geluid, stukjes gesproken tekst, onder de hele fim muziek. Eerste poging een DVD-productie; na 24 uur vastgelopen. Tweede poging dvAVI na een halve dag; de eerder genoemde foutmelding. ...... Conclusie MAGIX mag dan wel roemen over haar Video de Luxe software: dat klopt, maar je moet er maar kleine filmpjes mee maken. Het lijkt mij dat ze daar met spoed iets aan moeten doen.

Hallo Andries,
Jouw bevindingen herken ik niet. Ik denk dat er bij jou toch nog wat anders aan de hand is dan bij Jaap, gezien je extreem lange rendertijden.
Een dvd van pakweg 1,5 uur gaat er bij mij in één keer op en dat kost dan globaal 3 uur renderen (maar dat is wel behoorlijk afhankelijk van de toegepaste correcties/muziek/effecten/titels etc).
Ook van andere VdL gebruikers herinner ik me dit soort verhoudingen tussen filmduur en rendertijden, laten we zeggen: rendertijd 1,5 tot 4 maal de filmduur.

Ik begrijp best dat je een probleem hebt, helaas kan ik je niet aan een oplossing helpen maar er zijn vast wel anderen die er iets zinnigs op weten.
Kijk ook nog even met de zoekfunctie op dit forum, er is al wel eerder iets over geschreven.

Wel vind ik jouw conclusies over de renderkwaliteit van VdL erg voorbarig en ook onjuist, gezien de goede ervaringen van vele gebruikers.

groet,
Rijk

+Quote Post
FransS
post 04.10.2007 19:34:10
Post #8

MAGIX Junkie

From: Mokum
Member No.: 11.096

Hoi Fanaten op video en montage gebied,

'n fout melding komt niet zo maar naar boven en ik merk bij veel mensen die bijsta,dat het altijd aan de configuratie ligt en niet aan het Programma,echt neem van mij aan en dat heb ik al heel dikwijls geoppert,een schone computer en daar bij het liefst een Pentium,want AMD en Celeron klikt allemaal leuk maar geven het meeste probleem met monteren.
Ik geef regematig workshops en kom daarbi j heel wat problemen van hobbyisten tegen,en dan meestal door verkeerd gebruik of een verkeerde configuratie,en vanalles er op zoals games en noem maar op, een schone computer en niets anders dan video bewerking dat heb je het beste resultaat.
Ik heb hier 2 computers 1 er van is een Pen 3 van 1 Mhrz 512 intern 80 extra schijf alleen voor video en dit werkt dan wel wat langsaam maar een goed resultaat. de 2e is Pen.4/ 1,8 Mhrz en 512 interg. deze werkt iets sneller maar nooit geen probleemen mee ook alleen voor video bewerking ,ja ,ja ik hoor jullie denken die man zegt maar wat maar ik kan je verzekeren dat je op de computer als je video wil bewerken dat ook alleen maar kan doen als er niets anders op staat,en dat is bij de meeste gebruiker niet zo.
Ik zou julli best allemaal willen uitnodigen om een kijkje te komen nemen hoe ik dat doe,maar helaas ben ik daar te klein voor behuist.

Groet Frans S. (IMG:style_emoticons/default/user.gif)

PS Je hebt nu 1 maand geen last meer van mij gegroet .

This post has been edited by FransS: 04.10.2007 19:35:05

+Quote Post
Andries de Vries
post 04.10.2007 20:49:52
Post #9

Newbie
*

Ook een goed reis gewenst en veel videogenoegen. Maar misschien lukt het je nog om mij even te vertellen hoe ik een schone computer krijg.
Ik heb een pentium 4 en mail, internet, virusscanner uit. Daarnaast heb ik met easy cleaner de boel nog een keer opgeschoond zowel register als automatisch startende programma's.
Wat nu nog??

+Quote Post
FransS
post 04.10.2007 21:17:58
Post #10

MAGIX Junkie

From: Mokum
Member No.: 11.096

QUOTE(Andries de Vries @ 04.10.2007 21:49:52) *
Ook een goed reis gewenst en veel videogenoegen. Maar misschien lukt het je nog om mij even te vertellen hoe ik een schone computer krijg.
Ik heb een pentium 4 en mail, internet, virusscanner uit. Daarnaast heb ik met easy cleaner de boel nog een keer opgeschoond zowel register als automatisch startende programma's.
Wat nu nog??

Oké een keer dan nog Andries een schone computer is niets er op alleen het systeem en eventueel een fot programma
( Adobe) en verder het videoprogramma waar je je films mee wil bewerken en verder niets.
En een internetverbinding maken alleen als daarom gevraagt word door het programma.
Uiteraard zal je dan zeggen ja maar dan heb ik ook een virusscanner nodig, ja dat klopt maar niet iedere virusscanner werkt met VdL en zeker geen Norton, ik gebruik AVG en Nod 32 en schakel ik alleen in als VdL eer om vraagt anders niet.
Kijkmaar hier onder met wat voor Config ik het meeste werk.
En nog bedankt ook Rijk voor de wensen ,en we komen zeker terug met een ervaring rijker en veel video materiaal ik heb 12 filmpjes bij me dus dat wordt wat .

Groet Frans S. (IMG:style_emoticons/default/user.gif)

+Quote Post
Andries de Vries
post 04.10.2007 21:21:26
Post #11

Newbie
*

Bedankt. Ik heb er daarnaast MS-office op staan met inderdaad ook AGV

Als je die bandjes allemaal vol schiet mag je alvast wel een grote harddisk kopen.

+Quote Post
landrover
post 08.10.2007 16:27:03
Post #12

MAGIX Junkie

Office mag er best op staan. Het is alleen beter om Office zo te configureren dat er niet van alles wordt opgestart met Windows. Dus weg met de Office-assistent, de indexing-service en meer van dat soort ongein.

+Quote Post
landrover
post 11.10.2007 13:13:44
Post #13

MAGIX Junkie

Nou, ik ben eruit. Het ligt niet aan de machine van de gebruiker en het is al helemaal geen bug in VdL. Het zou alleen handig geweest zijn als Magix hier in de documentatie wat dieper op zou ingaan. Ik zal proberen één en ander zo volledig mogelijk uit te leggen.

De functie "exporteer als DV-AVI" is primair bedoeld om de uiteindelijke film terug te schrijven naar tape, en wel via FireWire naar een DV-recorder of -kamera met recorderfunctie. In vaktermen wordt dit de "tapedump" genoemd en de tape waar de film op komt te staan noemt men de "Master".
Om dit exportproces te bespoedigen én schijfruimte te sparen, heeft Magix VdL een "smart-render"-functie Die voorziet erin om alleen die delen van de film te renderen die daadwerkelijk bewerkt zijn ten opzichte van het originele materiaal. De delen die wel gebruikt maar niet aangepast zijn, worden tijdens het renderen niet meegenomen. VdL legt dan een nieuw bestand aan -in DV-AVI formaat- waarin alleen de delen van de film staan die zijn aangepast. Denk hierbij aan kleur- en helderheidscorrecties, eventuele beeldeffecten en natuurlijk beeldovergangen in de vorm van wipes of dissolves (crossfade). Afhankelijk van de mate waarin de ruwe footage bewerkt is, zal deze DV-AVI groter of kleiner zijn, en de lengte komt niet overeen met de lengte van de hele film.
Om vervolgens de film terug te schrijven naar tape, gaat VdL gebruik maken van verschillende bronnen, namelijk de originele DV-footage en het zojuist aangelegde DV-AVI-bestand met de renders. Dit moet naadloos gebeuren om de DV-stroom naar de draaiende opnametape niet te onderbreken. Om dit te bereiken laadt VdL alle benodigde gegevens in een buffer in het werkgeheugen. In die buffer ligt dus vast op welke momenten geschakeld gaat worden tussen bronmateriaal en gerenderd materiaal. Na het renderen blijft die buffer in het geheugen geladen, in afwachting van wat komen gaat (de tapedump). Daarom hebben jullie gezien dat het geheugen niet vrijgegeven wordt. Sluit je VdL echter af, dan zul je zien dat het geheugen na een aantal seconden weer beschikbaar komt.
Bij complexe films met zeer veel shotwissels en overgangen, zoals de MovieShowMaker die b.v. aanlegt, kan het bufferbestand zo groot worden dat de grens van het maximaal beschikbare werkgeheugen wordt bereikt en dan ontstaat de foutmelding waar het in deze thread om te doen was.

Er zijn twee simpele oplossingen:
1. Vergroot het fysieke werkgeheugen en/of het wisselbestand. Dan komt er ruimte genoeg om een grote buffer aan te leggen.
of
2. Zet de smart-render functie uit. VdL zal dan de volledige film gaan renderen naar een DV-AVI. Dit duurt (veel) langer en kost 13 GB aan schijfruimte voor een film van een uur, maar er zal geen buffer aangelegd worden waardoor het geheugen vol loopt. Bovendien kun je zo'n AVI ook gebruiken om de film in de hoogste kwaliteit te bewaren op een harde schijf die als archief dienst doet, of om de film buiten VdL om b.v. aan een professionele mpeg-encoder te voeren.

(IMG:style_emoticons/default/smile.gif)

+Quote Post
Andries de Vries
post 11.10.2007 13:35:22
Post #14

Newbie
*

QUOTE(landrover @ 11.10.2007 14:13:44) *
Er zijn twee simpele oplossingen:
1. Vergroot het fysieke werkgeheugen en/of het wisselbestand. Dan komt er ruimte genoeg om een grote buffer aan te leggen.
of
2. Zet de smart-render functie uit. VdL zal dan de volledige film gaan renderen naar een DV-AVI. Dit duurt (veel) langer en kost 13 GB aan schijfruimte voor een film van een uur, maar er zal geen buffer aangelegd worden waardoor het geheugen vol loopt. Bovendien kun je zo'n AVI ook gebruiken om de film in de hoogste kwaliteit te bewaren op een harde schijf die als archief dienst doet, of om de film buiten VdL om b.v. aan een professionele mpeg-encoder te voeren.

(IMG:style_emoticons/default/smile.gif)

Dat schept in ieder geval wat meer licht op de zaak:
ad2. Waar zet ik de smart-render functie uit. Ik zie het niet bij Instellingen. Nu moet ik zeggen dat in mijn geval dit waarschijnlijk geen verschil maakte, want ik had de film over de hele lengte voorzien van achtergrondmuziek. Dus moest de volledige film toch al gerenderd worden.
ad1. Ik heb het wisselbestand op 4 gb staan. Ik heb het proces via 'Prestaties in de taakbeheer monitor gevolg. Het wisselbestand is nooit vol geweest.

Ad Eerdere adviezen: Een 'kale machine' is grote onzin lijkt mij. Magix zit toch vooral bij de gewone mensen. En die schaffen toch niet een computer aan om een paar keer een film te maken. Die machine gebruik je ook voor andere dingen. Wat wel belangrijk is dat er niet allemaal onzinnige proces op de computer lopen. Daarom schakel ikzelf het netwerk af, de mailbox uit en schoon zo nu en dan de boel op met EasyCleaner (register en opstarten). De machine moet alle aandacht aan Mgix kunnen geven.

Opmerkingen:
Ik heb de film inmiddels in stappen gerealiseerd.
1 Alleen de film/overgangen/toegevoegde foto's en gesproken woord; 23 minuten lente Duur rim 6 uur voor productie van een nieuwe AVI
2 De nieuwe AVI voorzien van muziek Duur 1 uur > nieuwe AVI
3 2e AVI branden naar DVD

Ik ga nog een test uitvoeren. Als ik dat gedaan heb zal ik daarover weer verslag doen.

This post has been edited by Andries de Vries: 11.10.2007 13:44:06

+Quote Post
landrover
post 11.10.2007 15:36:22
Post #15

MAGIX Junkie

QUOTE(Andries de Vries @ 11.10.2007 14:35:22) *
ad2. Waar zet ik de smart-render functie uit. Ik zie het niet bij Instellingen. Nu moet ik zeggen dat in mijn geval dit waarschijnlijk geen verschil maakte, want ik had de film over de hele lengte voorzien van achtergrondmuziek. Dus moest de volledige film toch al gerenderd worden.

Nee dat hoeft niet, want het gaat alleen om video. Audio-informatie wordt in de buffer opgeslagen. De instellingen zitten onder "geavanceerd" in het DV-export menu. Sneltoets Alt+B.
Attached File  dv_export.JPG ( 32.24K ) Number of downloads: 17

Ik heb het wisselbestand op 4 gb staan...Het wisselbestand is nooit vol geweest.

Hoeveel fysiek geheugen heb je? Het wisselbestand zou anderhalf tot twee keer de grootte van het fysieke geheugen moeten hebben.

+Quote Post
Rijk
post 11.10.2007 16:50:25
Post #16

MAGIX Junkie

Dank, Landrover, voor je uitvoerige en duidelijke uitleg.
Argwanend, maar ook leergierig als ik ben, heb ik even een paar proefjes gedaan met de volgende film(s):
Film 1: 8 scenes, direct achter elkaar geplaatst, geen overgangen, coorecties of extra muziek. Tijdsduur 60 sec.
Film 2: de zelfde 8 scenes, van alle scenes het videoniveau gehalveerd, fade-in en fade-out toegepast, alle scenes (auto-)gecorrigeerd op held/contrast en op kleur, tevens extra geluid toegevoegd. Tijdsduur blijft 60 sec.
Deze 2 films uitgevoerd als dv-avi, beide met respectievelijk Smart-render in- en uitgeschakeld.
Gemeten: Toename geheugengebruik (Toen.Geh.), Rendertijd (T-rend) en Filegroote (File).
Dit zijn de resultaten:

--------Smart-rend.---Toen.Geh.(MB)----T-rend (sec.)---File (MB)
Film 1-------in------------- 31-------------------27------------224
Film 1------uit------------- ~0-------------------66------------224
Film 2-------in------------- ~0-----------------193-------------224
Film 2------uit------------- ~0-----------------193-------------224

Hieruit blijkt het volgende:

- Smartrenderen (Film 1) geeft inderdaad een toename van het geheugengebruik te zien
- Bij "Smartrender uit" is die toename er niet, wel duurt het renderen flink langer (66 tegen 27 sec)
- Bij Film 2, met de vele correcties en toevoegingen, heeft het in- of uitschakelen van Smartrender geen effect, logisch: alles moet gerenderd worden.
- Het renderen van Film 2 duurt aanzienlijk langer, zoals verwacht kon worden.

Opvallend is, dat alle 4 de files precies even groot zijn (224MB), dit lijkt in tegenspraak met wat Landrover zegt over de bestandsgrootte, echter:
Als je bij de DV-instellingen kijkt (via Bestand/Film exporteren als dv-avi/Geavanceerd, dit is meteen een antwoord op de vraag van Andries) dan zijn er 2 Smart render opties, de bovenste (zie de rode 1 in de bijlage) staat default aangevinkt en door het vinkje weg te halen schakel je het smartrenderen uit. De tweede (cijfer 2) is default uitgeschakeld en met deze kun je naar het bronmateriaal refereren. Echter: ik kan het niet inschakelen, het veld blijft grijs...
Attached File  Smartrender.JPG ( 198.92K ) Number of downloads: 16

Mijn voorlopige conclusies:
- Smart renderen heeft alleen nut als je veel onbewerkt basismateriaal in je film hebt.
- De proefjes onderschrijven de uiteenzetting van Landrover, echter is (althans bij mij) de optie met referentie naar het basismateriaal niet inschakelbaar, waardoor er geen winst in opslagruimte te behalen is.

Tenslotte nog aan Andries:
1) Ik ben het eens met je opmerking over de kale machine: ik denk ook dat het erg meevalt met de effecten van de diverse software. Ik vergeet meestal de virusscanner uit te zetten, het netwerk blijft ingeschakeld en verder heb ik nogal wat pakketten op mijn machine (teken-software, Office, muziek, foto e.d.) en merk er eigenlijk niets van op de performance bij het monteren en branden van films, wel vermijd ik games.
2) Je hebt het over AVI, wij hebben het over DV-AVI, maar misschien bedoel je dat ook? Export van AVI duurt in de regel heel veel langer dan van DV-AVI, bij AVI kun je wel de codec kiezen.

groet,
Rijk

+Quote Post
landrover
post 11.10.2007 18:48:00
Post #17

MAGIX Junkie

Ik heb mijn tests gedaan met een bronbestand van meer dan twee uur lengte. Dat heb ik door MovieShowMaker in documentairestijl laten bewerken, waardoor een film ontstond van 20 min. en 45 seconden. Bij een smart-render export werd een DV-AVI gemaakt met een lengte van ongeveer 9 minuten en een grootte van iets meer dan 4 GB, waarbij de memory-load opliep tot ongeveer 1,7 GB.
Met smart-render uitgeschakeld kreeg ik een DV-AVI van ong. 9 GB met een lengte van (logischerwijs) 23 minuten en 45 seconden. Daarbij was de memory-load de hele tijd zo rond 780 MB.
Dat grijze veld krijg je wel geactiveerd. Daarvoor moet je even wat heen en weer klikken tussen de verschillende opties. Ik weet niet meer precies hoe ik het voor elkaar kreeg, maar het lukte wel. (IMG:style_emoticons/default/wink.gif)

Voor de volledigheid: het is niet de DV-AVI met gerenderde delen die in de buffer wordt opgenomen als smart-render is geactiveerd, maar een soort database met verwijzingen naar de bronbestanden, bedoeld om tijdens de tapedump de hele film zonder framedrops af te kunnen spelen. Ik ben benieuwd of dat bestand ook ergens teruggevonden kan worden, of dat het verloren gaat na afsluiten van de film.

+Quote Post
Rijk
post 12.10.2007 12:34:39
Post #18

MAGIX Junkie

QUOTE(landrover @ 11.10.2007 19:48:00) *
Dat grijze veld krijg je wel geactiveerd. Daarvoor moet je even wat heen en weer klikken tussen de verschillende opties. Ik weet niet meer precies hoe ik het voor elkaar kreeg, maar het lukte wel. (IMG:style_emoticons/default/wink.gif)

'k Heb het gevonden, dat heen-en-weer klikken valt nogal mee: je moet in "Instellingen DV export" (Alt B / Geavanceerd) de onderste optie "DV na export naar apparaat uitvoeren, etc" aanvinken. Dus kennelijk is het de bedoeling om het alleen toe te passen bij tapedump, zoals jij al eerder betoogde.

Ik heb dat trouwens ook wel, dat ik niet meer weet welke kliks/vinks ik gedaan had voor een bepaald resultaat, tot nu toe dacht ik dat het een ouderdomskwaaltje was, maar ik merk tot mijn genoegen dat ook jongeren dit wel overkomt. (IMG:style_emoticons/default/blush.gif)
QUOTE(landrover @ 11.10.2007 19:48:00) *
Voor de volledigheid: het is niet de DV-AVI met gerenderde delen die in de buffer wordt opgenomen als smart-render is geactiveerd, maar een soort database met verwijzingen naar de bronbestanden, bedoeld om tijdens de tapedump de hele film zonder framedrops af te kunnen spelen. Ik ben benieuwd of dat bestand ook ergens teruggevonden kan worden, of dat het verloren gaat na afsluiten van de film.

Ik heb nog even een aanvullend proefje gedaan met "alle 3 Smartrender opties aangevinkt" (zie boven) op het simpele 1 minuut filmpje (zonder bewerkingen). En inderdaad, het renderen duurde zeer kort (< 5 sec) en de file is nu slechts 0,6 MB en bevat alleen verwijzingen, je kunt er later verder weinig mee: import in VdL levert alleen de beginframes op (1 frame per scene), bij afspelen in b.v. Win Media Player zie je die frames zeer snel langs komen.

groet,
Rijk

+Quote Post
JaapV
post 25.10.2007 23:52:09
Post #19

Newbie
*

Bedankt Rijk en Landrover voor jullie acties en reacties op mijn Topic.

Bij de uitleg heb ik echter een paar kanttekeningen.
Het opbouwen van een administratie (database) met verwijzingen naar de gerenderde delen en naar de ongewijzigde delen vindt, volgens mij, alleen plaats indien van de Smart Render Opties de middelste optie (Gebruik referenties naar oorspronkelijk materiaal en render niet naar één groot bestand) is aangevinkt. Optie 2 kan echter alleen worden aangevinkt indien zowel optie 1 (Render alleen de gewijzigde delen....) als optie 3 (DV na export naar apparaat terugsturen) zijn aangevinkt. Optie 2 is bedoeld om op schijfruimte te besparen, immers alleen de gerenderde delen nemen extra ruimte op schijf in.
Mijn stelling dat alleen bij optie 2 een administratie wordt opgebouwd zit overigens ook al in het tweede deel van de tekst van optie 2: ".... en render niet naar een groot bestand". Is optie 2 uitgeschakeld dan wordt dus wel een groot bestand, een compleet AVI-bestand, gemaakt; inclusief de gerenderde onderdelen.
In de door mij aangegeven situatie, waarmee ik een probleem heb, is alleen optie 1 ingeschakeld. Ik wil in eerste instantie alleen een DV-AVI bestand creëren.
Wanneer bij het exporteren direct een groot AVI bestand wordt gemaakt, dan is het niet noodzakelijk om daarvoor eerst een administratie aan te leggen. Elk resultaat van een rendering kan immers direct naar het outputbestand worden weggeschreven en hoeft niet op een andere plaats op schijf te worden bewaard. De volgende proef toont dit aan:

Exporteer een bestand met wijzigingen en onderbreek, via de escape-toets, de exportfunctie. Laat hierbij tevens Windows taakbeheer meedraaien zodat het CPU-gebruik kan worden waargenomen en kijk naar de schijf-activiteit. Direct na het onderbreken van de exportfunctie is er vrijwel geen CPU en schijf-activiteit meer waar te nemen. Het gecreëerde AVI-bestand kan direct daarna gewoon als film worden afgespeeld en bevat dus zowel de gerenderde als de ongerenderde beelden en het geluid.
Zou bij het exporteren naar DV-AVI een administratie (al dan niet in het geheugen) worden gemaakt, dan zou het outputbestand niet kunnen worden afgespeeld. Windows Media Player mist immers de administratie om alle onderdelen van de film bij elkaar te zoeken. Je zou nog kunnen denken aan een variant waarbij na het afbreken van de exportfunctie, Magix alle onderdelen bij elkaar zoekt en daar alsnog één outputbestand van maakt, maar, uit het feit dat vrijwel geen CPU en schijfactiviteit meer wordt waargenomen, blijkt dat deze variant terzijde kan worden gelegd. Bovendien kan ik, zoals eerder gezegd, de zin van deze werkwijze niet ontdekken.

Ik heb dus eigenlijk nog geen verklaring voor het verschijnsel dat het geheugen toeneemt anders dan mijn vermoeden dat Magix geheugenruimte nodig heeft voor het renderproces maar dat, door een bug, dit geheugen niet meer (geheel) wordt vrijgegeven nadat het resultaat van elke rendering naar het AVI-bestand is weggeschreven. Het blijven vasthouden van het geheugen, ook na het afsluiten van de film, bevestigt mijn vermoeden. Als de exportfunctie is beëindigd heeft Magix de administratie immers niet meer nodig (ik wil aansluitend geen tapedump maken), en al helemaal niet meer indien het betreffende project wordt gesloten. Het gealloceerde geheugen blijft echter bezet. Pas na afsluiten van Magix komt dit geheugen weer vrij (en dat is terecht omdat Windows alle geheugen dat door Magix was gealloceerd automatisch weer vrij geeft).

Ook mijn vraag: het creëren van een DVD gaat probleemloos maar het exporteren naar DV-AVI niet, blijft nog bestaan. Voor het maken van een DVD moet ook worden gerenderd, en dit zou daarom dezelfde problemen moeten opleveren.

In elk geval weet ik nu dat het probleem van toenemende geheugenallocatie algemeen is en niet aan mijn systeem is te wijten. Dank daarvoor.

Groet,
Jaap V.

+Quote Post
Andries de Vries
post 26.10.2007 22:01:37
Post #20

Newbie
*

Met het laatste deel van de voorgaande reactie van Jaap ben ik het over het algemeen eens. Dat is ook mijn ervaring inmiddels. Alleen; het afsluiten van Magix helpt niet. Als ik daarna het programma Magix weer opstart, en een ander bestand wil inladen, zegt dat er nog een film in het geheugen zit!!! Je kunt dat wel negeren door gewoon door te gaan, maar dan zit je dus toch ongemerkt met een geheugenblokkade. Dat zou bij mij wel eens de oorzaak van de traagheid kunnen zijn, omdat ik eerder dit altijd negeerde. Je moet de computer echt helemaal afsluiten om dit kwijt te raken.
Dan heb ik inmiddels nog een manier ondekt om het renderen te versnellen. Activeer het taakbeheer van Windows en selecteer het tabblad 'Processen' . Klik op magix.exe en vervolgens op de rechter muisknop. Je krijgt dan een menuutje en daarin selecteer je 'Prioriteit instellen'. Die staat op normaal. Zet die op 'realtime' en je kunt een aardige winst boeken. In mijn geval ging ik bij de productie van een DV-avi (de film waar ik het eerder in deze discussie over had) van een tijdsduur van 9:45 uur naar 6:48 uur.
In beide gevallen had ik eerst de computer van het netwerk gehaald en opnieuw opgestart, daarna ook de virusscanner uit. Daarna zoveel mogelijk de lopende processen uitgezet, waarvan ik wist wat ze deden en dat ze niet nodig waren (zekerheid boven alles) .

+Quote Post

2 Pages V   1 2 >
Reply to this topicStart new topic
1 User(s) are reading this topic (1 Guests and 0 Anonymous Users)
0 Members:

RSS Lo-Fi Version Time is now: 22.11.2009 23:02:55