In Grote Trekken... (nuttige Tips Voor Beginners) |
![]() ![]() |
In Grote Trekken... (nuttige Tips Voor Beginners) |
| Guest_Aquarius53_* |
24.06.2004 20:03:35
|
|
Guests |
Hello,
Alvorens met het grote werk te beginnen wou ik alles toch eens op een rijtje zetten om te zien of ik geen zaken over het hoofd zie... 1. Film opgenomen via DV vastleggen (11.7 Gb) Film opslaan als...(MVD extensie) 2.Slechte of landurige scenes verwijderen of inkorten 3.Titels- tekst aanbrengen 4. Overgangen invoegen waar nodig of gewenst 5.Achtergrondmuziek invoegen op spoor 3 6.Alles terug opslaan als...of gewoon opslaan??? Is dit een beetje de normale procedure? Punt 6. twijfel of ik dit niet onder een andere naam moet gaan opslaan om het origineel te bewaren? Heb nog een tiental minuten film op een tweede bandje dat ik aan diezelfde film wil toevoegen...Kan dit wel appart gaan bewerken,denk ik ,en dan de twee aan elkaar voegen? 7.Film branden op DVD.... Indien er zaken moesten zijn die ik vb beter eerst doe of indien ik soms iets vergeet,gelieve dit dan eventueel aan te vullen aub? Aquarius |
|
|
|
25.06.2004 14:10:43
|
|
|
MAGIX Junkie ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Group: Customer Moderator Group NL Posts: 1.066 Joined: 17.12.2002 20:25:54 From: Ravels Member No.: 2.566 |
Aquarius
Dat ziet er inderdaad goed uit. Kleine toelichting: De via DV Vastleggen opgenomen film van 11.7gb is een AVI bestand (en geen MVD) dat ten allen tijde blijft zoals het is opgenomen. Als je die in tijdlijnmodus gaat bewerken dan verander je in feite niets aan deze avi. Video deLuxe noteert wel wat je allemaal doet en aanpast (titels, tekst, overgangen, effecten…) en het houdt dat bij in een MVD bestand, het is als het ware je filmscenario. Als jij onder punt 6 stelt: Alles terug opslaan (niet opslaan als dus) en je antwoordt met OK dan sla je in het reeds bestaande MVD bestand alle door Videl deLuxe genoteerde wijzigingen op, die gemaakt geweest zijn sedert de vorige “bewaar” actie. Je hoeft dus niet onder aan andere naam op te slaan omdat je origineel op geen enkele manier gewijzigd werd. Wat wel gewijzigd is is het MVD bestand en dat moet je dus zoals hoger gezegd wel bewaren. Dit MVD bestand is dus niets anders dan een scenario met instructies die jij tijdens het bewerkingsproces gegenereerd hebt. Wanneer het ogenblik gekomen is om je eindfilm te maken (in het scherm maak CD/DVD of bij export als mpeg of avi) dan leest Video deLuxe dit scenario lijn per lijn en instructie per instructie af en bouwt daarmee de film op. Het neemt bv. enkel de stukken uit de opgenomen AVI die werkelijk nodig zijn, plakt die aan mekaar en voegt de nodige effecten titels…toe. Je tweede bandje kan je rustig capteren (als je tenminste nog voldoende schijfruimte hebt). Het wordt een tweede avi, die gewoon via de mediapool naar de tijdlijn en achter het eerste deel kan gesleept en vandaar uit bewerkt worden. Je eindfilm zal waarschijnlijk een lengte hebben die dicht bij het uur zal liggen. Let er dus op dat er voldoende schijfruimte vrij blijft want Video deLuxe gaat bij het maken van je DVD nog een boel hulpbestanden maken die allemaal tijdelijk moeten opgeslagen worden. Reken op een noodzakelijke 9 gb om veilig te zitten. Ik wens je veel succes. NB. Als je verdere vragen hebt stel ze dan bij voorkeur onder deze zelfde topic. Op die manier wordt dit “vragen en antwoorden” een soort chronologische minihandleiding die andere gebruikers eventueel van nut kan zijn. |
|
|
|
| Guest_Aquarius53_* |
25.06.2004 17:57:41
|
|
Guests |
Dankuwel Plemmens,
Dit is werkelijk verhelderende uitleg. Had er in feite niet bij stilgestaan dat ik de film zelf op mijn "D-schijf"had opgenomen, is inderdaad een AVI-bestand. Het filmscenario zoals je dit noemt (titels ,overgangen, effecten...) is dus een MVD bestand dat onder" C:/Magix/Video_de_luxe_2004/my audio video"zit opgeslagen. Nu nog een vraagje... Als je een filmpje gaat bewerken van ong. 60 min. dan neemt dit toch al héél wat tijd in beslag. Hoe ga je na vb een uurtje werken dit scenario dan opslaan,zodat je dan morgen eventueel kan verderwerken en terug opslaan? Of is het ook mogelijk verschillende kleine scenario's te maken en deze dan achteraf samen te voegen tot een geheel. Indien je dan per ongeluk een fout maakt in het tweede gedeelte hoef je het eerst niet te herbeginnen. Mijn vraag is dus hoe werk ik veilig?(een beetje zoals in Word vb regelmatig opslaan wat je gepresteerd hebt). Groeten, Aquarius |
|
|
|
25.06.2004 20:10:05
|
|
|
MAGIX Junkie ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Group: Customer Moderator Group NL Posts: 1.066 Joined: 17.12.2002 20:25:54 From: Ravels Member No.: 2.566 |
QUOTE Als je een filmpje gaat bewerken van ong. 60 min. dan neemt dit toch al héél wat tijd in beslag. Hoe ga je na vb een uurtje werken dit scenario dan opslaan,zodat je dan morgen eventueel kan verderwerken en terug opslaan? Gewoon Film opslaan. Als je morgen verder wil werken, open je (Film laden volgens het menu) gewoon het .MVD bestand en je doet dan weer gewoon Film opslaan. QUOTE Of is het ook mogelijk verschillende kleine scenario's te maken en deze dan achteraf samen te voegen tot een geheel. Indien je dan per ongeluk een fout maakt in het tweede gedeelte hoef je het eerst niet te herbeginnen. Dat kan ook, lees daarvoor mijn post van 16 juni en de daarin vermelde link in deze topic er eens op na. QUOTE Mijn vraag is dus hoe werk ik veilig?(een beetje zoals in Word vb regelmatig opslaan wat je gepresteerd hebt). Dat is het niet meer en niet minder. Doe gewoon Film opslaan, net zoals je in Word je document bewaart (.doc), bewaar je op die manier in VdL je .mvd bestand. Je kan natuurlijk, naast hogergenoemd Film opslaan, ook aan het einde van je bewerkingssessie nog snel een Film bewaren als doen. Als je een Film opgeslagen hebt onder de naam Mijn Film.MVD en je bewaart die nog een keer als Mijn Film reserve.mvd dan heb je altijd een extra copie die je kan gebruiken als er met je origineel wat mis gaat. |
|
|
|
| Guest_Aquarius53_* |
27.06.2004 22:05:30
|
|
Guests |
Plemmens,
Enkele vaststellingen waar andere beginners misschien ook nog iets aan hebben: - Tekst laten verschijnen in een afbeelding, opletten om voldoende marge te voorzien links en rechts , anders staat bij het afspelen de tekst er maar gedeeltelijk op! - bij het verwijzen naar een bepaald muziekgedeelte, eerst op de HD copiëren,zodat ze bij het maken van het scenario(MVD) gemakkelijk teruggevonden worden.Had de fout gemaakt om ze rechtstreeks van de CD te halen, voor de eerste geen probleem maar bij de tweede ook toevallig "Track 1"liep het fout omdat hij dus naar de tweede verwees...op de plaats waar ik de eerste "Track 1" had ingevoegd! Nu nog een paar vraagjes: 1. Wat is de snelste of doeltreffenste manier om een paar beelden die middenin de fim zitten, naar voor te copiëren als een "Flash back"?Heb dus een paar beelden van de film nodig bij de intro, maar wil ze later in de film ook nog gaan gebruiken.Lukt dat in de timeline? 2.Mijn afgewerkt stukje film mag er al best zijn maar wanneer ik het op CD brand en het achteraf op de standalone DVD afspeel zijn geluid en beeld niet meer héél precies synchroon. De gemonteerde film op PC blijkt nochtans in orde. (IMG:http://support.magix.net/boards/magix/style_emoticons/default/dry.gif) Kan ik dit oplossen?Werk met Pent IV 3 Ghz 200Gb HD Groeten Aquarius53 |
|
|
|
28.06.2004 07:33:16
|
|
|
Expert ![]() ![]() ![]() ![]() Group: Members Posts: 300 Joined: 19.01.2004 15:26:55 From: Gent, Oost-Vlaanderen, België Member No.: 13.001 |
QUOTE(Aquarius53 @ Jun 27 2004, 10:05 PM) 1. Wat is de snelste of doeltreffenste manier om een paar beelden die middenin de fim zitten, naar voor te copiëren als een "Flash back"?Heb dus een paar beelden van de film nodig bij de intro, maar wil ze later in de film ook nog gaan gebruiken.Lukt dat in de timeline? Voor bewegend beeld: De bewuste scène markeren met de begin -en eindmarkers, en dan exporteren in AVI-formaat. Deze AVI kun je dan opnieuw importeren in je film, en gelijk waar op de tijdlijn zetten, op gelijk welk spoor. Wil je deze scène meerdere keren oproepen, dan kun je ze gewoon kopieren door ze te selecteren en te verslepen met ctrl ingedrukt. Voor stilstaand beeld: De optie 'enkel frame als'. Je exporteert dan enkel het geselecteerde frame in fotoformaat. Fred. |
|
|
|
| Guest_Aquarius53_* |
29.06.2004 08:47:07
|
|
Guests |
Zal ik uitproberen VideoFred2,
maar wat doe ik met vraag 2 ??? QUOTE 2.Mijn afgewerkt stukje film mag er al best zijn maar wanneer ik het op CD brand en het achteraf op de standalone DVD afspeel zijn geluid en beeld niet meer héél precies synchroon. De gemonteerde film op PC blijkt nochtans in orde. Kan ik dit oplossen?Werk met Pent IV 3 Ghz 200Gb HD Aquarius53 |
|
|
|
29.06.2004 09:15:46
|
|
|
Expert ![]() ![]() ![]() ![]() Group: Members Posts: 300 Joined: 19.01.2004 15:26:55 From: Gent, Oost-Vlaanderen, België Member No.: 13.001 |
QUOTE(Aquarius53 @ Jun 29 2004, 08:47 AM) Zal ik uitproberen VideoFred2, maar wat doe ik met vraag 2 ??? Aquarius, Vraag 2 valt (voorlopig) buiten mijn kennis.... Dat is een vraag voor de andere forumgebruikers... Fred. |
|
|
|
29.06.2004 10:52:00
|
|
|
Vraag 2 is een moeilijke die niet zo maar op 1,2,3 te beantwoorden is.
Misschien vind je hier een antwoord. |
|
|
|
| Guest_Aquarius53_* |
30.06.2004 22:15:08
|
|
Guests |
Sorry Plemmens,
maar" hier" is gewoon niet te openen. Er moeten hier toch al mensen zijn die dit tot een goed einde gebracht hebben en zoals ik begonnen ben, het eens in een paar puntjes duidelijk kunnen uitleggen? Als de film goed is opgenomen en op de HD staat, dan het "senario" maken(MVD) en dan de" final touch" op CD of DVD branden. De synchronisatieproblemen die hier kunnen optreden moeten toch op een of andere wijze op te lossen zijn? Daarvoor dient dit programma toch? Het op een treffelijke manier een filmpje op CD(DVD) plaatsen? Anders is al het vorige werk voor niets geweest!!! Aquarius53 (IMG:http://support.magix.net/boards/magix/style_emoticons/default/dry.gif) |
|
|
|
01.07.2004 08:46:51
|
|
|
Excuseer.
Probeer deze eens. |
|
|
|
| Guest_berlex_* |
02.07.2004 10:29:55
|
|
Guests |
Geluid niet synchroon, mijn ervaring:
In de PC brander, speler (pioneer en sony) en HD wel synchroon. Philips standalone speler niet !! Na wat settings (zo veel mogelijk extra's uitzetten) veranderd te hebben was het wel synchroon. De Philips kon de data niet meer 'bolwerken'... Groet, BerLex |
|
|
|
| Guest_Aquarius53_* |
02.07.2004 13:13:55
|
|
Guests |
Berlex,
Moet je inderdaad gelijk geven. SVCD speelt op de DVD-speler (PIONIER) op de PC wél af synchroon!!! Zelfde CD op standalone DVD-speler (Sony) geeft dus wél een NIET synchroon beeld. Jij hebt wat instellingen aangepast, maar ik zie niet in wat je op de standalone kan uitschakelen? Moet ik dan besluiten dat de theorie van Plemmens niet klopt? Of heb ik het dan toch nog verkeerd voor. Bizarre situatie CD blijkt in orde maar de "hardware" kan niet volgen? Zijn er nog mensen die zich in deze situatie herkennen? Zou een DVD ipv een CD misschien soelaas kunnen brengen, uitproberen? Aquarius 53 (IMG:http://support.magix.net/boards/magix/style_emoticons/default/dry.gif) |
|
|
|
02.07.2004 13:29:14
|
|
|
QUOTE(Aquarius53 @ Jul 2 2004, 01:13 PM) Moet ik dan besluiten dat de theorie van Plemmens niet klopt? Aguarius, Plemmens zijn theorie klopt als een bus, in het geval dat het geluid altijd, dus ook op de computer, zou achterlopen. Er is dan sprake van mis-synchronisatie tussen het beeld en het geluidsbestand. Plemmens geeft ook als raad om zo lang mogelijk in AVI te blijven: dit is in alle gevallen zonder meer de beste werkwijze, ook als er geen problemen zijn. In jouw geval is het echter enkel je stand-alone speler die niet kan volgen.. Is dit al een oude speler? Ze worden tegenwoordig aangeboden voor minder dan 100 euro.... Wat Berlex zegt over extra's uitzetten is mij ook niet geheel duidelijk... Graag wat meer uitleg, Berlex! (IMG:http://support.magix.net/boards/magix/style_emoticons/default/biggrin.gif) Fred. |
|
|
|
| Guest_Aquarius53_* |
02.07.2004 18:55:27
|
|
Guests |
Videofred2,
Spiksplinternieuw, dus...? Heb wél al zitten snuisteren in de setup, bij DVD Audio. Kan hier wel sommige zaken gaan instellen maar ben er voor het ogenblik nog niet uit! Misschien dat" berlex "dat wel bedoeld. Type van de Sonyspeler SLV-D910. Indien iemand de juiste instellingen moest weten... Aquarius53 |
|
|
|
| Guest_Aquarius53_* |
05.07.2004 06:04:46
|
|
Guests |
Het is gelukt...
Heb de film op" DVD "gebrand (bij wijze van test) en alles loopt nu mooi synchroon. Bedankt voor al wie mij hierbij geholpen heeft! Heb nog wel een vraagje(s). Als ik een bepaalde scene in de timeline selecteer en dan delete moet ik het rechtse gedeelte terug kunnen bijschuiven. Hoe ga ik het best tewerk om dit uit te voeren. Het eerst volgende stukje kan ik wel selecteren en laten aan schuiven ,of eventueel met de Shift ingedrukt alles die er op volgt gaan selecteren en dan verschuiven, maar ik denk toch dat er een eenvoudiger methode bestaat of niet? Op de storybord is het natuurlijk veel eenvoudiger -gewoon selecteren ,en deleten,maar niet alle scenes van een uur film staan onderverdeeld in de storybord,Op een frame zitten soms nog drie andere scenes verborgen,of is dit te wijten aan een slechte instelling van sceneherkenning? Moet ook nog een 10-tal min film die op een tweede bandje staat aan de eerste film kunnen toevoegen?Zal terug dus op identieke manier een filmpje maken ,maar hoe rijg ik ze dan aan elkaar om ze als één DVD te branden? |
|
|
|
05.07.2004 07:41:26
|
|
|
Aquarius,
Net boven de tijdlijn staan enkele cursoropties: de meest linkse noemt 'verbonden objecten in alle tracks'. Als je nu op een bestand klikt, heb je alles mee wat bij elkaar hoort. Om ook een tweede, derde enz... film op dezelfde DVD te zetten, is de eenvoudigste methode ook deze tweede, derde enz.. films te openen. Magix vraagt dan of de andere moet afgesloten worden, je antwoord dan 'nee'. Met 'venster' kun je wisselen tussen de verschillende films. In het DVD venster zie je nu alle films staan, compleet met submenu's. Op je uiteindelijke DVD zullen ze nu wel als apparte films staan, elk met een eigen hoofdvermelding en submenu. Wil je de tweede film absoluut 'vastplakken' aan de eerste, dan zou je die tweede film eens appart kunnen opslaan als AVI, en dan deze AVI importeren in je eerste film. Dit is de eenvoudigste en snelste manier van werken. Wil je echt twee MVD-films aan elkaar plakken, met de mogelijkheid om fragmenten, titels, muziek enz... te wijzigen, dan moet je op dit Forum eens op zoek gaan. Ik herinner mij dat dit onderwerp al eens uitvoerig aan bod is geweest. Fred. |
|
|
|
| Guest_Aquarius53_* |
06.07.2004 22:55:02
|
|
Guests |
Bedankt Fred,
Heb ook het laatse kunnen oplossen. In feite een fluitje van een cent...maar je moet het maar weten! (IMG:http://support.magix.net/boards/magix/style_emoticons/default/wink.gif) Tot mails Aquarius53 |
|
|
|
| Guest_Aquarius53_* |
07.07.2004 06:16:14
|
|
Guests |
Als afsluiter van dit topic nog het volgende:
DVD is nu volledig af en speelt vlekkeloos af in een standalone speler maar wat indien vrienden over geen DVD-speler beschikken? Kan deze kant en klare DVD terug op een bandje van de DV camcorder gecopiëerd worden,of naar een gewone VHS recorder? Hoe ga je daarvoor dan het best tewerk,om een zo goed mogelijke copie te verkrijgen? Om eventueel een copie te nemen van de DVD is het dan aangewezen om hem opnieuw te gaan branden zoals de originele of zal een gewone copie maken geen verschil geven in kwaliteit? |
|
|
|
07.07.2004 08:11:48
|
|
|
QUOTE Kan deze kant en klare DVD terug op een bandje van de DV camcorder gecopiëerd worden,of naar een gewone VHS recorder? Dat kan inderdaad. Er zijn verschillende mogelijkheden die echter allemaal kwaliteitsverlies voor gevolg hebben. Als je echt van DVD naar band wil heb je bv. volgende (naast waarschijnlijk nog andere) mogelijkheden: 1. Na correcte aansluiting van je DVD speler op je camcorder of VHS recorder en met je TV als monitor, speel je de DVD gewoon af en neem je hem tegelijkertijd op met je camcorder of VHS recorder. 2. Je ‘ript’ (omzetten dus) de DVD en zet de vob files om naar een avi of mpeg bestand, je zet een nieuwe film op in VdL waarbij je deze avi of mpg als “opgenomen” basismateriaal gebruikt en je voert deze film uit naar camcorder of VHS recorder door onder het menu Bestand te kiezen voor Audio/video naar apparaat uitvoeren. Voor het rippen/maken van avi zou je bv. DVD2AVI kunnen gebruiken in combinatie met SmartRipper. Ik pas geen van beide processen toe. Reden: Vooraleer ik mijn film op DVD brand exporteer ik hem naar mijn digitale camcorder met de hierboven, onder 2 genoemde, menu-optie. Van deze digitale “mastertape” copieer ik dan gewoon van camcorder naar VHS recorder zoveel analoge copies als noodzakelijk. De mastertape hou ik gewoon bij. Deze tape kan ik overigens ten allen tijde verliesloos opnieuw “opnemen” (via firewire dus) op mijn HD. QUOTE Om eventueel een copie te nemen van de DVD is het dan aangewezen om hem opnieuw te gaan branden zoals de originele of zal een gewone copie maken geen verschil geven in kwaliteit? Opnieuw branden hoeft niet. Ik copieer mijn DVD’s altijd met Nero. Trouwens ik brand het eerste exemplaar steevast op een DVD RW die ik nog eens uitgebreid controleer en test. Pas dan maak ik met Nero zoveel copies op DVD R als nodig is. Een DVD copieren is verliesloos. Je haalt gewoon nulletjes en eentjes van de ene naar de andere over. |
|
|
|
![]() ![]() |
|
Lo-Fi Version | Time is now: 23.11.2009 00:42:37 |