Geluid Niet Synchroon, geluidsproblemen |
![]() ![]() |
Geluid Niet Synchroon, geluidsproblemen |
| Guest_hess0042_* |
23.04.2004 20:39:00
|
|
Guests |
bij opname van een analoge bron zoals vhs-recorder loopt het geluid achter en wel 1 a 2 sec. wat is hiervoor de oplossing??
|
|
|
|
26.04.2004 19:38:48
|
|
|
MAGIX Junkie ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Group: Customer Moderator Group NL Posts: 1.066 Joined: 17.12.2002 20:25:54 From: Ravels Member No.: 2.566 |
Als het verschil over de hele lengte van de film gelijk blijft dan zou je het volgende een keer kunnen proberen:
Sleep je opname naar de tijdlijn. Ontkoppel beeld en geluid. Selecteer enkel de geluidscene en sleep ze 1 à 2 seconden naar voor. Met wat experimenteren zou je een en ander synchroon moeten krijgen. Dit werkt natuurlijk niet als de vertraging niet constant blijft en bijvoorbeeld toeneemt naargelang je verder in de film gaat. Ik hoop dat je er wat aan hebt. |
|
|
|
| Guest_dverweij_* |
28.04.2004 08:47:33
|
|
Guests |
Wat is dan de oplossing als vertraging geleidelijk optreed?
Mijn dank aan degene die hier iets over wil posten! Dominique |
|
|
|
28.04.2004 13:44:58
|
|
|
MAGIX Junkie ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Group: Customer Moderator Group NL Posts: 1.066 Joined: 17.12.2002 20:25:54 From: Ravels Member No.: 2.566 |
Dominique,
Zeer goede vraag, snel gesteld maar niet zo maar op 1 2 3 beantwoord. Om te beginnen zijn er grosso modo 2 mogelijke momenten waarop de de-synchronisatie kan geïntroduceerd worden. 1.Bij opname. 2.Bij het maken van de voor DVD/(S)VCD benodigde .vob/mpeg bestanden. 1. Bij opname: -In geval van analoge opname (vb van analoge V8, Hi8 camera of VHS video) via cinch connectoren (de bekende gele voor video en rode/witte voor audio) of via SVIDEO (de zwarte ronde) (eventueel via een scart overgangsblokje) worden beeld en geluid volledig apart behandeld. Het beeld wordt gedigitaliseerd in een zogenaamde video-capture kaart (kan ook TV kaart zijn met analoge ingang) terwijl het geluid (meestal via een line-in) direct naar de geluidskaart gaat voor digitalisatie. Doordat de 2 stromen gescheiden zijn kan er dus verschuiving optreden. Als de verschuiving vanaf het begin optreedt en constant blijft in de tijd dan wordt ze waarschijnlijk veroorzaakt door het feit dat ofwel de video- ofwel de audio-opname iets te vroeg/te laat start. Een oorzaak kan zijn een dip in de processorcapaciteit net op dat moment als gevolg van processen die lopen op de achtergrond. (ctrl+alt+del en ga naar tabblad processen: je zal versteld staan waarmee je pc allemaal bezig is zonder dat je er erg in hebt). Zoals elders in dit forum reeds vermeld kan EndItAll hier eventueel een oplossing bieden. Ingeval van een PCI capture en/of geluidskaart, zou een andere oorzaak een “interrupt” (IRQ) probleem kunnen zijn. Dit kan mogelijk opgelost worden door kaart(en) in een ander PCI slot te steken. -Ontstaat het verloop tijdens de opname en vergroot het naargelang de opname langer duurt, dan ligt de oorzaak dikwijls bij het verschijnsel “dropped frames”, (verloren beelden) beelden die dus tijdens de opname worden overgeslagen en die als gevolg hebben dat je opgenomen video korter wordt. Per verloren beeld bedraagt dat korter worden 1/25ste van een seconde (in PAL). Dropped frames kunnen veroorzaakt worden door gebrek aan processorcapaciteit, lopende achtergrondprocessen, IRQ conflicten, harde schijven met te weinig vrije ruimte of gefragmenteerde harde schijven of schijven waarvoor DMA (direct memory access) niet is ingeschakeld en waarschijnlijk nog een aantal andere ??? De kans op dropped frames is klein als je de DV avi van je digitale camera via firewire ook als dv avi opneemt, omdat je dan in feite gewoon bits copieert van die band naar de harde schijf. De kans op dropped frames is groter als je capture kaart “real time” een analoog signaal naar dv avi moet omzetten. Belangrijk om weten is dat de kans op dropped frames ook groter is als je direct opneemt in mpeg formaat. Immers naar mpeg betekent naast digitaliseren ook comprimeren. Hoe hoger de gewenste mpeg kwaliteit, hoe hoger de bitrate moet zijn en hoe groter de kans op dropped frames. -Mijn advies is dan ook: Tenzij je HD-capaciteitsproblemen hebt, wat ik me met de actuele HD prijzen nauwelijks kan voorstellen: Neem bij voorkeur op in DV AVI formaat en blijf in dit formaat tijdens het bewerken van je film. Laat pas encoderen naar mpeg als alle bewerkingen gebeurt zijn op het moment dat de schijf gemaakt wordt. 3.Bij het encoderen van de nodige vob/mpeg bestanden voor het aanmaken van de schijf. -In deze fase worden geluid en beeld van mekaar gescheiden en apart gecodeerd/gecomprimeerd om via m2v en mxv bestanden uiteindelijk weer samengevoegd te worden in de vob files die je terug vindt in de VIDEO_TS folder op je DVD. Ook hier kunnen beide signalen dus verlopen ten opzichte van mekaar. Als het probleem in deze fase ontstaat dan is meestel de videobewerkingssoftware er verantwoordelijk voor. Omdat mpeg compressie een” inter frame” compressie is waarbij o.a. gewerkt wordt met keyframes en met verschillen ten opzichte van deze keyframes, (waarbij tussenliggende beelden in feite geen echte beelden meer zijn) is het bewerken van mpeg’s softwarematig veel critischer, moeilijker en daardoor dikwijls oorzaak van problemen voor de gebruiker. Niet meer synchroon zijn van beeld en geluid kan ook hierdoor veroorzaakt worden. Misschien mijn post van 16/01/2004 om 8:40 er ook eens op nalezen? Oei dit is een lange geworden. Hopelijk verveelt hij je niet. |
|
|
|
| Guest_dverweij_* |
30.04.2004 06:59:46
|
|
Guests |
Plemmens,
Het omzetten van de VHS naar mpeg2 op de computer gaat goed. Tot aan einde van de film blijft alles synchroon lopen. Het niet synchroon lopen van beeld en geluid treed inderdaad op tijdens het converteren van de mpeg2 film naar DVD formaat. Volgens jou is Film op CD & DVD dan dus verantwoordelijk voor het uiteenlopen van beeld en geluid. Is er echt niets te doen (bijv. aan coderingsinstellingen) om te zorgen dat beeld en geluid wel synchroon gaan tijdens coderen naar DVD??? Bedankt alvast voor je reactie! Dominique. P.S. De link onderaan je vorige antwoord werkt niet. Ligt dat aan mijn browser? |
|
|
|
30.04.2004 09:56:23
|
|
|
Doninique,
QUOTE Volgens jou is Film op CD & DVD dan dus verantwoordelijk voor het uiteenlopen van beeld en geluid. Het zit er dik in dat die bewering klopt. Alleen is het zo dat, zelfs al zou je een ander programma gebruiken, (bv. Studio van Pinnacle of zelfs Adobe Premiere) je waarschijnlijk met hetzelfde probleem zou geconfronteerd worden. Waarom? Omdat je basismateriaal MPEG is. Dat is een” lossy format” zoals men in het engels zegt, omdat bij het aanmaken ervan beeldinformatie verloren gaat. Zie “inter frame” compressie hierboven. Naar alle waarschijnlijkheid wordt de opgenomen MPEG waarvan je vertrekt, bij het omzetten naar DVD formaat nog een tweede keer gehercodeerd. Weer een inter frame compressie met weer verlies van beeldinformatie en weer kans op verloop van audio en video. (OOS of Out Of Sync) Voel je de eventuele oplossing(en) al komen? Een aantal mogelijke wegen om het probleem te omzeilen: 1. Neem op in dv-avi formaat, bewerk, knip, plak, trim, voeg geluid, effecten, …. toe in dv-avi formaat, blijf zo lang mogelijk in dit formaat en render pas in allerlaatste fase naar DVD-compatibele MPEG2. Wat softwaremakers ook beweren, MPEG is bij de huidige stand van de (compressie) techniek eigenlijk niet geschikt als basismateriaal voor videobewerking. Vooral na knippen en trimmen treden er problemen op en moeten er dikwijls, softwarematig, frames toegevoegd worden die de door de inter frame compressie verdwenen frames, moeten vervangen. Dit proces is niet helemaal onder controle. Onthou dus: DV-AVI is een bewerkingsformaat. MPEG is een distributieformaat dat je gebruikt om het eindresultaat te verdelen. 2. Als je, zoals dat bij jou nu het geval is, toch met die opgenomen MPEG zit dan kan het (deels) vermijden van een hercoderen bij het maken van de DVD een oplossing zijn. Om dit te realiseren moet o.a. aan volgende voorwaarden voldaan worden: - De gebruikte software moet “smart rendering” mogelijkheden hebben, maw moet kunnen bijhouden welke wijzigingen je bij het bewerken toegepast hebt en mag bij hercoderen enkel die gewijzigde delen hercoderen terwijl de rest onaangeroerd blijft. Het is mij momenteel niet duidelijk of FiOC&D smart rendering capaciteiten heeft. Ik vraag die na. - De opgenomen MPEG moet DVD compatibel zijn zowel wat audio als wat video betreft. - De ingestelde bitrate bij maken van DVD moet exact dezelde zijn als die gebruikt bij het opnemen. 3. Je kan natuurlijk ook integraal de opgenomen MPEG op de tijdlijn zetten en dan hetvolgende doen: - De film exporten als dv-avi. - Een nieuw project opstarten en deze dv-avi gebruiken als basismateriaal. - Dit project afwerken volgens de princiepes van punt 1 hierboven. Alhoewel ik geen garantie op succes kan geven, is de kans groot dat je er door toepassen van één van hogergenoemde technieken, of een combinatie ervan, uitkomt. Bedankt voor het signaal betreffende die niet werkende link. Zou nu moeten werken. |
|
|
|
30.04.2004 10:07:47
|
|
|
Bevestiging van Magix met betrekking tot smart rendering:
QUOTE Alle actuele versies van de Magixprogramma's (foto/video/film-bereik) hebben dit in zich.
|
|
|
|
| Guest_dverweij_* |
30.04.2004 10:51:55
|
|
Guests |
Plemmens,
AHA, dus daar wringt de schoen. Ik ga e.e.a. eens proberen. Alvast hartstikke dank voor je uitleg!! Dominique |
|
|
|
05.01.2005 12:14:13
|
|
|
MAGIX Junkie ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Group: Customer Moderator Group NL Posts: 1.248 Joined: 25.11.2004 15:46:30 From: Marssum, Netherlands Member No.: 22.881 |
Bevestiging van Magix met betrekking tot smart rendering:
QUOTE Alle actuele versies van de Magixprogramma's (foto/video/film-bereik) hebben dit in zich. Mogen we daaruit opmaken dat het in veel gevallen beter is om "smart rendering" uit te zetten omdat hierbij sync-loss ontstaat? |
|
|
|
05.01.2005 21:37:07
|
|
|
QUOTE Mogen we daaruit opmaken dat het in veel gevallen beter is om "smart rendering" uit te zetten omdat hierbij sync-loss ontstaat? Eerder het omgekeerde naar mijn gevoelen. Bij iedere hercodering is er risico op "sync-loss". Hoe minder (her)coderen hoe kleiner dit risico. Smartrendering zorgt er voor dat enkel gewijzigde delen gehercodeerd worden, terwijl alle andere delen gewoon integraal gecopieerd worden. Nog een positief effect ervan is dat de totale coderingstijd verkort wordt.
|
|
|
|
| Guest_seamusmcbudde_* |
18.08.2005 15:25:31
|
|
Guests |
Klik met de rechter muisknop op audio/video offset instellen. Nu kun je het geluid een aantal frames naar voren of naar achteren schuiven. Probeer eerst eens +32 frames. Zoek in de film een ijkpunt waar je het beeld en het geluid gelijk kunt zetten (bijv. iem. die in zijn handen klapt of iets dergelijks.
|
|
|
|
20.10.2008 20:12:08
|
|
|
Newbie ![]() Group: Members Posts: 1 Joined: 20.10.2008 20:00:32 Member No.: 50.334 |
Toch wel vreemd. We zijn inmiddels 4 jaar verder. Ik heb afgelopen zaterdag "Red uw video's gekocht". Dat is toch een redelijk courant product, ik zie het tenminste op meerdere plaatsen. Het probleem van het verschoven geluid tov beeld bestaat nog steeds en het wordt pas in fase 1 van de brandfase gecreerd. Op een film van een minuut of 50 is het inmiddels een seconde of 10.
Je zou toch mogen verwachten dat een fabrikant hiervoor inmiddels een oplossing in de software heeft. Heb echt het gevoeld dat ik rotzooi heb gekocht (IMG:style_emoticons/default/mad.gif) |
|
|
|
11.12.2008 15:25:04
|
|
|
Newbie ![]() Group: Members Posts: 3 Joined: 31.10.2008 09:54:25 Member No.: 50.588 |
Bij mij hetzelfde probleem: ik kopieerde eerst mijn VHS-video's in "MXV - VHS-kwaliteit", maar het aantal dropped frames lag veel te hoog en het geluid liep naar het einde van toe van een film van 30 minuten bijna 5 à 6 seconden achter.
Daarna geprobeerd in "MXV - breedband-intranetvideo"-kwaliteit en de standaard kwaliteit van 75 naar 50 teruggezet. Op diezelfde film van 30 minuten bedroeg het aantal dropped frames maar 6 meer, maar ondanks dat blijft de geluidsverschuiving bijna even verregaand! Hoeveel lager moet ik de kwaliteit dan nog zetten om tot een aanvaardbaar resultaat te komen? Ik heb ook echt geen zin en geen geduld om dan achteraf ook nog eens te gaan zitten klooien met verschuiven van audiosporen of dergelijke. Moet ik voor het mporteren van mijn VHS-cassettes misschien rechtrstreeks kiezen voor DV-AVI in plaats van MXV? Is dat misschien de (mirakel)oplossing? This post has been edited by drookie: 11.12.2008 15:25:23 |
|
|
|
![]() ![]() |
|
Lo-Fi Version | Time is now: 22.11.2009 22:34:05 |